Elsykkelsalget har økt kraftig de siste årene. I fjor ble det solgt 50 000 elsykler i Norge, 30 prosent flere elsykler enn i 2016.

På Sluppen bru, en ettermiddag i mars, møter vi tre standhaftige elsyklister på vei hjem fra jobb i Trondheim sentrum:

foto
Tore Svaanum.

Tore Svaanum (48):

Har vært helårssyklist på elsykkel i to år. Betalte rundt 20 000 kroner for sykkelen. Bor på Tiller og jobber på Solsiden, 9,5 kilometer hver vei.

– Hva har elsykkelen betydd for deg?

– Den gjør det litt lettere å komme seg til og fra. Så får en jo litt trim da, det er det handler om. Ikke så mye som på vanlig sykkel, selvsagt. Men jeg prøver å bruke den vanlige sykkelen på sommeren. Elsykkelen bruker jeg mest på vinteren.

– Spiller vær og føre noen rolle for om du sykler eller ikke?

– Nei, så lenge det ikke er under 15 minus. Da blir det for kaldt. Jeg sykler så langt det lar seg gjøre.

foto
Tore Svaanum bruker elsykkelen hele året. Foto: Bård Sande

– Hvordan fungerer sykkelen om vinteren?

– Det går stort sett bra. Problemet er jo saltet, som tar kjedet og tannhjul. Jeg bytter noen slitedeler hver vinter.

– Synes du sykkelen er verdt prisen?

– Ja, jeg har regnet på det og sammenlignet med bussprisene. Buss tur/retur blir rundt 75 kroner dagen, så jeg tjener inn sykkelen på et år eller to. Så går det bare i pluss etter det. Det betaler seg over tid.

– Hvordan tar du vare på sykkelen?

– Jeg passer på å olje kjedet hver uke, stort sett. Ellers er det spyling. Jeg tar den med til en bensinstasjon, hvor de har høytrykksspyler med varmtvann noen runder om vinteren. Det må til, for saltet spiser på sykkelen.

foto
Torkild Resheim.

Torkild Resheim (49):

Har vært helårssyklist på elsykkel i fire år. Betalte 28 000 kroner for sykkelen. Bor på Tiller og jobber på Tyholt, nesten 10 kilometer hver vei.

– Hva har elsykkelen betydd for deg?

– Jeg sparer opptil en halvtime hver vei, sammenlignet med buss. Og det gir meg mer frihet. Så får jeg litt mosjon. Og når det er finvær er det veldig kjekt å få frisk luft og se på dyrelivet når jeg sykler over Leira. Det er krøtter og fugler ved dammen om sommeren. Syklene koster mye, men sammenlignet med bil er det rimelig. Sammenlignet med buss, er det inntjent over noen år.

– Spiller vær og føre noen rolle for om du sykler eller ikke?

– Ikke så veldig mye. Om det blåser mye, står jeg over. Men det er mest fordi det er vanskelig å holde seg på veien. Jeg tok en liten pause rundt juletider på grunn av drittværet. Men så lenge det ikke er mye nedbør, synes jeg det er helt greit.

– Hvordan fungerer sykkelen om vinteren?

– Problemfritt. Det eneste er at det er mye salt på veiene, og det krever en del vasking. Jeg var litt uheldig og måtte bytte hele bremsesystemet på grunn av saltet, men utover det har det ikke vært noe spesielt.

foto
Torkild Resheim er nøye med vedlikeholdet på elsykkelen. Foto: Bård Sande

– Synes du sykkelen er verdt prisen?

–Jo, men det er dyrt for elsykler. Jeg er frustrert over at man sponser dyre elbiler som Tesla, men ikke klarer å sponse elsykler. Jeg synes elsykler burde hatt momsfritak eller noe sånt. Slik det er nå, er det rett og slett er urettferdig.

– Hvordan tar du vare på sykkelen?

– Jeg bruker jo en times tid i uka på å vaske den. Jeg er nødt til det, i og med at den koster såpass mye. Og en gang i året plukker jeg fra hverandre alt, gnikker på delene og oljer dem. En gang iblant leverer jeg den på verksted for lufting av bremsene, det synes jeg ikke er noe særlig å gjøre selv.

foto
Lene Leonhardsen.

Lene Leonhardsen (47):

Har vært helårssyklist på elsykkel i (nesten) i snart ett år. Betalte rundt 12000 for sykkelen. Har syklet på vanlig tråsykkel tidligere. Bor på Sandmoen og jobber i Midtbyen, 13 kilometer hver vei.

– Hva har elsykkelen betydd for deg?

– Den gjør at jeg sykler mer. Før syklet jeg to-tre ganger i uka om vinteren, nå sykler jeg bortimot hver dag. Men hovedårsaken til syklinga er det raserte busstilbudet for oss på Sandmoen. Før kunne vi ta E6-bussene, men nå må vi gå en kilometer til nærmeste bussholdeplass, som ligger sør for Esso-stasjonen. Før hadde jeg 200–300 meter å gå. Miljøpakken er for bilister, og ikke syklister. Tar vi buss 46, går den om hele Tiller. Da bruker jeg tre kvarter med bussen hjem! Før kunne det ta 15–20 minutt med bussene som går mot Melhus, Orkanger og Røros. Det var ypperlig for oss.

– Spiller vær og føre noen rolle for om du sykler eller ikke?

– Nei, egentlig ikke. Det var et stort snøfall som gjorde at jeg ventet en dag, da var det ikke brøytet fra meg og ned til Heimdal.

– Hvordan fungerer sykkelen om vinteren?

– Jo, dette er en billigsykkel. Men den fungerer bra. Selvfølgelig må jeg lade den litt oftere, men bortsett fra det fungerer den godt.

foto
Lene Leonhardsen opplever at busstilbudet hennes er kraftig forverret de siste årene. Da er elsykkelen god å ha på vei til og fra jobb. Foto: Bård Sande

– Synes du sykkelen er verdt prisen?

– Absolutt. Litt av poenget mitt var å se hvor mye den ble brukt. Nå må jeg bruke opp denne, så får jeg vurdere om jeg skal kjøpe en litt mer avansert neste gang.

– Hvordan tar du vare på sykkelen?

– Jeg bruker den! Vi har mulighet til å skylle av saltet på jobb, i et «sykkelbadekar» som er i garasjen. Jeg får av det verste der. Og jeg smører sykkelen jevnlig. Jeg har forsket litt på hva jeg skal bruke, så i år er ikke kjedet rødt.

Vil doble syklingen i Trondheim frem mot 2025

Kontrovers på to hjul

Også syklister trenger gode parkeringsplasser

Vi kjøpte 40 000 elsykler i 2016

En tid for å fikse, en tid for å trø

Uten svettebånd opp motbakkene

Elsykler med Adam (5) og Endre (1) i snødrev og kulde