- Planleggings- og byggeprosessen for Metrobussprosjektet er meget stram. For fortsatt fremdrift kommer vi ikke videre med planlegging og prosjektering uten vedtak. Uten avklaring fra politikerne, kan det bli utfordringer for framdriften. Da er det fare at tidsplanen ryker,sier konstituert leder Kai Arne Riersen i Metrobussprosjektet.

Metrobussene skal være ryggraden i det nye kollektivsystemet i Trondheim om to år.

58 metrobusser på 24 meter skal trafikkere 147 stasjoner fordelt på tre metrobusslinjer.

I en redegjørelse i formannskapet tirsdag, pekte kommunaldirektør Einar Aassved Hansen på fire ulike utfordringer for Metrobussprosjektet.

AtB bekymret for framdriften

Det var ordfører Rita Ottervik som hadde bedt om redegjørelsen etter at AtB-direktør Janne Sollie i Adresseavisen 8. august uttrykte bekymring for framdriften i metrobussprosjektet.

- Vi er bekymret for framdriften. Planleggingen og byggingen kom for sent i gang og har kommet kortere enn den burde ha vært to år før bussene begynner å gå, sa Sollie i intervjuet.

Aassved Hansen lovet i formannskapet at bussene skal kunne kjøre fra 3. august 2019, men pekte på flere utfordringer som kan sinke framdriften.

Fire utfordringer for metrobussprosjektet

- Planen er at alle knute- og omstigningspunkt skal stå klare. Noen stasjoner vil være permanente og andre midlertidige. Antallet stasjoner som vil være midlertidige per august 2019 er ikke endelig avklart, sa kommunaldirektøren, som samtidig trakk fram « flere faktorer som prosjektet vurderer som utfordrende for framdriften»:

1.« Produksjon av politiske saker for å få nødvendige avklaringer på valg av løsning nå i høst.»

- For å kunne gå i gang med byggeplanlegging av de ulike delene av infrastrukturen, må det foreligge en politisk avklaring. Der det skal gjøres valg av alternativer, er vi helt avhengig av poitiske vedtak for å komme videre.

Dersom saker blir mye forsinket eller utsatt, kan planleggingen av sakene stoppe opp, sier Riersen, som nevner Sivert Thonstads vei som ett eksempel. Tirsdag ble saken nok en gang utsatt i formannskapet fordi flere partier hadde bedt om ekstra tid for å vurdere innspill fra Jernbanebyen Beboerforening.

- Senere i høst må politikerne ta stilling til store byggesaker i prosjektet som Haakon VIIs gate og Munkvoll. Hvis politikerne ikke klarer å samle seg om et vedtak eller sender saken tilbake for å få utfyllende opplysninger, så går det med kostbar tid. Tidsplanen er kritisk og det er ikke mye tid å gå på for å bli ferdig i tide, sier Riersen.

2. «Reguleringsfasen og ervervsprosessene.»

Metrobussprosjektet har varslet at det trolig er aktuelt med reguleringsplan for mellom 30 og 35 av metrobusstasjonene. – En reguleringsplan tar som regel ett år å få ferdig. Vi kan sikkert gjøre det enda litt fortere, men vi vil fortsatt være avhengig av en effektiv administrativ og politisk behandling. Sier grunneiere nei, må det erverv til, noe som vil forsinke framdriften ytterligere, sier Riersen.

3. «Kapasiteten på byggeplanlegging.»

- Vi har bedt om og fått øket ressursene på dette området, så vi regner med at denne utfordringen er under kontroll, sier Riersen.

4. «Kapasiteten i markedet til gjennomføring av tiltakene.»

- Byggingen av infrastrukturen for metrobussene skal skje samtidig med en lang rekke andre store byggeprosjekter i Trondheim, som E6 Sør, den nye veien til Klæbu, Høgskoleringen og nye Trondheim sentralstasjon for å nevne noen prosjekter. Det kan bli kamp om ressursene på entreprenørsiden når så mye skal bygges på gang, sier Riersen.

Aassved Hansen opplyste i formannskapet at 1. juli var 56 prosent av forprosjektene ferdige og overlevert til byggeplanlegging.

Fra styret i metrobussprosjektet godkjenner en byggebestilling, tar det vanligvis ytterligere fem måneder med detaljplanlegging før byggestart.

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye metrobusskart

Bare 17 stasjoner bygges i 2017

I 2017 blir det bare bygd 17 av 41 planlagte stasjoner og ikke et eneste omstigningspunkt eller knutepunkt, men alle stasjoner og omstigningspunkt får igangsatt byggeplanlegging i løpet av høsten.

Totalt 31 prosjekter får utsatt byggestart til 2018, noe som betyr at det vil bli brukt mindre enn en fjerdedel av summen som var satt av til «byggeklare prosjekter» i 2017.

- Av de 157 millioner kronene som var satt av til bygging av stasjoner i 2017, har vi bare fått inn bestilling for byggeprosjekter på 56 millioner kroner. Alt er enkle prosjekter med kort byggetid, sier prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen.

- Behov for tilleggsutredninger

- Grunnen til at flere tiltak som var antatt klare for byggeplanlegging i mars 2017 ikke er igangsatt, skyldes blant annet utvidet behov for tilleggsutredninger og at det er avdekket reguleringsbehov. Dette medførte behov for mer tid til klargjøring før tiltakene kunne overleveres til byggeplanlegging. Det har også vært en utfordring med tilstrekkelige ressurser i prosjektet i perioden fram mot sommeren. Det er det nå satt inn tiltak for å forbedre og prosjektet er tilført nye medarbeidere, fortalte Aassved Hansen i formannskapet.

Ifølge kommunaldirektørens redegjørelse er «overordnet plan» 59 byggeprosjekter for infrastrukturen for metrobussen i 2018 og fem i 2019.

- Avhengig av alt går på skinner

- Dersom vi får samtlige byggeoppdrag ut i markedet før nyttår, mener jeg det er gode sjanser for å få avtale med entreprenører på alle prosjektene, sier Fiksdal, som håper at alle byggesakene i metrobussprosjekter er levert til byggeplanlegging senest i begynnelsen av desember.

- Vi er avhengig av at alt går på skinner for å holde tidsfristen. Får vi ikke de vedtakene vi trenger fra politikerne eller at mange prosjekter går til regulering, kan det fort oppstå forsinkelser i framdriften, sier Fiksdal.

Dette må bygges i 2018 og 2019

Metrobussprosjektet må bygge følgende infrastruktur i løpet av 2018 og 2019 innen åpningen 3. august 2019:

* 130 stasjoner (permanente og midlertidige)

* 8 omstigningspunkter

* 6 knutepunkter

* 12 strekningsutbedringer (blant annet kollektivfelt og rundkjøringer)

Nettmøte om superbuss

TEMA: Interessert i metrobuss? Du finner enda flere saker her

Kai Arne Riersen, konstituert leder i Metrobussprosjektet. Foto: Ivar Mølsknes, Adresseavisen
Kommunaldirektør Einar Aassved Hansen redegjorde for framdriften i Metrobussprosjektet i formannskapet tirsdag. Foto: Frank Cardamateri
Byggeklar. - Statens vegvesen og Trondheim kommune har lagt vekt på å finne fram til mest mulige «byggeklare» stasjoner i år på listen over de 147 planlagte holdeplassene, sier prosjektleder Terje Fiksdal, Statens vegvesen. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Stasjonen på Gildheim er foreløpig den eneste av de 147 metrobusstasjonene som er ferdig. Foto: Frank Lervik