Det viser en undersøkelse som Respons Analyse har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsforbundet i de fire storbyene Trondheim, Bergen, Oslo og Stavanger.

- Det er veldig mye elevene trenger hjelp til, derfor ønsker vi oss høy lærertetthet på de laveste trinnene, sier Marit Magnussen Nordbotn, rektor ved Eberg skole.

Hun har i år 58 skolestartere, og skolen er bygd slik at hun kan dele klassen i tre grupper. Det betyr at hver kontaktlærer har 18–19 elever i sin gruppe. Til gjengjeld er det en fjerde lærer og to assistenter fast på trinnet, dermed blir det en lærertetthet på rundt 15 elever per lærer.

Større førsteklasser

Da seksåringene begynte på skolen i 1997, skulle det være under 18 elever i klassen. Hvis det var flere enn 18 elever, skulle det settes inn en ekstra pedagog.  Snart 20 år senere finnes det ikke tall som forteller hvor store klasser årets 65.000 skolestartere skal gå i.

Derfor har Utdanningsforbundet fått Respons Analyse til å spørre rektorer i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. 154 av dem har svart på hvor store førsteklasser de hadde forrige skoleår, og hvor store klasser de har planlagt for dette skoleåret. Undersøkelsen viser at selv om noen planlegger mindre førsteklasser, går det alt i alt mot større førsteklasser i alle de fire byene, sammenlignet med fjoråret.

– Det plager meg å se at så mange seksåringer går i så store klasser med bare én lærer. Undersøkelsen viser at vi beveger oss på grensen av det forsvarlige, sier Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal til Aftenposten.

Best i Trondheim

Undersøkelsen viser at mer enn én av tre rektorer planlegger klasser med over 25 elever dette skoleåret, og bare én av fire oppgir at de vil ha under 18 elever i klassen. Oslo og Stavanger skiller seg ut med større klasser, mens Trondheim utpeker seg som en by med mindre klasser:

73 prosent av skolene i Trondheim svarer at de har en klassestørrelse på 18 elever eller færre i 1. klasse. Til sammenligning svarer bare 7 prosent av skolene i Oslo det samme.

Mens alle de andre storbyene svarer at de har klasser med mer enn 25 skolestartere sammen, er det ingen trondheimsskoler som har så store klasser. Undersøkelsen viser også at alle de andre storbyene planlegger klasser med flere enn 25 elever dette skoleåret, mens ingen trondheimsskoler vil ha så store klasser.

Og trondheimsrektorene er samstemte: 86 prosent mener den ideelle klassestørrelsen er 18 elever eller færre.

- Maks 18 elever

Det finnes ingen lovregulert maksgrense for hvor mange elever det kan være i en førsteklasse, men den kan ikke være større enn at elevene får forsvarlig undervisning. Handal i Utdanningsforbundet synes likevel det bør være maksimalt 18 elever i førsteklasse og mener kommunene som velger noe annet gjør det av én grunn: for å spare penger.

- Å få gjort noe med de store klassene bør være skolepolitikernes sak nummer en, sier han.

Det mest interessante er ikke hvor mange som er på klassebildet, men hvor mye ressurser og hvor mange voksenpersoner som er inne i klassen, mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

- Undersøkelsen kan vise noe interessant, men gir ikke noe dekkende bilde for hele landet. Den fanger for eksempel ikke opp klasser med én pedagog og én annen voksenperson, sier Røe Isaksen til Aftenposten.

Han mener god nok undervisning henger sammen med mye annet enn klassestørrelse, og at det er lite som tyder på at elevene i Trondheim får bedre undervisning enn elevene i Oslo, selv om de går i mindre klasser.

- Samtidig mener jeg at hvis man sitter med 25 barn og kun én lærer over lang tid, så er det et problem. Det er derfor regjeringen, sammen med samarbeidspartiene Venstre og KrF, har bevilget 800 millioner til nye lærerstillinger på første til fjerde trinn.

Krevende å være lærer

Rektor ved Eberg skole, Marit Magnussen Nordbotn, mener det er svært viktig med høy lærertetthet på de laveste trinnene.

- Det kan være heftig for elevene å dele oppmerksomheten med for mange. Det er viktig å bli kjent med kontaktlæreren, og det er viktig at elevene blir trygge i sin gruppe. Med små grupper klarer vi bedre å følge opp det arbeidet som gjøres og kan skape variasjon i aktivitetene. I tillegg ser vi at det er krevende å være lærer i første klasse. Vi ønsker å gjøre det levelig å være lærer, sier Nordbotn.

Amelia Brigtsen Collett (6) er en av årets førsteklassinger ved skolen. Hun er mest glad for at hun kjenner flere i klassen fra før. Og så synes hun lærer Andrea Haug Johnsen virker snill. Læreren er ny ved Eberg skole, og kom rett fra lærerjobb ved Bogstad skole i Oslo. Etter noen dager i trondheimsskolen, ser hun allerede en del forskjeller:

- Jeg hadde 19 elever i klassen også da jeg jobbet i Oslo, men her er det flere voksne på trinnet. Det er flere armer som kan hjelpe, sier Haug Johnsen.

Skolestarter: Amelia Brigtsen Collett (6) er en av årets skolestartere ved Eberg skole. - Skole er bedre enn barnehage, mener Amelia etter at første uke er over. Foto: Kristin Slotterøy
God lærertetthet: Rektor Marit Magnussen Nordbotn t.h. har prioritert høy lærertetthet på første trinn. Hun mener det er viktig for både elever og lærere. Til venstre lærer Andrea Haug Johnsen. Foto: Kristin Slotterøy