- Vi flytter bensinstasjonen inn i garasjen, sier Henriette H. Kvam, daglig leder i Risvollan Borettslag, Norges største frittstående borettslag med 1113 leiligheter.

Borettslaget har inngått avtale med strømleverandøren, Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE). I løpet av tre år skal det monteres til sammen 764 ladepunkt for elbiler, fordelt på de 24 fellesgarasjene. I tillegg kommer fire ladepunkt på parkeringsplasser utendørs.

- I dag har vi 55 ladepunkt for elbillading i fellesgarasjene, og 12 beboere står på venteliste. Vi nærmest drukner i henvendelser fra beboere som ønsker å få lagt forholdene til rette for lading, det gjelder både elbiler og ladbare hybrider. Det vil bli stadig flere slike biler, og for å komme utviklingen i møte, måtte vi gjøre noe, sier Laila Pedersen, teknisk sjef i borettslaget.

De kontaktet NTE, som i flere år har levert strøm til borettslaget. Produktsjef og forretningsutvikler i NTE, Erik Hatling, sier de fant henvendelsen svært interessant.

Ønsker smarte løsninger

- Kundene etterspør ikke bare billig strøm, men også smarte løsninger som fordeler strømforbruket gjennom hele døgnet. I den forbindelse har vi inngått samarbeid med firmaet Enoco, som utvikler og leverer energieffektive byggstyringssystemer. Enoco har utviklet et dataprogram som samler energidata for en smart styring av energiforbruket, opplyser Hatling.

Og det er nettopp ved å ta i bruk slike løsninger at borettslaget kan etablere så mange ladepunkt, muligens det mest omfattende noen gang for et borettslag her til lands.

- Nettleien går ned ved bruk av smartløsninger, fordi effekttoppene går ned, sier Anders Hustad, automasjonsingeniør i Enoco.

Erik Hatling forteller at de omtrent daglig får spørsmål fra boliglag og privatpersoner som ønsker å etablere ladepunkt for elbil og som lurer på hvordan de skal gå frem. – Dette er tydeligvis en hodepine for mange. Den tekniske utviklingen går fort, legger han til.

Lader mye raskere

De 55 i Risvollan Borettslag som i dag kan lade elbilen, har fått montert ladepunktene gjennom borettslaget, men betalt alle utgifter selv. De betaler enten en fast månedspris på 225 kroner eller etter forbruk. Ladepunktene har 10 ampere og bruker én time på å lade batteriet slik at elbilen kan tilbakelegge en strekning på 13 km

De nye ladepunktene som nå blir montert, er på opptil 32 ampere. I løpet av en time kan batteriet lades slik at bilen kan kjøre 110 km. Alle vil få samme lader, uansett biltype. Hver lader kobles til nettet der man kan lese av forbruk og hvor mye strøm det er på batteriet.

- De nye laderne har en mer intelligent løsning, de bruker rett og slett strømmen smartere. Hvis det står flere biler i garasjen og skal lade samtidig, vil hver enkelt måtte bruke lengre tid på ladingen, sier Anders Bashev, kundeansvarlig i NTE Elektro.

Laila Pedersen sier Risvollan Borettslag og NTE ennå ikke har ferdigforhandlet kontrakten, men den som ønsker å ta i bruk ladepunktet må betale 15 000 –20 000 kroner for å få montert boksen for lading. I tillegg må man betale for forbruket.

Vil øke verdien

Borettslaget må betale om lag fire millioner kroner for infrastrukturen. Det vil bli lagt strøm frem til hver av de 764 oppstillingsplassene i fellesgarasjene, som vil koste 5000 kroner for hver plass.

Henriette H. Kvam er sikker på at det som nå skjer med etablering av elbillading i borettslaget vil heve prisen og standarden på leilighetene. - Vi ser på ulike betalingsløsninger for dem som ønsker å benytte seg av tilbudet. Det koster beboerne ingen ting før de kobler seg til boksen, sier Kvam.

De første ladepunktene skal være klare til bruk til sommeren. Og innen en treårsperiode skal alle ladepunktene vær ferdig bygd.

Ifølge Hatling er det ikke lenger forbundet med brannfare å lade elbiler. Tidligere var brannvesenet skeptisk til å tillate lading i parkeringshus, men den redselen skal være forsvunnet.

Solceller på taket

- Vi vil se på muligheten for å montere solcellepanel på de flate garasjetakene, som kan produsere strøm til ladepunktene, men det ligger nok noen år frem i tid. Også de som har utendørs parkering skal etter hvert kunne tilbys elbillading. Ikke alle har parkering i fellesgarasje, sier Laila Pedersen.

I år er det ventet at hver fjerde nye personbil som blir solgt i Norge, er en nullutslippsbil. Dermed øker behovet for lading på en trygg og forsvarlig måte. I fjor økte den norske personbilbestanden med mer enn 41 000 nullutslippsbiler. Norge er helt i toppsjiktet i verden hva gjelder salg av nullutslippsbiler med hensyn til det totale bilsalget.

NTE og Enoco vil ta i bruk løsninger for smart energistyring for hele Risvollan Borettslag, slik at man kan følge med på energi- og vannforbruket i alle byggene, inkludert fjernvarme. Borettslaget bruker fjernvarme til oppvarming og til varmtvann.

Risvollan Borettslag ble bygd i årene 1970–74. De 1113 leilighetene er oppdelt i åtte boligområder med 1058 leiligheter i rekkehus og lavblokker og 55 leiligheter i høyblokken. I årene 1993–98 ble borettslaget rehabilitert for 120 millioner kroner. Borettslaget disponerer et område på 500 dekar.

Foto: Terje Svaan, Lader: Slike elbilladere vil NTE nå montere i Risvollan borettslag de neste tre årene.
Innendørs: Risvollan borettslag vil ifølge teknisk sjef Laila Pedersen tilby alle beboere med garasjeparkering mulighet for å lade elbil. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Fremtidsrettet: Risvollan med 1113 leiligheter er landets største frittstående borettslag. De har hele tiden ligger i front med hensyn til tekniske løsninger. Nå gjelder det lading av elbiler. Her arbeidsleder Roger Kvam. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen