Bak opprettelsen av Trondheim Taxi står drosjeveteranene Geir B. Lerdahl og Ole-Andreas Norum, begge tilknyttet Norgestaxi.

Etter å ha loddet stemningen blant kolleger, også i TrønderTaxi, ble selskapet stiftet 20. september. Ni dager senere søkte de Sør-Trøndelag fylkeskommune om konsesjon. Fylkestinget avgjør saken 16. desember.

Fylkesrådmann Odd Inge Mjøen og fylkesdirektør Erlend Solem for samferdsel mener det er på tide å slippe til flere konkurrenter innen drosjenæringen. Trondheim har bare to drosjesentraler, Oslo har syv, mens Bergen og Stavanger har seks hver.

- Det vil skje store endringer innen taxinæringen, ikke minst innen bruk av ny teknologi. Forholdene bør legges til rette for norske aktører, slik at de kan møte konkurransen fra utlandet, sier Solem.

Åpner for mer konkurranse

Komite for kollektivtrafikk og regional utvikling i fylkeskommunen fulgte innstillingen fra fylkesrådmannen og har enstemmig vedtatt at det kan etableres flere taxisentraler.

- Vi behandlet ikke spesifikt søknaden fra Trondheim Taxi, men gjorde et prinsippvedtak. Flere sentraler kan føre til mer konkurranse når store offentlige anbud legges ut, sier komitéleder Stig Klomsten (Ap).

Lerdahl, som i 1999 var med og etablerte Norgestaxi og som var leder i 11 år, kjører elbilen Tesla Model S. Norum kjører hybridbilen Lexus NX 300. Får de konsesjon, vil store deler av drosjeparken bestå av elbiler, hybrider og forhåpentligvis hydrogendrevne biler om noen år.

Kvaliteten er synkende

De mener tiden nå er inne for å åpne for mer konkurranse innen drosjenæringen. – Kvaliteten på taxitjenestene over hele landet er synkende. Vi vil heve den og bli beste leverandører til så vel privatkunder som til næringslivet og det offentlige. Men det er ikke aktuelt å dumpe prisene, for det er på kvalitet Trondheim Taxi skal vinne kunder, sier Norum.

Hvis fylkestinget gir konsesjon, er ambisjonen å være i gang tidligst 1. april 2016. Trondheim Taxi må ha minst 50 løyver neste år for å være konkurransedyktig. Lerdahl og Norum vil ikke si hvor mange drosjeeiere som kan tenke seg å komme over fra de to konkurrentene. Uansett har løvehaverne tre måneders oppsigelsestid.

I Trondheim har TrønderTaxi ca. 275 løyver og Norgestaxi 113 løyver. Lerdahl og Norum bruker fritiden til å planlegge den nye drosjesentralen. Bl.a. er de på jakt etter kontorlokaler, og det jobbes med en logo som skal pryde taxiene. Et telefonnummer kan skaffe i løpet av kort tid.

Samarbeider med andre

Det skal etableres et callsenter, muligens i samarbeid med andre taxisentraler. – Dette er i dag en vanlig måte å drive en drosjesentral på. Noen kan også sitte hjemme og operere en drosjesentral, sier Lerdahl.

Kontrakten på pasientkjøring som Norgestaxi har hatt i åtte år, skal fornyes 1. juni. Den har Trondheim Taxi planer om å konkurrere om, hvis fylkestinget nå gir konsesjon.

Venter flere over

- I det vi får store kontrakter og faste kjøreoppdrag, vil flere løyvehavere kommer over. I dag er det dyrt å være tilknyttet en sentral. Vi vil ha en lavere tilknytningsavgift. Løyvehaverne skal selv eie sentralen og være med på å bestemme prisene, understreker Norum.

Trondheim Taxi vil velge enkle bestillingsløsninger, som app og på nettet. En av årsakene til at flere løyvehavere vil forlate Norgestaxi er ifølge Norum og Lerdahl at løyvehaverne ser store utfordringer ved at selskapet er overtatt av utenlandske kapitalinteresser.