I dag er situasjonen en ganske annen. Selskapet har per i dag bare ni drosjer tilknyttet sentralen.

- Vi forventer å ligge på omtrent samme antall løyver i tiden fremover, sier Hasnat Ahmad, daglig leder i Christiania Taxi.

Han hevder konkurransesituasjonen har endret seg betraktelig siden starten sommeren 2016 til selskapets ugunst. Det begrunner han med endringer i regelverk og praksis knyttet til tildeling av nye løyver.

- Den nye praksisen legger opp til å favorisere eksisterende løyvehavere med nye løyver. Disse har hatt mulighet til å omdanne sine eksisterende løyver til aksjeselskap og deretter søkt nye løyver på seg selv personlig. På grunn av ansiennitet har disse fortrinnsrett, sier Ahmad.

Døren er lukket

Ahmad hevder døren er lukket for sjåfører med mindre ansiennitet som ønsker å bli drosjeeiere i Christiania Taxi Trondheim AS. Han mener de har kommet skjevt ut sammenlignet med f.eks. Nidaros Taxi, som har dannet aksjeelskap og som har egne løyver knyttet til sentralen.

- For å hevde oss i konkurransen har vi søkt om drosjeløyver som tildeles Christiania Taxi Trondheim AS på lik linje med Nidaros Taxi AS. Vi opplever at det ikke er konkurranse mellom sentralene slik løyvesystemet er lagt opp i dag. La alle få løyver som tilfredsstiller de formelle kravene. Det er først da vi vil få en reell konkurranse i Trondheim, sier Hasnat Ahmad.

Fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem, sier det kan se ut som Christiania Taxi ønsker en situasjon uten tak på antall løyver i Trondheim.

Maks 310 løyver

Fylkestinget har imidlertid bestemt ut fra en ekstern analyse at taket på antall drosjeløyver skal være 310, men at det skal være fritt frem å etablere drosjesentral.

- Taket er satt for unngå «svart kjøring». Politikerne ønsker å sikre en sunn og solid drosjenæring, som kan ha et godt tilbud til passasjerene og sikre sjåførene en god arbeidsplass. Fylkestinget har vedtatt at man ønsker å favorisere de store eierne, sier Solem.

Fylkestinget har åpnet for å omgjøre sentralene til AS. Før hadde én mann én bil. Nå kan man gjennom et AS ha større enheter ved at én løyvehaver kan ha flere løyver.

Men fortsatt har en sjåfør, som har kjørt drosje i mer enn to år, fortrinnsrett på tildeling av ett løyve. Men det gjelder bare én gang. Et AS kan derimot søke om flere løyver.

Fylkestinget i Sør-Trøndelag har bestemt at ingen sentral i Trondheim kan ha mer enn 250 løyver, og det har TrønderTaxi i dag. Det er rundt 25 færre enn i januar 2016. Nidaros Taxi har 15 løyver, og vil 1. august få to løyvehavere over fra Norgestaxi, som per i dag har 73 løyver.

Uber politietterforskes

Det appbaserte «drosjeselskapet» Uber har en god stund operert i Oslo, men møtt stor motstand. Under en pressekonferanse i Oslo onsdag gjorde Uber det klart at de vurderer å trekke seg ut av Norge. Uttalelsen kommer dagen etter at Oslo-politiet bekreftet at de etterforsker transporttjenesten.

– I verste fall kan konsekvensen av prosessen som nå foregår bli at Uber må vurdere sin tilstedeværelse i Norge, sa Ubers sjef i Norge, Carl Edvard Endresen på pressekonferansen, melder Nettavisen. Uber har sendt brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen der de ramser opp en rekke forslag til endringer av sin tjeneste.

Selskapet håper at endringene skal gjøre at tjenesten blir ansett som lovlig i det reviderte taxiregelverket.

Vil vurdere Trondheim

Nylig har Uber parkert bilene i blant annet Danmark og Italia. Eftas overvåkingsorgan ESA krever at Norge endrer løyvesystem for persontransport da organet mener at dagens ordning er til hinder for fri konkurranse.

– Vi håper at en avklaring av ESA-saken kan åpne for at Uber kan etablere seg i de andre storbyene i Norge, sier Endresen, ifølge Nettavisen. Han håper at Uber kan utvide til andre storbyer som Trondheim, Stavanger og Bergen. Vi gleder oss til å dra ut og tilby Uber i disse byene, sier den norske Uber-sjefen.

Norges Taxiforbund var til stede under pressekonferansen. Til Nettavisen er de tydelige på at Uber aldri vil bli godkjent i Norge.

– Uber blander sammen begrepene de nå snakker om rundt ESA-saken. Behovsprøvingen kan forsvinne, men løyveordningen vil bestå, og det kommer aldri til å skje at kjøring med privatbiler slik Uber driver vil få tildelt løyver, sier de til Nettavisen.

Sunne forhold: Fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem, sier politikerne ønsker å sikre en sunn og solid drosjenæring, som kan ha et godt tilbud til passasjerene og sikre sjåførene en god arbeidsplass. Foto: Håvard Haugseth Jensen