Hvem husker ikke alt styret omkring trikken her i Trondheim? Bystyrevedtak etter bystyrevedtak opphevet tidligere avgjørelser. Trikkeskinner ble fjernet, og vognhaller ble omgjort til andre formål. Gråkallbanen ble nedlagt og så gjenopprettet. Attpåtil skulle man utrede utvidelse av linjenettet til Stavset/Leirbrua og i Midtbyen.

Trondheim er jo ikke Mols, men assosiasjonen til en molbohistorie er veldig nær i denne historien fra august 1964:

Hvem slukket lysene i et av Trondheims mest trafikkerte gatekryss? Det var like stor forbauselse hos sporveien, byingeniøren og politiet.

Trafikklysene i Prinsenkrysset var borte i flere dager uten at noen løftet en finger for å finne årsaken. I rushtrafikken var det totalt kaos. Lysreguleringen i dette krysset hadde hatt en komplisert fødsel, og barnesykdommene så ut til å bli en kronisk lidelse.

Adresseavisen tok kontakt med de høyeste interesser i saken – i håp om at noen kanskje ville slå på lyset igjen.

Først trafikkpolitiet:

- Når kommer lysreguleringen igjen?

- Jaså? Er lyset borte? Det er nytt for meg. Snakk med sporveien. Kanskje skyldes det visse gatearbeider, sa politifullmektig Reidar Harkjerr ved trafikkpolititet.

- Hvorfor ikke plassere en trafikkonstabel der i mellomtiden?

- Det tror jeg ikke er aktuelt. Snakk med sporveien.

Hos sporveien var rette mann syk, men vedkommende hadde nylig kontrollert anlegget for å finne «den tekniske feilen» og funnet alt i orden - og tenkte da at politiet hadde koblet ut trafikklysene for en kort periode.

Tilbake til politiet igjen.

- Dette er ikke til å forstå, det høres rart ut. Et eller annet sted må det være slyng på linjen.

- Men hvem er ansvarlig for lysreguleringen?

- Trafikkpolitiet! Men jeg kan ikke svare for 200 mann. Jeg skal undersøke saken, sa politifullmektig Harkjerr, og kom tilbake med beskjed om at det var byingeniøren som hadde fått lysene koblet ut på grunn av gatearbeider.

Så byingeniøren var «den skyldige mørkemann»! Men det viste seg at det ikke var han heller:

- Vi har ingen muligheter for å koble ut disse trafikklysene. Det er bare sporveien og trafikkpolitiet som har nøkkel til koblingsboksen, påsto byingeniør Gerhard Bjordal. - Det er riktig at vi fikk lysene koblet ut en dag for vel en uke siden på grunn av gatearbeider, men lysene ble tilkoblet etterpå!

Nok en gang tilbake til sporveien. Rette vedkommende var fortsatt syk, men det ble gjort helt klart at «sporveien er ansvarlig bare for anleggets tekniske utstyr». Det er politiets oppgave å dirigere trafikken.

Sporveien skulle imidlertid snart ta en titt på anlegget, ble det sagt …

(Fra Adresseavisens arkiv 14. august 1964)

Lydig ventet denne visergutten på grønt lys, helt til avisens fotograf hvisket ham sannheten i øret. Hvis ikke ville kanskje gutten ha stått der ennå … Foto: Adresseavisen
Lysreguleringen i Prinsenkrysset hadde en komplisert fødsel, og barnesykdommene så ut til å bli en kronisk lidelse. Foto: Adresseavisen
Mange farlige situasjoner oppsto i det lysløse krysset. Foto: Adresseavisen
Fotgjengere og biler på én gang, alle skulle frem. Foto: Adresseavisen
Ganske «rolig» imellom, men i rushtrafikken var det totalt kaos. Foto: Adresseavisen