28 seksjonseiere får et prisavslag på 150 000 kroner for hver oppstillingsplass, mens ni har krav på 100 000 kroner i prisavslag.

I tillegg er saksøkerne tilkjent 900 000 kroner i sakskostnader for Frostating lagmannsrett og 700 000 kroner i sakskostnader for Sør-Trøndelag tingrett, til sammen 1,6 millioner kroner. Dommen i lagmannsretten er enstemmig.

I Sør-Trøndelag tingrett i mai i fjor tapte Sameiet Vannkanten i Ranheimsfjæra søksmålet mot Ranheimsfjæra Utbyggingsselskap DA. Hver av partene måtte bære sine egne sakskostnader.

Hovedtemaet i ankesaken har vært utbedring av garasjeplassene og prisavslag. Seksjonseiernes prinsipale påstand om bredden på parkeringsplassene har ikke ført frem. Heller ikke påstandene om utbedring har ført frem.

Krevde bredere plasser

Saksøkerne krevde at p-plassene skulle utbedres til minimum 250 cm effektiv bredde, og med 50 cm fri åpning på hver side til å åpne bildører. Ved vegg skulle bredden være 280 cm.

Sameiet Vannkanten består av 70 leiligheter, fordelt på tre blokker. Beboerne fikk ved overtakelse i mai 2013 tildelt en parkeringsplass i felles parkeringskjeller. Ranheimsfjæra Utbyggingsselskap DA (RU) var byggherre. Utførende entreprenør var Skanska, mens arkitekt for prosjektet var Solem Arkitektur AS.

Beboerne oppdaget raskt at de aller fleste oppstillingsplassene i p-kjelleren var så trange at de hadde problemer med å komme seg inn og ut av bilene.

Da Sameiet ikke nådde frem med klagene overfor RU, stevnet 67 beboere utbyggingsselskapet for retten. Tingretten kom til at beboerne, med unntak for én, hadde reklamert for sent på det de mente var mangler ved både parkeringsplassene, handikapplassene og bodene i p-kjelleren.

Ville kostet 40 mill

Beboerne krevde at det ble gjort utbedringer i kjelleren, som ifølge RU ville kostet om lag 40 millioner kroner.

- Resultatet er klart bedre enn i tingretten, men vi nådde ikke frem med vårt prinsipale krav, om at feilene og manglene skulle utbedres. Men vi får i stedet prisavslag slik vi subsidiært hadde krevd. Det blir et plaster på såret, men garasjeplassene er og blir for trange, sier Christian Paulsen, styreleder i Sameiet Vannkanten.

Dom ble avsagt fredag. Partene har frist til 12. juni med å ta stilling til en eventuell anke til Høyesterett.

Av de 67 beboerne som stevnet utbyggingsselskapet for tingretten, anket 49. Av disse er 37 tilkjent prisavslag av lagmannsretten. 12 seksjonseiere har ikke oppnådd noen bedre avgjørelse gjennom anken. De slipper likevel å betale sakskostnader.

Smaleste er 2,22 meter

Tore Henriksen var første styreleder i sameiet. Han sier de reklamerte overfor Skanska allerede i juni 2013, én måned etter at de hadde flyttet inn. – Men Skanska trenerte saken, og til slutt tok vi ut stevning til retten, sier Henriksen, som mener saken burde vært løst før den ble brakt inn for domstolen.

Parkeringskjelleren rommer 205 biler, hvorav 72 er tilknyttet Sameiet Vannkanten. Bredden varierer fra 2,22 til 2,40 meter. Trondheim kommune anbefaler en minimumsbredde på 2,50 meter.

Ved kjøp av eierseksjonene fikk kjøperen rett til en parkeringsplass og en bod i felles p-kjeller. For parkeringsplassen ble det betalt 250 000 kroner. P-plassen følger leiligheten og kan ikke selges separat.

Bredden ikke spesifisert

Lagmannsretten påpeker at det verken i annonsene for prosjektet eller i kontraktene fremgår noe om størrelsen på p-plassene. Ingen av kjøperne hadde stilt krav eller blitt lovet plass med en bestemt bredde. Statens vegvesens håndbok anbefaler en bredde på 2,5 meter når kjøretøy parkerer ved siden av hverandre, med et minimum på 2,3 meter der det er lite utskifting av kjøretøy løpet av dagen Samtidig frarådes bruk av minimumsbredden der plassen støter mot fysiske hindringer.

Lagmannsretten legger til grunn at parkeringsbredden hvor det er en fysisk hindring på den ene siden må ha en bredde på 2,55 meter. Dette i tråd med en uttalelse fra Byggforsk. Lagmannsretten er kommet til at 37 plasser er smalere enn minimumskravene. 21 plasser har en bredde på mellom 2,21 og 2,29 meter. På enkelte steder ligger den faktiske bredden på manøvreringsarealet under minimumsnivå. Det skyldes bl.a. utstikkende søyler og veggskiver.

Trangt: De amleste passene er bare 2,22 meter brede. Foto: Tiril Vik Nordeide
Vant ankesaken: Tidligere styreledere Tore Henriksen og Svein-Olav Nesvold i Sameiet Vannkanten i Ranheismfjæra kan konstaere at Frostating lagmannsrett har gitt beboerne delvis medhold i synet på at p-plassene er bygd for trange. Foto: Tiril Vik Nordeide