Ordfører Rita Ottervik avviser verken flere bomstasjoner eller økte takster for å komme i mål med miljøpakkens fase II. Tiltak for anslagsvis halvannen milliard mangler finansiering. Bortfall av drivstoffavgiften utgjør 900 millioner av dette.

Det er bare vel seks år siden formannskapet i Trondheim – den 4. november 2003 – høytidelig lovte at det ikke var aktuelt å videreføre bomringen ut over 2005. Det var heller ikke aktuelt å erstatte bomsystemet med veiprising. Daværende kommunaldirektør Magnus Heide Westerberg måtte skriftlig erklære at rådmannen hadde forstått hva politikerne mente om saken.

Avvist

Et forslag om å holde døren på gløtt for veiprising på et senere tidspunkt, dersom trafikkutviklingen ville kreve ekstra reguleringer, ble kontant avvist. Med dette bekreftet det politiske flertallet en uttalelse i forbindelse med Nasjonal transportplan tidligere samme år, der et forsøk fra rådmannen å innlemme en aksept av veiprising, også ble stanset. Også rushtidsavgift har fått tommelen ned i Trondheim.

Rushtidselement

Så blir det hevdet at det nye systemet verken er en ny bomring, veiprising eller rushtidsavgift. Men byen blir omringet av bomstasjoner. Den viktigste av dem, stasjonen i Okstadbakkene, har ikke direkte sammenheng med de prosjektene den skal finansiere. Heller ikke bomstasjonen på Væresletta oppfyller dette kravet. I tillegg blir det lagt inn et rushtidselement. Mellom klokken 07 og 09 og mellom 15 og 17 må bilistene betale dobbel pris.

Trondheimspakke 2

Bompengene som begynner å renne inn fra 31. mars, skal finansiere «Miljøpakke for transport i Trondheim». Som Trondheimspakke 1 omfatter også den nye en rekke store og små veiprosjekter. Fordelingen mellom vei og KSM-tiltak (kollektiv, sikkerhet og miljø) i Trondheimspakke II blir ca 50/50. I forrige pakke utgjorde KSM-tiltakene ca 22 prosent av pakken, målt i penger.

Det er en ambisiøs pakke bystyret vedtok i desember. Enkelthetene er fortsatt ikke klare, men tre store veiprosjekter vil det koste 3,2 milliarder å gjennomføre. Disse er E6 Sør Tonstad – Jaktøyen i Melhus, som stikker av med halve potten, og Sluppen med ny bru og opprusting av Osloveien samt tunnel til Byåsen som tar resten.

KSM-tiltakene er først og fremst drift og investeringer i kollektivtrafikken for totalt 1,3 milliarder kroner. Det vil også bli en massiv stasing på sykkelveier for 800 millioner. Det er satt av 730 millioner til miljø- og sikkerhetstiltak, mens opprusting av lokale hovedveier får ca 420 millioner.

Statens ansvar

Rita Ottervik håper staten tar ansvar for en del av kostnadene ved bygging av E6 Sør. I utgangspunktet ble det ikke satt av en krone i gjeldende NTP til veibygging i Trondheim, om man ser bort fra Nordre avlastningsvei som snart er ferdig. I de politiske rundene om transportplanen kom det med en bevilgning til Sluppen bru. Nå er håpet at de kommende rulleringene av planen skal bringe 250 millioner i perioden 2014-2019 og 300 millioner i perioden 2020-2024.

– Jeg synes det er merkelig om staten ikke tar et delansvar for E6 Sør i Trondheim. Andre steder, som i Steinkjer, har staten dekket alle kostnader ved tilsvarende prosjekter. Det er viktig for oss å få innarbeidet et tilfredsstillende beløp i NTP. Når pengene utbetales, er ikke så viktig. Vi ønsker å se nærmere på fremdriften på E6 Sør, kanskje samle de tre delprosjektene, for å unngå at vi bygger én del nå og neste om flere år. Vi har ambisjon om å bygge ferdig E6 Sør raskere enn det som ligger i pakken. Håpet er å ha strekningen klar i 2018. Vi kommer i gang med parsellen Tonstad-Sentervegen i år, sier Ottervik.

Foto: INGER SAKSHAUG
Kommunen håper å kreve inn fire milliarder bompenger til veiprosjekter Foto: IVAR MØLSKNES