De aller dyreste kjøretøyene blir de 58 metrobussene. Med en stykkpris på rundt 10 millioner kroner, vil de 24 meter lange bussene koste nærmere 600 millioner kroner i innkjøp.

Nettbuss AS og Tide Buss AS ble vinnere av anbudskonkurransen for buss i Stor-Trondheim 2019-2029. De to selskapene skal levere busstjenester for kommunene Trondheim, Klæbu, Melhus og Malvik. Kontrakten med AtB for de to selskapene blir underskrevet tirsdag morgen.

Kontraktene er verdt 800 millioner kroner i året og i overkant av åtte milliarder kroner for den tiårige kontraktsperioden.

Tidenes største kontrakt for Nettbuss og Tide

For begge selskapene er kontrakten med AtB tidenes største.

- Vi har allerede feiret kontrakten med bløtkake, men siden det er ferietid må vi vente til august med en mer høytidelig markering av kontrakten. Det blir spennende for selskapet å få være med på den største omleggingen av kollektivtrafikken i Trondheim noensinne, sier regiondirektør Jon Olav Sætertrø for Trøndelag, i Nettbuss.

Selskapet, som holder til på Sorgenfri, får ansvaret for et 40-talls ruter, inkludert nattbuss og skoleruter.

Er eget anbudsteam har sammen med ledelsen arbeidet med anbudet siden november i fjor. Anbudet ble overlevert midt i påskeuka i april.

- Vi er svært glad for å ha inngått kontrakt om kjøringen i ruteområde 2 i Trondheim. Tide har tro på at AtB vil lykkes med sitt konsept og vi ønsker å være en del av en vellykket satsing. Vi har gjennom eksisterende avtale hatt god erfaring fra samarbeid med AtB som en forutsigbar og profesjonell oppdragsgiver på det norske markedet. Trondheim er allerede et viktig marked for oss og vi tror at Trondheimsområdet vil få enda større betydning fremover, sier konsernsjef Roger Harkestad i Tide.

I dag har Tide 80 busser i drift i Trondheim. Fra 2019 får selskapet 139 vogner.

Metrobusser fra belgiske van Hool

De 58 metrobussene, som settes inn i trafikk på linje 1 Kattem - Heimdal - sentrum - Ranheim, linje 2 Kattem - Saupstad - sentrum - Lade - Skovgård og linje 3 Hallset - sentrum - Lohove, danner ryggraden i den nye rutestrukturen.

Nettbuss skal bestille 44 metrobusser fra den belgiske produsenten van Hool, mens Tide Buss foreløpig ikke vil gå ut med hvilken produsent man vil skrive kontrakt med om 14 metrobusser. - Jeg kan imidlertid bekrefte at van Hool absolutt er en aktuell kandidat, sier konserndirektøren.

Busstypen som skal kjøpes inn, Exquicity 24, er den samme busstypen som var på prøvedrift i Trondheim i desember for to år siden.

Ved premieren på den nye rutestrukturen i august 2019, vil Trondheim få den største bussparken av metrobusser i Europa.

Også når det gjelder den andre helt nye busstypen, 45 elbusser (derav ti leddbusser), vil Trondheim ligge i Europatoppen i antall kjøretøyer. De fire elbusslinene skal driftes av Tide Buss.

Vinterføre stor utfordring for metrobussene

- Hva blir den største utfordringen i den nye rutestrukturen?

- Metrobussene har aldri tidligere vært utprøvd i så stor skala i en by med vinterføre flere måneder av året. Det er ingen tvil om at kombinasjonen vinterføre og topografi, med flere til dels bratte stigninger, vil være en stor utfordring. Vi er helt avhengig av at veiholder (Trondheim Bydrift/Statens vegvesen, journ.anm.) er på banen og sørger for god framkommelighet på dager med glatt veibane. For å være helt sikre på at bussene holder rutetabellen og kommer fram, må det være svart asfalt på metrobusslinjene hele vinteren. Det er helt avgjørende for trafikken, sier Sætertrø.

Han synes også at systemet med bussbytte fra 2019 er en annen stor utfordring. - I motsetning til det nåværende linjenettet, er den nye rutestrukturen, basert på en stor andel av omstigning. Det er et system som krever god regularitet og få forsinkelser, slik at publikum slipper å vente lenge på omstigningspunktene. Med en frekvens ned i fem til ti minutter i rushtiden for metrobussene, blir det begrenset ventetid for passasjerene, sier Sætertrø.

Harkestad har en annen tilnærming til temaet metrobussdrift på vinterføre.

- Vi har ikke lagt opp til at vinterdrift i Trondheim vil bli noe problem. Metrobussene har to akslinger, noe som gir bedre framkommelighet. Vi har god erfaring fra vinterdrift med to traseer med metrobuss i Bergen. Dessuten stoler vi på at det blir utført godt vintervedlikehold på traseen, understreker Harkestad.

- Svært vanskelig å rygge

Metrobussene har plass til 142 passasjerer (51 sitteplasser/91 ståplasser) og er 24 meter lange. Bussen består av tre ledd, noe som gjør at den er svært vanskelig å rygge. Det får direkte konsekvenser for bygging av Nettbuss-depotet på Sandmoen.

- Vanskene med rygging at metrobussene, gjør at vi bygger bussdepotet slik at metrobussene kjører inn i en ende av depotet og kjører ut i den andre enden for å unngå rygging, forteller Sætertrø.

Les også: Skal bygge superbuss-stasjoner og knutepunkt for 227 millioner i 2017

LES SAKEN: Taxi får fortsatt kjøre i kollektivfelt, elbil og sykkel skal utredes

Dette materiellet skal kjøpes inn

Nettbuss (151 stk.) og Tide (139 stk.) skal kjøpe inn totalt 290 busser:

* 58 metrobusser - 24 meter

* 70 leddbusser (10 elektriske) - 18 meter

* 35 elbusser - 15 meter

* 5 midibusser - 11 meter

* 122 laventre/lavgulvbusser - 12/15 meter

Bussene går på HVO-diesel, biogass eller er elektrisk drevet.

HVO-diesel (hydrogenert vegetabilsk olje) er biodiesel fremstilt av planteolje produsert av tallolje fra skog, et biprodukt av sulfatcelluloseproduksjon fra trær.

Fakta: Nettbuss/Tide

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye superbusskart

Metrobussen får plass til 142 passasjerer (51 sitteplasser/91 ståplasser) og er 24 meter lang. Foto: van Hool
- Det blir spennende for selskapet å få være med på den største omleggingen av kollektivtrafikken i Trondheim noensinne, sier regiondirektør Jon Olav Sætertrø for Nettbuss i Trøndelag. Foto: Håvar Haugseth Jensen