Roar Melum, regionsjef i NLF Trøndelag, sier det nå er klare indikasjoner på at flere av de vedtatte prosjektene i Miljøpakken blir så kraftig nedskalert på grunn av underfinansiering, at de etter hvert vil fremstå som dårlige og uegnet for næringslivets behov.

Melum peker spesielt på utbyggingen av E6 sørover fra Heimdalsmyra som inkluderer nye kryss ved Sandmoen og Hårstad og utbyggingen av ny Sluppen bru med omkringliggende veisystem. Begge steder er det til dels betydelige overskridelser i forhold til rammene i Miljøpakken. For Sluppen bru dreier det seg om en kostnadseksplosjon fra 565 til 935 millioner kroner.

Dårlige løsninger

Statens vegvesen er for tiden i ferd med å redusere bruprosjektet for å tilpasse det kostnadsmessig. Melum mener det betyr dårlige løsninger.

- Opprinnelig fikk vi en løsning med Nordre avlastningsvei gjennom Stavne og sørover gjennom et toplanskryss ved Sluppen bru og deretter opp Selsbakklia til påkjøring i Okstadbakken, en god løsning for både miljøet og næringslivet. Nå får vi trolig et helt annet prosjekt, og vi står i fare for raskt å måtte ta stilling til nye tiltak for å møte det kommende trafikkbildet.

Byåsentunnelen

Melum sier man må beholde det opprinnelige to-plankrysset slik at tungtrafikken kan kjøre under et lokk ved innslaget til Byåsentunnelen. Men kostnadene ved en slik løsning sprenger hele budsjettet.

- Da må politikerne stå frem og si: kutt ut Byåsentunnelen. Trolig vil den koste 1,5 milliarder. Og den er utfordrende fordi den må bygges i tråd med nye tunnelforskrifter. Den vil også generere trafikk ut på et veinett på begge sider som ikke er dimensjonert for det. Å ruste opp tilførselsveiene vil koste enorme summer.

På Sandmoen er kapasiteten i kryssene sprengt allerede. Og flere større etableringer kommer på Torgård.

Tilførselsveiene

- Her opplever vi at lokalpolitikerne ikke er offensive nok med tanke på regionens beste, sier Melum. – Vi forventer at politikerne sørger for et godt samarbeid med staten, men det virker som de lener seg tilbake og tror staten skal ta regningen for tilførselsveiene også. Vi trenger en rask avklaring om godsterminalen. Kommer den på Torgård, må utbyggingen av E6 samkjøres med bygging av en jernbanekulvert under veien. Det vil være galskap å bygge vei for så å grave opp for kulvert et par år senere.

Følg Adresseavisen på Instagram

Lik adressa.no på Facebook

I bakkene ned mot Klett, hadde E6 i utgangspunktet tre felt i nordgående retning. Krabbefeltet skal nå være ute av planen, et tiltak Melum karakteriserer som verken fremtidsrettet eller miljøvennlig.

Veien til Klæbu

Veien fra Sandmoen til Tulluan i Klæbu, FV 704, skal etter planen rustes opp til god standard på hele strekningen, finansiert med bompenger. Innkrevingen er i gang. Ifølge Melum har kostnadsøkningen gått så langt at et trolig bare blir utbedringer på halve strekningen, mellom Sandmoen og Tanem. Melum lurer på om folk i Klæbu vet hva slags vei de vil få. En planlagt tunnel forbi Tanem som ville bedret sikkerheten og miljøet, skal være lagt på is.

- Dette er ikke fordelaktig for næringslivet. Den økonomiske situasjonen i Miljøpakken må nå på bordet, sier Melum. Han tror problemene delvis skyldes store overskridelser i prosjekter som er gjennomført og som spiser av fellespotten, og nevner spesielt en 4,2 km lang sykkelvei øst for byen som var priset til ca. 25 millioner, men som kom på 68 millioner.

Knallhard prioritering

Kommunalråd Geir Waage (Ap) er godt kjent med at det ikke er penger til alt i Miljøpakken. De åtte partiene som står bak må prioritere knallhardt innenfor de midlene man har til rådighet.

- Det skjer ved den årlige rulleringen. For Arbeiderpartiet er det særlig to prosjekter som peker seg ut: E6 Sør og ny Sluppen bru. Men kostnadsøkningene har vært store, og Statens vegvesen har store utfordringer med å holde budsjettrammen.

Waage sier det må bli en vurdering av om enkeltprosjekter kan utsettes eller om man kan bruke mer tid på dem.

- Men vi må ikke stelle oss slik at vi hindrer gode løsninger.