Steinen trengs for å utvide flyplassområdet mot sør. Det er nødvendig dersom det skal skje videre vekst på flyplassen, ifølge lufthavndirektør Marit Helene Stigen.

- Her ligger svaret på om vi har kapasitet til at passasjertallet kan vokse med 1,7 prosent årlig frem mot 2030, slik Transportøkonomisk Institutt anslår, og at vi kan utvikle Værnes som Midt-Skandinavias knutepunkt, sier Stigen.

- Når jeg sier at det er nå toget går for Værnes, så er det fordi det ikke mulig for Avinor å få det til uten at det er andre sammenfallende prosjekter.

Venter på rapport om omstridt område

Skal Værnes kunne ta imot stein fra arbeidet med de store tunnelprosjektene på E6 Øst, som starter allerede i 2019 eller 2020, må lokalpolitikerne ekspressbehandle en ny kommunedelplan for Langøra Sør. Den omfatter både området på selve Langøra, sandbanken som ligger ved enden av dagens taksebane, og det gamle elveleiet.

Opprinnelig planla Avinor å fylle igjen hele det gamle eleveleiet sør for rullebanen. Innsigelser fra fylkesmannen og miljøvernhold, blant annet fordi det vil påvirke viktige områder for ørretbestanden i Stjørdalselva, stoppet de opprinnelige utvidelsesplanene. Stigen viser til at Avinor kan redusere utfyllingen i elveleiet til en tredjedel og isteden fylle ut areal på utsiden av Langøra Sør.

Det er løsninger leder for plankomiteen i Stjørdal, Rolf Charles Berg (Sp), er positiv til. Han sier det er oppløftende at Avinor tar ansvar for miljøet.

- Det vi venter på nå er en rapport om avbøtende tiltak. Vi skal ikke bruke lang tid på å behandle kommunedelplanen når den foreligger. Lufthavna er så viktig for hele regionen at vi må finne gode løsninger. Vi kjenner saken godt og det meste av innholdet er kjent, sier Berg, som i likhet med Stigen deltok på en konferanse om E6 Øst på Nord universitet i Stjørdal mandag.

Han får støtte fra partikollega og varaordfører i Malvik, Ole Herman Svean (Sp), som også fulgte konferansen for å få vite mer om både Nye Veier og Bane Nors planer fremover.

- Det er viktig at steinen brukes riktig. Da bør den heller brukes på flyplassen, som er viktig for hele regionen, enn til å bygge travbane på Leistad, sier han.

Rapporten om avbøtende tiltak som Berg viser til, skal utarbeides av blant annet eksperter fra Sintef og NTNU og vil foreligge ved utgangen av april.

Positive signaler

Det statlige vei-selskapet Nye Veier, har allerede inngått en rekke intensjonsavtaler for å få avsetting for steinmassene fra veibyggingen på strekningen Ranheim-Åsen. Blant alternativene som finnes er havnebygging eller utfylling i Muruvik og Langstein, bruk av stein til travbanearealet i Malvik, utfylling og boligutvikling i Malvik og stein til Nye Veiers eget riggområde. Direktør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier gjorde mandag poeng av at det er stor konkurranse om steinmassene, og at det for Nye Veier er viktig for dem med korte transportstrekninger.

- Vi starter arbeidet med det nye tunnelløpet i Helltunnelen i 2020, eller kanskje allerede i 2019. Da må vi vite hvor vi skal gjøre av steinen, sier han.

På spørsmål fra Adresseavisen om hva som skal til for at stein til Værnes får førsteprioritet, viser Vatnan til samfunnsnytten ved et slikt prosjekt.

- Bare vi får klarsignal så fyller vi ut stein på Værnes. Dette var den første intensjonsavtalen som lå klar, sier Vatnan til Adresseavisen.

Lufthavndirektør Stigen er glad for signalene fra Vatnan.

- Det er betryggende at Nye Veier ser den doble samfunnsnytten av slike prosjekter, sier hun.

Åpner for Værnes. Lufthavndirektør Marit Hele Stigen, sier Værnes er helt avhengig av stein fra E6-utbyggingen som snart starter. Nye veier-direktør Johan Arnt Vatnan (til v.) kom mandag med positive signaler, men viser til at det trengs en avklaring så raskt som mulig om utfyling rundt Værnes. Foto: FRANK CADAMARTERI