Kostnadene uten tunnel er anslått til ca én milliard kroner.

Partiets to gruppeledere i fylkestinget og i bystyret, Morten Ellefsen og Elin Marie Andreassen, støtter seg på fylkesrådmann Odd Inge Mjøen.

I et saksfremlegg til fylkesutvalget peker Mjøen på at det allerede finnes signalprioritering og sammenhengende kollektivfelt i begge retninger på den 1,5 km lange strekningen fra Samfundet til Byporten. Dette gir bussene en gjennomsnittlig hastighet på 22 km/t.

Skal fremkommeligheten økes vesentlig, vil det ha en høy marginalkostnad. Det kan stilles spørsmål ved hvorvidt noen av alternativene i tilstrekkelig grad støtter opp om økt sykling, gåing og kolklektivtrafikk til å forsvare kostnadene, hevder fylkesrådmannen.

Superbuss

Han viser også til superbussutredningen fra 2013 der det sannsynliggjøres at det vil bli liten forskjell i reisetid for kollektivtrafikken på strekningen i forhold til dagens løsning.

Mjøen uttaler dette i forbindelse med fylkeskommunens høringsuttalelse til valg av løsning i Elgeseter gate. I alt fem alternativer er lansert, to med tunnel, to med sidestilte bussfelt og ett med midtstilte bussfelt. Fylkesrådmannen falt ned på alternativet med sidestilte bussfelt som den løsningen som kan gi best effekt i forhold til investeringene. Han mener også løsningen gir størst fleksibilitet for busser og utrykningskjøretøy og er en god løsning for mye trafikanter.

Sidestilte felt

Både Statens vegvesen og AtB mener sidestilte bussfelt egner seg best i Elgeseter gate. Vegvesenet anbefaler ikke midtstilte felt i gater der biltrafikkens hastighet overstiger 40 km/t. Og AtB mener sidestilte felt gir mulighet for holdeplasser utenfor kjørebanen som gir gode av- og påstigningsløsninger og som hindrer busskø. En prosjektgruppe går også inn for sidestilte felt. Tunnel blir ikke anbefalt.

Dette har imidlertid det rødgrønne flertallet i fylkesutvalget valgt å se bort fra. Ap, Sp, SV og Venstre går inn for midtstilte bussfelt. Ellefsen og Andreassen mener de overser fylkesrådmannens tvil om at det er mulig å oppnå noe som helst, sett i forhold til dagens kollektivtrafikk i Elgeseter gate.

God fremkommelighet

– I virkeligheten har denne strekningen best fremkommelighet i hele byen for bussene, sier Ellefsen. –Da blir det veldig rart å bruke en milliard kroner på tiltak som ikke gir gevinst. Det blir penere, naturligvis, men gir ikke bussene bedre fremkommelighet, snarere tvert imot. Og det er bedre forhold for kollektivtrafikken som kan utløse belønningsmidler. Jeg tror ikke Samferdselsdepartementet lar seg lure i denne saken.

De to Frp-erne peker også på at det er ønskelig med et helhetlig system for kollektivtrafikken, ikke bare i Elgeseter gate, men også i Innherredsveien. Mens Elgeseter gate er 33,5 meter bred, er Innherredsveien bare 19-21 meter. Egne kollektivfelt i begge retninger øst for sentrum vil kreve areal som i dag er fortau.

Andre traseer

– Vi mener man bør se på denne saken på nytt og vurdere andre traseer mellom bussterminaler på Sluppen og Leangen. Elgeseter gate fungerer bra i dag, mens gående og syklende allerede bruker nabogatene, sier Andreassen. Hun påpeker at midtstilte bussfelt kan føre til køer fordi busser i samme retning får problemer med å passere hverandre.

– Det er viktig at vi bruker folks penger på tiltak som faktisk virker. Gjør vi som planlagt i Elgeseter gate, må andre ting som kanskje har god effekt, vente.

Det er Trondheim kommune som skal oppsummere høringsuttalelsene. En sak om valg av løsning blir om noen uker lagt frem for formannskapet. Når valget er gjort, vil arbeidet med en reguleringsplan ta til. Byggestart er ventet i løpet av 2017.