Denne uken gikk høringsfristen for kommunedelplanene som omfatter arealet sør for flystripa på Værnes ut. I løpet av kort tid kommer saken opp til politisk behandling.

Daglig leder i Stjørdal næringsforum, Jon Uthus, sier det er viktig at tiltakene skjer i riktig rekkefølge, slik at Avinor kan jobbe med å utvikle Værnes videre.

- Politikerne i Stjørdal er politikere for hele landsdelen, ikke bare Stjørdal, i slike samferdselsspørsmål. Da er de nødt til å forstå hva deres beslutninger betyr for verden rundt seg, sier Uthus.

To millioner kubikkmeter

Sammen med representanter for næringslivet i Trondheim, Avinor og det statlige veiutbyggingsselskapet Nye Veier AS, er han bekymret for hva det betyr dersom lokalpolitikerne nå legger for sterke begrensninger på utvidelsesmulighetene. De støtter alle Avinors innstilling om en kompromissløsning med delvis utfylling av det gamle elveleiet.

Opprinnelig planla Avinor å fylle igjen hele det gamle eleveleiet sør for rullebanen. Innsigelser fra fylkesmannen og miljøvernhold, blant annet fordi det vil påvirke viktige områder for ørretbestanden i Stjørdalselva, stoppet de opprinnelige utvidelsesplanene.

Jørund Gullikstad, som er utbyggingssjef for nye veier på strekningen Ranheim-Åsen, viser til den doble samfunnsmessige gevinsten ved at to store samferdselsprosjekter, som veibygging og flyplassutvidelse kan dra nytte av hverandre. Totalt vil veibyggingen fra Ranheim til Åsen frigjøre mer enn to millioner kubikkmeter stein.

- Vi vil finne kostnadseffektive løsninger, men det er et mål om at det skal gå minst mulig anleggstrafikk på vei. Det vil vi få til her. Den gevinsten mister vi dersom vi må flytte og deponere stein andre steder, sier Gullikstad.

Berit Rian, som leder Luftfartsforum Trøndelags arbeidsutvalg, sier næringslivet trenger vekst på Værnes.

- Næringslivet i Trøndelag er avhengig av lufthavna og effektive logistikkløsninger. Det er viktig at Avinor ikke blir pålagt tunge investeringer med lav samfunnsnytte, før de i det hele tatt kan gjøre noe som gagner flyplassen, sier hun.

Krangler om gammelt elveleie

Stridens eple er spesielt det gamle elveleiet ved rullebanen og hvor mye av dette som kan fylles ut. Årsaken er at det er regnet som et viktig område for sjøørret. Avinor har tidligere signalisert at de kan være åpne for en kompromissløsning der en del av det gamle elveløpet fylles ut og brukes til flyoppstillingsplasser og ny taksebane, sammen med areal på området Langøra sør. Rådmannens innstilling legger isteden opp til en større fylling på utsiden av Langøra sør og en bru som gir kjørevei til området. Politikerne har tidligere signalisert at de vil åpne for en mindre fylling i alle fall, som vil gi plass til vei, slik at det ikke må bygges en ny dyr bru.

Stridens eple er spesielt det gamle elveleiet ved rullebanen og hvor mye av dette som kan fylles ut. Årsaken er at det er regnet som et viktig gyteområde for sjøørret.

I saken som nå har vært til høring ligger to ulike alternativer med strenge rekkefølgebestemmelser.

1. Bevarer så å si hele det gamle elveleiet, men med åpning for at man bruker området Langøra sør og at man fyller ut et område mot fjorden.

2. En tredjedel av elveleiet kan fylles ut, men man gjør avbøtende tiltak blant annet i form av en ny lagune utenfor Langøra sør.

Dyr løsning

Lufthavndirektør Marit Stigen er åpen for at Avinor kan være med på å gjøre avbøtende tiltak, men sier det trolig ikke finnes økonomi til å få gjennomført utvidelsesprosjektet dersom de pålegges for strenge rekkefølgebestemmelser og må etablere en lagune utenfor Langøra sør uten å kunne gjøre noen oppfylling i elveleiet. Hun understreker at Avinor uansett er innstilt på å finne løsninger for å utvikle Værnes.

Tommy Reinås, som representerer Miljøpartiet i kommunestyret og på fylkestinget, ser ingen grunn til å endre rekkefølgekravene.

- Vi har lyktes med å få med oss den blågrønne flertallsblokka i Stjørdal på at den primære løsningen må være at elveleiet ikke skal fylles igjen. Subsidiært en løsning med noe utfylling og omfattende tiltak for å bøte på skadene. Men det kommer ikke på tale å lempe på rekkefølgebestemmelsene. Avbøtende tiltak kommer først. Det skal bygges en lagune før de i det hele tatt kan tenke på å røre elveleiet sier Reinås.

Beskylder Avinor for «landgrabbing»

- Som politiker i Stjørdal synes jeg det er all grunn til å stille kritiske spørsmål til det Avinor i det hele tatt driver med. De kan ikke se bort fra hensynet til miljø og natur. Strengt tatt har de allerede areal. Det kan de optimalisere. Blant annet store arealer på Sandfærhus der det bare er bakkeparkering. Det de forsøker nå er «landgrabbing», sier Reinås.

I alt har det kommet inn 13 høringsuttalelser til saken, opplyser Klas Kolden i Stjørdal kommune. Da har fortsatt ikke NVE, fylkesmannen, Trøndelag fylkeskommune og Stjørdal Næringsforum, kommet med sine uttalelser til saken der to alternative løsninger har vært ute til høring.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter