På Charlottenlund ungdomsskole skal alle lærerne og ledelsen bruke tre semester på å bli bedre på lesing i alle fag. Det faglige arbeidet blir ledet fra NTNUs program for lærerutdanning i Trondheim, og hele skolen er med på tidenes kompetanseløft i ungdomsskolen.

Bli bedre på lesing

Charlottenlund skal bruke tiden frem til jula 2015 på å arbeide med lesing i alle fag. Andre skoler kan velge å utvikle seg på regning eller skriving.

Les også: – Gi elevene en kvalifisert lærer

– Vi ønsker å systematisere arbeidet med lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag, sier rektor Bjørn Ivar Midjo på Charlottenlund ungdomsskole. Nå skal lærerne og lederne på skolen bevisstgjøre seg metoder, undervisningsopplegg og reflektere sammen om hvordan de jobber med lesing og hva som fungerer godt – og hva som ikke fungerer.

Får lekser

Lærerne på Charlottenlund får i lekse å prøve ut ulike lesemetoder, og formidle resultatet til de andre på skolen. –Også i matte er lesing viktig, sier Midjo. –Ingen blir god i matte uten å lese godt. Han liker veldig godt at dette er skolebasert, og at alle skal være med.

Skolebasert kompetanseutvikling heter prosjektet, og er tatt inn som en del av regjeringens lærerløft som ble presentert tidligere i høst. Hele skolen skal bli enig om hva fellesskapet trenger å forbedre, og sammen jobbe systematisk med det i tre semester.

Les også: Regjeringen legger fram lærerløftet

Alle ungdomsskoler

– Dette er et historisk løft for ungdomsskolen, sier professor May Britt Postholm ved NTNUs program for lærerutdanning.

Nå er 550 skoler med ungdomstrinn i gang, og alle 21 lærerutdanningsinstitusjoner er med for å systematisere etterutdanningen på hver enkelt skole. I løpet av 2017 er målet at alle de 1250 ungdomsskolene i landet skal ha tatt del i kompetanseløftet.

Les også: God ledelse gir bedre skoler

Alle på skolen må delta

– Forskning viser at etterutdanning fungerer best om hele skolen er med, sier May Britt Postholm. Tidligere har lærernes etterutdanning i stor grad vært en dag eller to på kurs. –Det betyr lite for det som skjer i praksis på skolen, slår Postholm fast. – Det er tjenlig at alle på samme skole deltar, både lærere og ledere. Skolens ansatte må selv kjenne på hva de trenger å utvikle seg på, sier Postholm.

– Det er viktig å jobbe systematisk, observere seg selv og andre og ikke minst reflektere sammen over det som skjer i klasserommet, sier hun. –Det blir lettere å spørre hverandre, og lærerne blir mer tilfredse med jobben de gjør.

Les også: Trondheim kan få landets første universitetsskoler

– Elever må kunne lese også for å forstå matteoppgavene, sier rektor Bjørn Ivar Midjo på Charlottenlund ungdomsskole. Foto: jens petter søraa
NTNU-professor May Britt Postholm leder det faglige arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling. Foto: Kjell A.Olsen