– Hvis alle er litt ute, så blir det totalt sett mye for elevene, sier Ingrid Nelvik, fysak-koordinator i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Hun står midt på kunstgressbanen på Sveberg i Malvik, med 38 ansatte ved skolen og SFO rundt seg. De stiller i treningsklær og joggesko, klar til å lære mer om hvordan de skal få fart på elevene.

– Elevene bør ut og røre seg en time hver dag. Skal en få til det, må en legge dette inn i alle fag. Fysisk aktivitet må inn i både matematikk og norsk, sier Nelvik som er skråsikker på at dette gir bedre læring.

Les også: Ti tips til skolestarten

Konkrete øvelser

Som eneste fylke i landet, har Sør-Trøndelag utviklet den fysiske skolesekken. Målet er å bidra til mer fysisk aktivitet i skolen. Prosjektleder Ann Helen Hynne har vært på utallige skolebesøk for å inspirere ansatte.

– Vi er veldig konkrete, og viser de ansatte hva de kan gjøre sammen med elevene. Vi forteller dem hvordan de kan lære norsk og matematikk med fysiske øvelser, og gir dem tips til hvordan de kan bryte opp en teoritung time med fem minutters aktivitet, sier Hynne.

Men det må være en god plan bak det å ta med elevene utendørs:

– Lærerne må vite hva de vil med timen, og elevene må forstå hva de skal lære, sier Nelvik som ikke er ute etter at lærerne skal lage kosetimer ute.

Les også: -Jeg var lei av foreldre som klaget over at de ikke fikk tid til trening

Mer konsentrert

I Sogn og Fjordane har rundt 30 skoler det siste året vært med på et prosjekt kalt Active Smarter Kids, hvor elevene har fått én time mer fysisk aktivitet hver dag. Prosjektet er ennå ikke evaluert, men ifølge NRK er skolene selv så fornøyd at de vil fortsette med å la elevene hoppe gangetabell og alfabet.

– Prosjektet har vist at det er mulig å få fysisk aktivitet inn i skolen uten at vi må gå bort fra faglig undervisning, sier en rektor til NRK.

For to år siden var flere skoler i Trøndelag med på et forsøk med helhetlig skoledag, hvor også fysisk aktivitet var en viktig del. Tilbakemeldingene var at når elevene fikk fysisk aktivitet midt på dagen, ble de mer konsentrert i undervisningen etterpå.

Les også: Spisevanene betyr mest for barns BMI

Ingen revolusjon

RBKs sportslige leder, Stig Inge Bjørnebye, var en av dem som for noen år siden satt i regjeringens arbeidsgruppe for å utvikle fysisk aktivitet i skolen. Men Bjørnebye er usikker på om skolebarna er blitt så mye mer fysisk aktive.

– Det store spørsmålet er om det finnes en helhetlig tenkning på dette, eller om en er avhengig av en god rektor eller en smart og kreativ lærer, sier han.

Les også: Hallén roser unike Trondheim

– Jeg kjenner ikke situasjonen i skolen godt nok, men jeg har ikke fått med meg at det har skjedd noen revolusjon på dette området. Norske myndigheter har en overbærende holdning til fysisk aktivitet. De overlater det til idretten. Dette blir ikke tatt på alvor i skolen, sier Bjørnebye som har tro på at fysisk aktivitet vil hjelpe barna også når de skal regne og skrive.

– Jeg er bekymret for aktivitetsnivået hos barn og unge. Det er blitt et mer stillesittende samfunn, sier Bjørnebye.

Les også: Mener regjeringen satser for lite på fysisk aktivitet

Hele året

Rektor ved Sveberg skole, Jørn Indergård, mener de allerede er gode på å aktivisere elevene. Småtrinnet har en utedag i uka. Men på mellomtrinnet kan de gjøre mer:

– Det er lett at det blir litt i starten på skoleåret, og så mot slutten. Men det er viktig at vi kommer oss ut hele året, slik at barna også lærer å være ute.

– Jeg er sikker på at det gir bedre læringsresultater. Og så er det viktig for den sosiale utviklingen. De lærer seg å være sammen, sier Indergård.

Motivert: Lærer Eva A. Loen (i midten) tror elevene kan bli motiverte av mer fysisk aktivitet. Her blir hun løftet frem av kolleger, fra venstre Nina Garberg, Rita Viken Kvamvold, Trine Gjøstøl og Snjezana Cemalovic. Foto: jens petter søraa
God helse: Ingrid Nelvik, fysak-koordinator i Sør-Trøndelag fylkeskommune er overbevist om at god helse også gir god utdanning. Foto: jens petter søraa
Ann Helen Hynne, prosjektleder for den fysiske skolesekken i Sør-Trøndelag. Foto: jens petter søraa
Stig Inge Bjørnebye, sportslig leder i RBK, mener skolene har et ansvar for å gjøre barna fysisk aktive. Foto: foto Kristin Svorte
Jørn Indergård, rektor Sveberg skole. Foto: jens petter søraa