Trondheim er landets fremste sykkelby, viser tall fra den siste reisevaneundersøkelsen. Ingen annen storby kan vise til en høyere andel syklister.

Ifølge undersøkelsen fra 2013/14 har sykkelandelen økt fra sju til ni prosent på fire år. Sykkelandelen i andre storbyer er Stavanger åtte prosent, Oslo fem prosent og Bergen tre prosent.

Reisevaneundersøkelsen viser en kraftig økning i antall daglige sykkelturer, fra om lag 34 000 i snitt per dag i 2009/10 til rundt 45 000 per dag i 2013/14.

45 prosent økning

Økningen er aller sterkest blant kvinnene hvor daglig sykling har økt med 45 prosent, fra 13 600 til 20 000 turer. Blant menn er økningen på 24 prosent, fra 20 600 til 25 600 turer.

– Vi tolker økningen i antallet kvinnelige syklister som et tydelig signal om at det oppleves bra å sykle i Trondheim. Miljøpakken legger stor vekt på å bygge trygge sykkelanlegg. Det har trolig en enda sterkere appell til kvinner enn menn, sier Ivar Arne Devik i Miljøpakken.

På Nedre Bakklandet bekrefter Kjersti Anderdal Bakken (25) Miljøpakkens antagelse umiddelbart.

– Føler meg trygg når jeg sykler

– Jeg føler meg ganske trygg når jeg sykler i Trondheim. I forbindelse med studiene var jeg på seks måneders utplassering i Sydney i Australia. Der måtte jeg sykle på en fire felts motorvei. Det føltes i alle fall ikke trygt. Her er alt mye bedre lagt til rette for syklistene, sier studenten fra Gol i Hallingdal, som foreløpig bare sykler i sommerhalvåret.

– Jeg har ikke bil og har brukt sykkel helt siden jeg kom til Trondheim for seks år siden. Med bosted på Singsaker og studier på NTNU er det kort vei til studiestedet. Jeg bruker også sykkel på fritiden, enten det er til handel eller ulike fritidsaktiviteter, sier 25-åringen, som forteller at sykkel er det mest foretrukne fremkomstmidlet også blant vennene hennes. –Alle har sykkel, ingen har bil, sier hun.

- Synliggjøring en suksessfaktor

– Vi tror at å synliggjøre sykkelrutene med tydelig skilting og merking er en av de viktigste suksessfaktorene for sykkelbyen Trondheim. Vi vil fremover i enda sterkere grad enn før prioritere sykkelanlegg adskilt fra kjørebanen. Førstevalget er sykkelvei med fortau adskilt fra bilveien. Der det er trangt kan fortsatt sykkelfelt være en  løsning, men da skal sykkelfeltene være røde, påpeker Devik.

For Miljøpakken peker alle trafikktall i riktig retning. Andel bilførere og passasjerer går ned, mens antallet busspassasjerer, syklister og fotgjengere øker. Siden 2008 har bussbruken økt med cirka 50 prosent, biltrafikken er redusert med ni prosent siden 2010, mens sykling og gåing i Midtbyen har økt med henholdsvis 20 og seks prosent i samme tidsrom.

Mål: 80 000 daglige sykkelturer

I sykkelstrategien for Trondheim skal antallet daglige sykkelturer dobles innen 2025, til 80 000 daglige sykkelturer.

– Tallene fra reisevaneundersøkelsen viser at vi er på rett vei, sier en fornøyd Devik, som synes at den kraftige økningen i sykkelbruken viser at «Trondheim er på rett vei» i sin sykkelprioritering.

Totalt skal det brukes 1,5 milliarder kroner på sykkel i perioden 2010 - 2025.

– Vi har allerede brukt betydelige midler på ulike prosjekter, men har fortsatt flere hundre millioner kroner som gjenstår. sier Devik.