Byåstunnelen kan ikke bygges med kun ett enkelt løp for trafikk i begge retninger, den må ha to separate tunnelløp. Det kommer frem i et brev fra Vegdirektoratet til Statens vegvesen i Midt-Norge som ble sendt mandag.

Statens vegvesen i Midt-Norge søkte i mars om å få slippe å følge kravet om to separate tunnelløp i den fremtidige tunnelen.

Ettløps kan ikke sikkerhetsgodkjennes

I svarbrevet fra Vegdirektoratet heter det at:

«Vegdirektoratets beslutning er at et alternativ med ett løps tunnel ikke kan sikkerhetsgodkjennes og at løsningen må planlegges i henhold til dimensjoneringsklassene i N500 Vegtunneler.»

- Dette innebærer at en fremtidig Byåstunnel må planlegges og bygges som en toløpstunnel, med to kjørefelt i hvert tunnelløp. Det er nå helt uaktuelt å gå videre med planene om en ettløpstunnel, sier strategisjef i Statens vegvesen region Midt, Kjetil Strand.

Strategisjef i Statens vegvesen region Midt, Kjetil Strand Foto: Anne Berit Bjørken

I sin vurdering legger Vegdirektoratet blant annet vekt på hensynet til trafikksikkerheten, og peker på økt risiko for møteulykker i en eventuell ettløpstunnel, blant annet pågrunn av de høye forventede trafikkmengdene. Det er ventet at 15 000 kjøretøy vil bruke Byåstunnelen hvert døgn når den åpner, og kravene tilsier toløpstunnel allerede ved 12 000 kjøretøy i døgnet.

- Gir klare føringer

Statens vegvesen i Midt-Norge mente også selv at Byåstunnelen bør bygges med to separate tunnelløp. Søknaden om å få slippe å følge kravet ble sendt etter ønske fra Miljøpakke-prosjektet. Miljøpakken mente nemlig det ville bli billigere å bygge en ettløpstunnel enn en toløpstunnel.

Statens vegvesen i Midt-Norge mente imidlertid at kostnaden for en ettløpstunnel og en toløpstunnel vil bli like, blant annet fordi det vil måtte bygges en egen rømningstunnel dersom man skulle ha bygget en ettløpstunnel.

I brevet fra Vegdirektoratet kommer det også frem at et veikryss inne i fjellet, som det ble søkt om, ikke kan sikkerhetsgodkjennes. Dessuten kommer det frem at tunnelen skal ha en ha en stigning på 5,5 prosent, men at litt sterkere stigning, inntil 6 prosent, kan bygges på kortere strekninger.

- Brevet fra Vegdirektoratet gir oss klare føringer for hvordan Byåstunnelen skal planlegges. Dermed har styringsorganene i Miljøpakken nå et tydelig grunnlag for å bestemme hva de vil gjøre videre, sier Strand.

Ferdig i 2024?

Ifølge Miljøpakkens nettsider er mulig oppstart for Byåstunnelprosjektet i 2021, og tunnelen vil da kunne stå ferdig ferdig i 2024.

Da Adresseavisen spurte Miljøpakke-kameratene i Trondheim om Byåstunnelen i vår, var imidlertid flere av dem skeptisk til om tunnelen i det hele tatt burde bygges.

Byåstunnelen blir en ny øst-vest-forbindelse, og vil korte ned reiseavstandene mellom Byåsen, Sluppen og Omkjøringsvegen. Tunnelen vil også gi nye muligheter for kollektivtilbudet i området, heter det på miljopakken.no.

Tunnelåpningen på Sluppensiden blir ved den nye brua på Sluppen, men som Adresseavisen fortalte i mars er det foreløpig ikke klart hvor tunnelåpningen på Byåsen blir.

Kartet under viser to alternative plasseringer for tunnelåpning på Byåsensida, som ble omtalt i et brev fra Statens vegvesen til Vegdirektoratet i mars. Et alternativ innebærer tunnelåpning i rundkjøringa der Byåsveien og Bøckmanns veg møtes og et annet innebærer tunnelåpning i rundkjøringa der Byåsveien, General Bangs veg og Arnt Smistads veg møtes.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter