I mai ble det registrert 14 175 nye personbiler, som er 10,2 prosent høyere enn i mai i fjor.

Så mange nybiler er ikke blitt registrert siden juni 1986 med 16 064 nyregistreringer. Sammenlignet med gjennomsnittet for mai måned de ti foregående årene, er årets maitall 23,9 prosent høyere (+2734 biler).

Hittil i år er det registrert 63 755 nye personbiler, det er 313 færre biler (-0,5 prosent) enn i samme periode i 2016. Det viser registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Elbilsalget har tatt seg opp etter å ha kjørt i motbakke. Det ble registrert 2175 nye personbiler med elmotor i mai, som er 52,8 prosent flere enn i fjor. Så langt i år er det registrert 10 840 nye elbiler, mot 9839 på samme tid i fjor (+10,2 prosent). I mai ble det solgt to nybiler med hydrogenmotor.

BMW i3 på topp

BMW er det største elbilmerket med 2349 biler i år (+123 prosent fra samme periode i fjor), foran Nissan med 1909 (-21 prosent) og Volkswagen (-39 prosent).

Elbilene har så langt i år en markedsandel på 17 prosent, mot 15,4 prosent i fjor på samme tid. Andelen dieselbiler har sunket fra 32,1 prosent i fjor til 26,2 prosent i år. Ladbare hybrider har hittil i år en andel av salget på 16,2 prosent, mot 13,4 prosent på samme tid i 2016. Andelen biler med firehjulsdrift ligger stabilt på rundt 38 – 39 prosent.

Volkswagen ble største personbilmerke i mai med 15,7 prosent (17,3 prosent i mai i fjor), mens Toyota ble nummer to med 13,4 prosent (13,1 prosent i fjor). Det er verdt å merke seg at BMW klarte bronse i mai med 8 prosent, kun 20 biler foran Skoda. Tsjekkeren tok 7,9 prosent av markedet, og det uten at de har ladbare biler å vise til.

Mercedes-Benz stoppet på 1103 biler (7,8 prosent) og havnet med det på femte, bare 15 biler bak Skoda og 35 biler bak BMW.

Flere leaser privat

Næringsandelen fortsetter å øke og ligger nå på 56,4 prosent, som er 7,2 prosentpoeng høyere enn i mai 2016. Hittil i år er næringsandelen av personbilsalget 53,5 prosent, mens den i samme periode i fjor var på 44,9 prosent. Økningen skyldes i stor grad at stadig flere velger å privatlease nybilen fremfor å eie. De fleste leaser for tre år.

Når det gjelder elbilsalget og de enkelte modeller ligger BMW i3 på topp, med en markedsandel på hele 21,7 prosent ved utgangen av mai. Dernest følger Nissan Leaf (16,8 prosent), VW Golf (14,5), Renault Zoe (9,4), Tesla Model X (8,3), Mercedes-Benz B-klasse (6,8), Hyundai Ioniq (6,4), Tesla Model S (5,6), VW Up! (2,9) og Opel Ampera-e (2,3 prosent).

Venter på Ampera-e

De første Ampera-e er nettopp ankommet landet. Likevel er det registrert 245 biler. Ingen bør bli overrasket om det er Ampera-e som topper registreringsstatistikken når junitallene er klare. 4500 nordmenn har skrevet kontrakt. De bilene som bestilles i dag, kommer hit tidligst i august 2018, kanskje ikke før på nyåret 2019.

Ampera-e har teoretisk rekkevidde på 52 mil, som Tesla Model S. men som koster tre ganger så mye.

Flere konkurrenter kommer nå med forbedret rekkevidde, bl.a. VW Golf, BMW i3, Renault Zoe og Nissan Leaf. Mange potensielle elbil-kunder har sittet på gjerdet og ventet på elbiler som ikke trenger så hyppig lading.

Ladbare hybrider

Ladbare hybrider er også i støtet. I mai ble det registrert 2164 nye plug in-hybrider, mot 1872 i mai i fjor (+16 prosent). Hittil i år er økningen på 20 prosent.

Volkswagen har registrert 2708 ladbare hybrider hittil i 2017 og har med det 26 prosent av markedet. På andreplass ligger Mercedes-Benz med 1992 biler og en markedsandel på 19 prosent. BMW tar bronse med 1541 biler (+44 prosent fra i fjor). Deretter følger Mitsubishi med 1454 biler (-37 prosent) og Volvo med 1314 biler (+77 prosent).

Når det gjelder de enkelte ladbare hybridmodellene topper VW Passat salgsstatistikken så langt i år, fulgt av Mitsubishi Outlander, Mercedes-Benz GLC, VW Golf, Volvo XC90, BMW 2-serie, Audi A3, Mercedes-Benz C-klasse, BMW X5 og Volvo V60.

Toyotas mange hybrider

Toyota gjør rent bord med hensyn til vanlige hybrider, ikke ladbare. RAV4, Auris, Yaris og C-HR tar de fire første plassene, med Kia Niro, Toyota Prius, Suzuki Ignis, Hyundai Ioniq, Lexus NX og Lexus RX på de neste plassene.

Ser man alle modeller under ett, uansett drivstoff, topper VW Golf listen i mai med 1119 nyregistreringer. Deretter følger VW Passat (508 biler), Toyota Auris (470), Skoda Octavia (469), Toyota RAV4 (434), BMW i3 (410), Toyota Yaris (400), Toyota C-HR (392), Mitsubishi Outlander (353) og Volvo V90 med 313 nyregistrerte biler.

Populær: BMW i3 er Norges mest solgte elbil. Ved utgangen av mai hadde den 21,7 prosent av markedet. Foto: Ole Martin Wold, OLE MARTIN WOLD
Sølvplass: Nissan Leaf er landets nest mest solgte elbil, til tross for en tilbakegang på 20,1 prosent sammenlignet med fjoråret. Foto: Ole Martin Wold