Det var tyskerne som førte opp det ruvende bygget som verkstedhangar for flyplassen på Lade.

Interessen blant publikum for hva som skjer med flyhangaren er betydelig. Byantikvar Mette Bye sier de har mottatt en strøm av henvendelser siden ombyggingsarbeidene startet 20. april. Mange frykter at hangaren skal rives.

- Vi har vært på flere befaringer og er veldig godt fornøyd med det som nå gjøres. Man er kommet frem til en omforent løsning, sier Bye.

Hadde hangaren blitt stående noen år til, kunne bygningen vært så skadet at det ville ha vært for sent å få den rehabilitert.

Det blir en kostbar ombygging. Man vil forsøke å ta vare på så mye som mulig av bygningsmassen og kopiere glass og bygningsplater som ikke kan brukes på nytt. Det hadde vært langt billigere å rive og reise et nybygg.

Har hatt flere eiere

Etter krigen har hangaren hatt skiftende eiere og stort sett vært brukt som lager. I november 2015 solgte daværende eier Coop hangaren til Dolphin eiendom for i overkant av 25 millioner.

Byantikvaren har strenge føringer for bygget med hensyn til eventuell ombygging. Derfor har hangaren stått uten nevneverdig vedlikehold. Hangaren er bygget på både foran og bak, men de lave tilbyggene er nå revet.

Den ombygde hangaren skal huse fire leietakere. Etter det Adresseavisen erfarer skal sportskjeden XXL, elektronikkjeden Power og «alt mulig-butikk»-kjeden Jula inn i den ombygde hangaren. Den skal deles av med en første- og en andreetasje, med to forretninger i hver etasje. Ifølge innsendte tegninger til Trondheim kommune skal Jula og Power ha 3200 m² hver i første etasje.

XXL og Power leier i dag lokaler i Lade Arena på andre siden av Haakon VIIs gate, mens Jula ligger i samme bygg som bl.a. Meny på andre siden av Bromstadvegens forlengelse. Forretningsbygget foran hangaren ut mot Haakon VIIs gate er revet og skal erstattes med et nytt bygg.

Flytter inn 2019

Det er Bergersen Arkitekter AS som har tegnet ombyggingen, mens Hent AS står for ombyggingsarbeidene. Prosjektleder Lars Petter Næbb i Hent AS sier at noen endelig dato for når Lades nye varehus kan åpne, er ikke fastsatt, men han regner med at det vil skje i løpet av våren eller sommeren 2019.

Ifølge Næbb vil hangaren få lave tilbygg både foran og bak. Det er Hent AS som også skal bygge et nytt bygg ut mot Haakon VIIs gate. Noen prislapp på den ombygde hangaren vil ikke Næbb røpe.

Arkitekt Bodil Angard Rian i arkitektfirmaet Bergersen sier de er i tett dialog med Byantikvaren. Det tas sikte på en relativt omfattende gjenbruk av materialer samt kopiering. I likhet med Næbb sier hun det var på håret at man rakk å berge hangaren før det var for sent.

Daglig leder i Dolphin eiendom, Arild Holten, som er oppdragsgiver for ombyggingen av hangaren, skriver i en sms at han er på ferie og ikke har anledning til å gi noen kommentar.

Mye har gått tapt

- Vi er svært glade for at en av de siste gjenværende bygningene på Lade fra andre verdenskrig nå bli bevart for ettertiden. Både landskapsformasjoner og bygninger er forsvunnet, sier byantikvar Mette Bye.

Hangaren er oppført i tre og betong. Den er både et historisk, arkitektonisk og konstruktivt interessant bygg med sine store bærende betongbuer, flotte fagverksdragere i tre og hovedfasade med åtte meter høye porter under en fem meter høy glassvegg. Takkonstruksjonen består av innvendige fagverksdragere i tre på mellom fire–seks meter i høyden og et spenn på om lag 36 meter.

I et notat fra Byantikvaren går det frem at hangaren er i delvis dårlig forfatning med store råteskader i fasade, spesielt rundt gesims. Det gjelder også det 700 m² store glassfeltet som har rammer av tre, enkelte bærestolper innvendig, ytre del av taktro og bjelker.

- Vi får dessverre ikke til å ta vare på hangaren som et stort rom, men å få til areal i to etasjer ble en forutsetning for å få leietakere og økonomi i prosjektet. Det nye dekket som settes inn, kan senere fjernes. Fagverket kan derfor bare oppleves i andre etasje, opplyser Byantikvaren.

Flere hensyn å ta

Byantikvaren er sammen med arkitekt og entreprenør enige om at gulvet i støpt betong skal beholdes med svakt fall slik det ble bygget for flyene når de skulle trilles ut. Gulvet får ny overflate. En tredel av flyportene ut mot Haakon VIIs gate skal beholdes og kan delvis skyves i åpen stilling.

Rundt 80 prosent av trådglasset i det store glassfeltet ut mot Haakon VIIs gate er ødelagt. Trerammene har store råteskader. Alle glass skal tas ned. De 20 prosentene som ikke er knust, blir fraktet til Tyskland og montert sammen med nytt glass.

Deler av ytterkledningen i fasaden kan gjenbrukes. Taket tillates etterisolert utvendig, og det skal monteres røykluker av brannhensyn. Fagverkskonstruksjonene må forsterkes enkelte plasser med stål av brannhensyn, fordi sprinkling alene ikke er tilstrekkelig.

Nye tilbygg: Tilbyggene på både baksiden mot jernbanen og forsiden mot Haakon VIIs gate er revet for å gi plass til nye tilbygg på inntil to etasjers høyde. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Svakt fall: Byantikvaren er sammen med arkitekt og entreprenør enige om at gulvet i støpt betong skal beholdes med svakt fall slik det ble bygget for flyene når de skulle trilles ut. En tredel av flyportene ut mot Haakon VIIs gate skal beholdes og kan delvis skyves i åpen stilling. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Gjenbruk: Det legges store vekt på gjenbruk av materialer som ytterkledning. Glass og materialer som ikke kan settes opp på nytt, vil bli kopiert. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Skal bevares: Mange har kontaktet Byantikvaren og lurt på om den store flyhangaren på Lade skal rives. men det skal den ikke, den skal bli varehus. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen