– Vi telte elbiler som sto parkert i Midtbyen sist høst, og kom frem til av vi hadde fått inn cirka 12 millioner dersom det hadde blitt betalt parkering for alle elbilene, sier Stein Løberg i Trondheim parkering. Men han tror ikke alle disse hadde fortsatt å kjøre bil til byen dersom de måtte betale parkering. Mange hadde nok gått, syklet eller tatt bussen til byen i stedet.

– Vi tror vi går glipp av fire til fem millioner kroner i manglende parkering, sier han

Flytter bilen en centimeter

Det er lunsjtid i Søndre gate. En mann kommer ut fra et kontorbygg, setter seg inn i elbilen sin, kjører noen centimeter frem og går deretter ut av bilen. Slik omgår han reglene om at det bare er lov å stå parkert på samme sted i inntil fem timer. Han kan dermed ha bilen stående utenfor jobben hele arbeidsdagen uten å betale parkering.

Dette vil senterpartipolitikerne Marte Løvik og Ola Borten Moe ha en slutt på. De vil fjerne fordelene elbileierne har med gratis parkering, gratis bompassering og rett til å kjøre i kollektivfeltene. I Trondheim kommune er det allerede planlagt en grundig telling av parkerte elbiler i Midtbyen som grunnlag for en politisk beslutning om elbiler og parkering.

Les også: - Kan bare endre max-tiden på elbilparkering

Bøtelegger elbiler

Løberg i Trondheim parkering forteller at 15–20 prosent av parkeringsplassene i Midtbyen er opptatt av elkjøretøy. Det kommunale parkeringsselskapet bøtelegger 25–30 prosent av disse for å stå for lenge.

– Men det er ledig parkeringskapasitet i byen, både i gatene og i parkeringshus, sier Løberg.

Marius Holm i Miljøstiftelsen Zero er overrasket over Ola Borten Moe og Senterpartiet i Trondheims «krig» mot elbilfordelene i Trondheim. Holm mener Borten Moe må ha misforstått når han mener at målet i klimaforliket har vært 50 000 elbiler i Norge.

– Måler er jo to millioner elbiler. Alle bensin og dieselbiler skal erstattes av elbiler i årene som kommer. 50 000 er en milepæl på denne veien. Og for å øke andelen elbiler trengs insitamenter fra politikerne som gjør det økonomisk attraktivt å velge elektrisk, sier Holm.

les også: Elbiler overholder ikke p-tid

Skal kutte 40 prosent

Holm viser til Norges ambisjoner om kutt i utslippene fra såkalte ikke-kvotepliktige sektorer. Stortinget behandler nå spørsmålet, og vil trolig lande på at Norge frem til 2030 forplikter seg til å kutte utslipp innenfor transport, bygg, avfall og landbruk med 40 prosent.

– Vi vil aldri oppnå disse målene uten en massiv elektrifisering av bilparken i dette landet. Og folk flest kjøper ikke elbil fordi de tenker på klimaet, men fordi det lønner seg økonomisk. Det er gjennom politikken man kan styre folks adferd, og da sier det seg selv at elbilfordelene er med på å nå disse målene. Det er ingen andre måter å få til denne omleggingen på enn å skape økonomiske fordeler for dem som velger elbil, sier Holm.

Les også: Skal vurdere om elbiler må ut av kollektivfeltene

Alltid mer lønnsomt

Uten slike økonomiske fordeler, som momsfritak, fritak fra årsavgift, gratis parkering, gratis bomring og rett til å kjøre i kollektivfeltet, er Marius Holm overbevist om at det blir for kostbart for folk å skifte ut bensinbilen med elektriske biler.

Marius Holm er imidlertid enig i at alle fordelene for elbiler ikke kan vare evig. Han aksepterer at elbiler som opptar plass på veiene og på parkeringsplassene, med tiden blir nødt til å betale for dette og å bidra i spleiselaget som finansierer veiutbygging gjennom bompenger.

– Vi er nå i en fase der andelen elbiler må øke enda mer. Når vi har lyktes enda bedre med det kan vi se for oss at noen av fordelene forsvinner. Men det må være forutsigbare løsninger, og det må alltid være mer lønnsomt å velge elbil enn diesel bensin. Politikerne må unngå jojo-politikken, og slå fast at elbiler skal betale halv bompengesats eller halve parkeringsavgiften, og at en slik ordning må gjelde for all fremtid. Elbilistene må nok regne med at noen fordeler reduseres etter hvert, men ikke nå. Det må imidlertid alltid være en fordel å velge elektrisk, sier Marius Holm.

Parkeringsskiven viser hvor lenge bilen har stått parkert. Foto: Christine Schefte
Elbilene står tett i tett langs gatene i Midtbyen. Foto: Christine Schefte
Tidsgrensen på fem timer gjelder både elbiler og andre biler. Foto: Christine Schefte