Regjeringen bekrefter nå offisielt at Nye Veier AS for lov til å bygge E6 i Trøndelag med høyere standard enn det som ligger inne i opprinnelige planer.

- Vi gir nå grønt lys til at Nye Veier kan planlegge og bygge i tråd med det de ønsker, med fire felt og 110 km/t, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) på en pressekonferanse på Værnes onsdag ettermiddag.

- Fremtidsrettet

Før Nye Veier AS overtok ansvaret for sine E6-prosjekter i Trøndelag var mye av veien planlagt med to- og tre kjørefelt. Som Adresseavisen har fortalt tidligere har imidlertid Nye Veier AS ønsket å bygge mer av E6 som firefelts vei.

- Hvorfor får Nye Veier lov til å bygge med høyere standard i Trøndelag?

- Vi ønsker å bygge veier som er fremtidsrettet og som binder regionen tettere sammen. Da er det viktig å redusere reisetiden, både for familiene og for næringslivet. Gevinsten med å bygge fire felt og 110 km/t langt større enn med å bygge med 2-felts og 90 km/t. Når man i tillegg har vist evne til å kutte kostnader er dette en vinn-vinn-situasjon, sier Solvik-Olsen.

Vil ikke ta stilling til fart til Værnes

Adresseavisen har i flere artikler skrevet om fartsgrenser på nye E6 mellom Ranheim og Værnes. Her var E6 planlagt med fire felt allerede før Nye Veier AS overtok, men med fartsgrense 90 km/t.

I november 2017 lovte Nye Veiers trøndelagssjef Johan Arnt Vatnan at mye av den nye motorveien på strekningen vil få fartsgrense 110 km/t.

Senere har imidlertid Statens vegvesen karakterisert en fartsgrense på 110 km/t på den planlagte veien som «trafikkfarlig», og tatt til orde for lavere fart.

Samferdselsministeren ville onsdag ikke ta stilling til fartsgrense for denne delen av nye E6.

- Dette er en faglig diskusjon, og fagfolkene må ta en beslutning, sa Solvik-Olsen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.