Stortinget vedtok i fjor at E10 skulle innføres som bransjestandard på norske bensinstasjoner i 2018. E10 betyr bensin med ti prosent innblandet etanol. Regjeringen lover at det skal sendes forskrifter på høring i løpet av 2018.

Les også: Frp krever full tilgang på trygg bensin

Rammer inntil 200.000 bilerMen regjeringen advarer nå om at svært mange biler ikke tåler så mye innblanding av etanol og trenger etanolfri bensin:

«Vi mener mellom 130 000 og 200 000 biler har behov for denne typen gammel bensin», skriver politisk rådgiver Jens Frølich Holte i Klima og miljødepartementet i en epost.

Les også: Sju spørsmål om biodrivstoff-krangelen

I tillegg har mange båter, motorsykler og småmotorer den samme utfordringen.

Kan bli store og kostbare skader

At motorer ikke er godkjent for bruk av ti prosent etanol i bensin, betyr at garanti og forsikring ikke dekker skader på motorene.

Økt innblanding av etanol i bensin kan føre til at katalysatorer ødelegges, filtre tettes, gummi og pakninger vil skades. Drivstoff kan havne i smøreoljen, det kan oppstå rust og i verste fall motorhavari.

Tidligere er det hevdet at ingen biler produsert før 2002 tåler så mye etanol på tanken. Det dreier seg om rundt 470.000 norskregistrerte biler, ifølge Miljødirektoratet.

Høres ut som fornuftig anslag

Nå har imidlertid direktoratet undersøkt saken nærmere. Flere av de eldre bilene tåler E10, samtidig som en rekke nyere biler ikke tåler så store mengder etanol. De viser også til Finland og andelen biler som der ikke tåler E10. Overført på Norge vil denne andelen bety at 180.000 biler ikke tåler bensintypen.

– Dette høres ut som et fornuftig anslag, sier Knut Skårdalsmo i Fuel Consulting. Han er mannen NAF lener seg på når de skal se på konsekvensene av Stortingets vedtak om biodrivstoff.

Regjeringens helomvending

Derfor har da også regjeringen snudd når det gjelder synet på såkalt sikringskvalitet; det betyr at forbrukerne skal være sikret tilbud av bensin uten eller med lite etanol.

I statsbudsjettet for 2017 skrev regjeringen at sikringskvalitet ville pålegge bransjen unødvendige merkostnader.

Les mer: Her kan du finne informasjon om finske bransjeorganisasjoners vurdering av E10 og hvilke kjøretøyer og småmotorer det er skadelig for.

Nå mener den at etanolfri bensin bør tilbys over hele landet, eksempelvis ved at det innføres en maksimalavstand til bensinstasjoner som tilbyr slik bensin.

«Regjeringen lytter til både Stortinget og eierne av bensinbiler. I løpet av neste år vil vi sikre at eiere av eldre bensinbiler har tilgang til drivstoff med sikringskvalitet», skriver Jens Frølich Holte i Klima og miljødepartementet.

Med sikringskvalitet mener han 98 oktan uten innblandet etanol.

Vil innføre maksimal reiseavstand

«Regjeringen mener et godt alternativ kan være å stille krav til bensinstasjonene om maksimumsavstand til nærmeste fyllepunkt med sikringskvalitet. Slik har de gjort det i Finland, som har samme type bruk av etanol i drivstoff», skriver Holte.

– Det er overraskende mye fornuftig i det regjeringen nå legger frem. Det er positivt at sikringskvalitet vurderes som nødvendig og at det skal legges til rette for et slikt tilbud i hele landet, sier Knut Skårdalsmo.

Han understreker samtidig at det gjenstår å se hvordan dette kan løses i praksis, ikke minst fordi en rekke bensinstasjoner ikke har nok pumper til å tilby flere ulike bensinkvaliteter.Les mer: Ny bensin kan skape trøbbel for båteierne

Anbefaler 98 oktan helt uten etanolHan mener, som regjeringen, at 98 oktan uten tilsatt etanol er det klart beste alternativet når det skal velges en siktingskvalitet. I dag tilbys 98 oktan uten etanol på rundt 600 av landets 1600 bensinstasjoner.

Hvis bransjen skal pålegges å tilby etanolfri bensin på alle bensinstasjoner, vil investeringskostnaden være på rundt 640 millioner kroner, har konsulentselskapet Rambøll regnet ut på oppdrag fra Miljødirektoratet.

I dag utgjør etanolfri 98 oktan bensin bare rundt 2 prosent av alt bensinsalg. Regjeringen regner med at dette vil øke, om bensinen gjøres til sikringskvalitet, blant annet fordi erfaringene fra Finland tyder på dette.

Må informere godt

Selv om 85 prosent av den finske bilparken kan bruke E10, utgjør salget av E10 bare 68 prosent.

Regjeringen forklarer det med at mange bileiere ikke vet om de kan bruke mer enn fem prosent etanol og at de derfor fyller etanolfri bensin, for å være på den sikre siden.

Derfor vil det også være behov for en massiv informasjonskampanje rettet mot bileiere, før et pålegg om å øke etanolinnholdet blir gjennomført.

Varsler flere utredningerRegjeringen konkluderte med at det er behov for å undersøke en rekke sider av etanolsaken, før det er aktuelt å konkludere:

Ulike alternativer, både når det gjelder kostnader og praktiske gjennomføring, må utredes videre.

Konkret nivå for innblanding og grense for maksimal geografisk avstand mellom tilbydere av sikringskvalitet må utredes.

GEMYTTLIG: Ingen sure miner når Kolbjørn Sandstad Olsen hos Cirkel-K i Stjørdal var i prat med drivstoffekspert Knut Skårdalsmo på Stjørdal i fjor vinter. Men temperaturen i debatten om biodrivstoff er tidvis svært høy. Foto: Morten Antonsen
Drivstoffekspert Knut Skårdalsmo. Foto: Morten Antonsen