- Entreprenøren gjør nå de siste forberedelsene, og vi regner med å skyte første salve en av de nærmeste dagene, sier prosjektleder for E6 i Soknedal Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.
Du kan se animasjon av hvordan den nye tunnelen, og E6 på begge sider, vil bli seende ut øverst i denne artikkelen.
Soknedalstunnelen skal bli en ettløps veitunnel, med to kjørefelt. Tunnelen blir 3,6 kilometer lang, og blir med det omtrent like lang som Helltunnelen (3,9 km). Etter planen skal den åpne for trafikk i 2020.
- Vi regner med at selve sprengningsarbeidene vil ta rundt ett år. Etter dette gjenstår det mye jobb før vi kan åpne tunnelen, blant annet med veibygging og vann og frostsikring, sier Johnsen.
Tunnelen er en del av E6-prosjektet i Soknedal, hvor Statens vegvesen skal bygge ny vei mellom Korporalsbrua (nord for Soknedal sentrum) og Vindåsliene (sør for Soknedal sentrum). Nye E6 på strekningen vil bli 6,5 kilometer, en kilometer kortere enn dagens E6.
- I første omgang starter vi arbeidene på sørsiden av den fremtidige tunnelen, altså rett ved Soknedal sentrum. I februar regner vi også med å starte arbeidet på nordsiden av tunnelen, altså sør for Korporalsbrua, sier Johnsen.
Ifølge Johnsen vil folk som bor i området kunne merke vibrasjoner og risting når det sprenges.
- De bør passe på og eventuelt sikre løse gjenstander. De bør også tenke på at at valper og andre husdyr kan bli engstelige når det smeller, sier Johnsen.
Folk som kjører på E6 vil i liten grad merke tunnelarbeidene bortsett fra akkurat når det smeller, mener prosjektlederen.
Arbeidet med den nye tunnelen vil som hovedregel foregå i tidsrommet 6.00 til 2.00 på hverdager og på dagtid på lørdager, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen. Byggelederen for tunnelen, Arild Gjerde, lover imidlertid å ta hensyn sent på kvelden.
- Vi vil imidlertid ta spesielle hensyn etter kl. 23.00 for å unngå å ødelegge nattesøvnen til de som blir berørt, sier Gjerde i pressemeldingen.
Den nye Soknedalstunnelen vil ha toveis trafikk, slik at nordgående og sørgående trafikk går i samme tunnelløp. Det vil ikke bli noe fysisk skille mellom kjøreretningene.
- Inne i tunnelen blir det et såkalt midtfelt, som gjør at det blir en meter mellom kjøreretningene. Dette er den samme løsningen som man har i Harangstunnelen på E39, sier Johnsen.