Parkeringsplassen ved Trondheim Stadion er tidvis full av bobiler. Få ledige parkeringsplasser skaper oppgitthet blant dem som bruker parkeringsplassen til andre formål, som friidrett og annen idrett.

- I helgen var det 17–18 bobiler som sto her, det er ille, sier Hans Nessjø frustrert.

Vil bruke parkeringen til stadion

Erlend Holand Kolstø sendte mail til Trondheim Parkering i håp om at de hadde en strategi for å få bobilene bort fra parkeringsplassen, slik at den i større grad kan brukes av dem som bruker Trondheim Stadion.

- Det var en liten irritasjon som bygde seg opp. Parkeringen er i seg selv halvert på grunn av brakker og utbyggingen av Trondheim Spektrum har gjort at plassene i og rundt hallen er borte.

Han forteller at det var nok parkeringsplasser da friidrettssesongen startet, men at bobilene tok over parkeringsplassen i slutten av mai.

- Det ble vanskelig å finne plass, og tilsynelatende var det ikke noen informasjon til bobilene om den nye parkeringsplassen på Dora.

Kolstø brukte parkeringsplassen før skoleslutt, og håper og tror at problemene er mindre når de skal bruke stadion igjen etter ferien.

Deler ut brosjyrer om Dora

Det er ikke ulovlig for bobiler å parkere på Øya, men hos Trondheim parkering forstår de utfordringene til andre brukere. De har tatt tak i problemet, blant annet ved at de deler ut brosjyrer til bobilbrukerne om at de kan parkere på Dora.

- Vi prøver å gjøre det vi kan for å spare beboere og brukere for prakk og trøbbel, så vi håper problemet blir mindre. Vi merker at det er færre biler som parkerer her ettersom vi varsler om plassen på Dora, sier Stian Myhr, drift- og kontrollsjef i Trondheim parkering.

Myhr forteller at et av problemene ved at mange bobiler parkerer på Øya, er at parkeringsplassen ikke er fasilitert for bobilbruk. Han har hørt om at det blant annet har blitt problemer med forsøpling når bobilbrukere parkerer på Øya.

- På Dora har vi blant annet septiktank, grovvannstank, vannpåfylling, strøm og store søppelcontainere. I tillegg er brannsikkerheten bedre ivaretatt.

På Øya står bobilene parkert tett, noe som kan være brannfarlig. I helgen stengte Trondheim parkering av parkeringsplasser mellom bobilene.

- Det er ikke trygt at de står tett dersom det blir en brann, da brenner alle, sier Øyvind Aasegg, trafikkbetjent i Trondheim parkering.

Tre timers parkering

Foreløpig er det ingen tidsbegrensning på parkeringsplassen ved Øya, men Myhr og Aasegg informerer om at det skal bli tre timers parkering snart.

- Det blir nok mindre interessant for bobilbrukere når skiltet står der, mener Aasegg.

- Hva med dem som bruker stadion i mer enn tre timer?

- Alle må forholde seg til tretimersgrensen. Jeg ser at det er kjedelig for dem som er på stadion lenger enn dette, men alternativet er at de parkerer på parkeringshusene ved Løytenhaven, St. Olav, Øya helsehus eller Finalebanen. Her er det ingen tidsbegrensninger, men andre steder er det tre timers parkering over alt, forteller Myhr.

- Hvem parkerer her?

- Stort sett er det tyskere. Med tanke på omsetningen i Midtbyen for tiden er det kjempebra, men vi vil primært ha alle bobilbrukerne til parkeringsplassen på Dora, sier Myhr.

Fornøyde med Dora

Trondheim parkering informerer om at det nå er omtrent 60 parkeringsplasser til bobiler på Dora, og at de skal åpne 30 nye før Olavsfestdagene.

- Vi har bare fått gode ord om denne plassen. Hele plassen er flat og det er lett adkomst, og jeg tror det er noen av suksessfaktorene, mener Myhr.

Bobilbrukerne Adresseavisen pratet med på Dora, hadde alle hørt om bobilparkeringen på nett.

foto
Slik så det ut på parkeringsplassen på baksiden av Klostergata 80 den 7. juni i år. Foto: Sigurd Lein Hernes
foto
Deler ut brosjure Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
foto
90 plasser: Før Olavsfestdagene skal parkeringsplassen på Dora utvides med tretti plasser. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
foto
Til tider er det få ledige parkeringsplasser på Øya. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
foto
Kom fra Sola med sol: Rasmuss Hellestø hadde aldri vært i Trondheim med bobil før, og sjekka på forhånd hvor han kunne parkere. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen