Trenden med at familier får middagsingredienser og oppskrifter på døra framfor å kjøpe det i butikken, kommer fra Sverige.

– Vår tanke var at dette måtte fungere bra i Norge også, blant annet fordi statistikk viser at nordmenn handler tre ganger så ofte i butikk som svenskene, sier daglig leder i Adams matkasse, Lasse Smedsvig.

Åtte av ti nordmenn handler matvarer hver dag, eller flere ganger i uken. Det viser en undersøkelse Forbrukerrådet gjorde i fjor.

Ifølge Smedsvig har konseptet slått an over all forventning i Trondheim, etter at de lanserte det i juni i år.

Null til 500 på to uker

– Trondheim er helt klart den byen med den raskest voksende kundemengden. Vi gikk fra null til 500 kunder på to uker. Til sammenligning brukte vi én måned på å få hundre kunder i Oslo. Det finnes ingen klare svar på hvorfor, men jeg tror vi kan rette en stor takk til jungeltelegrafen, sier Smedsvig.

I dag har de rundt 2000 kunder i Trondheim kommune og de nærliggende kommunene. Konkurrenten deres, Godt levert, har rundt 900 faste kunder i samme område.

To gikk konkurs

I tillegg til dagens to aktører, har ytterligere to bedrifter i Norge drevet med konseptet middagsmat og oppskrifter levert på døra: Matfryd og Middagshjelpen. Selskapene gikk konkurs i henholdsvis mai og august i år.

Smedsvig lar seg ikke skremme.

– Det er veldig lett å bli overveldet av en rask kundevekst. Det gjelder å ikke bli for revet med, og ikke la seg knekke av logistikken i en tidlig fase, sier han.

– Mer og mer akseptert

Kjetil Graver, daglig leder i Godt levert, sammenligner middagshjelp med vaskehjelp.

– For ti år siden var det mange som ikke ville innrømme at de hadde vaskehjelp. I dag er det langt mer vanlig. Jeg tror på samme måte at mat levert på døra vil bli mer og mer akseptert. I Sverige er det i alle fall slik, og Norge ligger alltid to til tre år bak dem, hevder han.

Spår ny trend

Trenden med mat og oppskrifter levert på døra, er starten på noe mye større. Det mener trendanalytiker Ståle Økland.

– Jeg bare venter på at den første dagligvarekjeden skal lansere løsningen som gjør det mulig å handle maten på nettet, og hente varene ferdig pakket i poser på «pick-up-stasjoner» i butikken. Dette vil definitivt komme i nærmeste framtid, sier Økland til Adresseavisen.

Les også: Dagligvaregigantene har ingen planer om netthandel for mat

Han tror årsaken til at vi ikke har fått dette i Norge ennå er at butikkjedene helst vil ha kundene inn i butikken.

– De tjener på at folk handler mer enn planlagt, at folk gjør impulskjøp. Dagligvarekjedene tvinges til å gjøre noe nytt, nå som stadig flere velger å få mat levert på døra, sier Økland.

Kan lite om matlaging

Trendanalytikeren nevner tidsbesparelse som en av grunnene til at folk hiver seg på trenden.

– Mat levert på døra er et resultat av flere trender som vokser inn i hverandre. For det første er folk travle. De skal jobbe, levere og hente i barnehagen og trene. Turen til butikken blir en stor belastning. Dessuten er folk stadig mer opptatt av helse. De vil vite hva de får, og spise med god samvittighet.

Oppskriftene som kommer med matkassene er komponert av kokker.

– Mange unge voksne vil være sunne, samtidig som de rett og slett ikke kan å lage mat. En siste trend er at folk har et ønske om å lære, sier Økland.

Kjetil Graver, daglig leder i Godt levert, mener middagshjelp kan sammenlignes med vaskehjelp. Foto: Stian Broch
– Jeg bare venter på at den første dagligvare kjeden skal lansere løsningen som gjør det mulig å handle maten på nettet, og hente varene ferdig pakket i poser på «pick-up-stasjoner» i butikken, sier trendanalytiker Ståle Økland. Foto: Paal Audestad