I superbussprosjektet, selve ryggraden i den nye rutestrukturen som åpner i august 2019, er det ikke satt av midler til vintervedlikehold. Slike kostnader må tas gjennom de ordinære driftsbudsjettene.

"Høyeste driftsklasse vil medføre økte driftskostnader sett i forhold til dagens nivå", skriver superbussprosjektet i et notat som ble lagt fram for fylkestinget i Sør-Trøndelag 14. desember.

Debatt: Omstridt flytting av superbussholdeplass på Byåsen

Snøsmelteanlegg og manuell snørydding

- Superbusstasjonene skal holdes snø- og isfrie gjennom vinteren ved hjelp av snøsmelteanlegg og manuell snørydding og strøing, forteller prosjektleder Ada Myhren i superbussprosjektet.

En foreløpig vurdering superbussprosjektet har gjort, viser at det må bygges snøsmelteanlegg ved i alt ti superbusstasjoner som ligger innenfor kollektivbuen (de sentralene delene av Trondheim).

Årsaken er at frekvensen på bussene vil være så hyppig, med bare fire-fem minutter mellom hver buss, at det ikke er mulig med manuell snørydding. "Det vil være umulig å foreta brøyting mellom alle passasjerer og hyppige avganger", heter det i notatet.

Snøsmelteanleggene vil bli drevet enten med elektrisitet eller med fjernvarme. – I enkelte områder innenfor kollektivbuen, som Elgeseter gate og Innherredsveien, må det bygges midlertidige stasjoner inntil det foreligger en endelig regulering av områdene. Midlertidige stasjoner vil få snøsmelteanlegg med elektrisitet, som på kort sikt er en rimeligere løsning enn fjernvarme, forklarer Myhren.

Kommentar: Årets heteste debatter

Kommentar: Debatten går, Ap-makt består

14 knutepunkt med snøsmelteanlegg

I tillegg er det 14 knutepunkt som planlegges med snøsmelteanlegg. Noen av knutepunktene består av flere stasjoner/plattformer.

Utenfor kollektivtbuen, på de mer enn 100 andre stasjonene, ser superbussprosjektet for seg tradisjonelt vintervedlikehold med brøyting, bortkjøring av snø, strøing og salting.

Snørydding en gang i timen

Superbussprosjektet legger opp til enda hyppigere snørydding enn det som er vanlig på holdeplassene i dag."

"På snørike dager bør man legge opp til en brøytefrekvens på 1 time mellom hver runde. Det vil i tillegg være behov for mye bortkjøring av snø fra holdeplassene", heter det i notatet.

Et slkt krav er enda strengere enn dagens Vinterdriftsklasse A (DkA), hvor maksimal tid mellom hver brøyting på dager med snøfall er en og en halv time.

På dager med sammenhengende snøfall vil det, justert etter superbussens åpningstid, bety nærmere 20 brøytinger på hver stasjon, noe som er betydelig flere enn det som er vanlig på holdeplassene i dag.

Kronikk: Trondheim skal være best på buss

- Må følge ekstra penger med

- Det er ingen tvil om at en så høy standard vil føre til økte vedlikeholdsutgifter. Skal det være mulig med en slik standardheving, må det følge ekstra penger med i driftsbudsjettene fra 2019, sier ingeniør Kjetil Haarberg i Trondheim bydrift.

En foreløpig beregning viser at de økte vedlikeholdskostnadene om vinteren på superbusstasjoner og knutepunkt, vil ligge rundt 30 millioner kroner i året, men dette tallet er meget usikkert.

- Vi vet ennå ikke eksakt hva en ekstra høy standard på vintervedlikeholdet på superbusstasjonene innebærer i kroner og øre, fordi vi fortsatt arbeider med et forprosjekt om stasjonene.

Vi trenger først en avklaring på antall snøsmelteanlegg og om de skal bygges med elektrisitet eller fjernvarme, forklarer Myhren.

230 millioner kroner til superbusstasjoner

Det er totalt satt av 230 millioner kroner til 116 superbusstasjoner i superbussprosjektet. Midlene skal dekke all infrastruktur og utstyr knyttet til stasjonene, inkludert snøsmelteanlegg der det er aktuelt.

Superbusstasjonen på begge sider av Innherredsveien ved Dalen hageby kostet i 2015 3,6 millioner kroner, inkludert snøsmelteanlegg.

Det arbeides nå med flere ulike typer stasjoner, dimensjonert etter antall busser i døgnet, for å få ned de totale investeringsutgiftene i det endelige forslaget.

- Det er kontaktutvalget i Miljøpakken som avgjør hvilke beslutninger om superbussprosjektet som skal legges fram for politisk behandling i formannskapet i Trondheim og fylkestinget i Sør-Trøndelag, opplyser Myhren.

Det er allerede bestemt at saken om superbusstasjonene skal opp til politisk behandling, noe som trolig skjer i februar slik at det skal bli tid til få igangsatt bygging av de første superbusstasjonene i første halvår 2017.

De fleste av de 116 superbusstasjonene skal brøytes manuelt, men omlag ti stykker, slik stasjonen ved Dalen hageby, får snøsmelteanlegg. Foto: Morten Antonsen