Mindre bilbruk og bedre kollektivtransport er blant målene for prosjektoppgavene til bachelorstudentene på ingeniørutdanningen ved tidligere Høgskolen i Sør-Trøndelag, nå NTNU. Slik vil de forandre Trondheim:

1. Nytt ringveisystem i Trondheim

Vil ha ringvei: Nordre Avlastningsvei bør bli en del av et ringveisystem rundt Trondheim, mener ingeniørstudentene. De ønsker seg en ytre ringvei om Brattøra, Sluppen, dagens omkjøringsvei og Strindheimtunellen. De ser også for seg en indre ringvei som tar av fra Osloveien ved Stavne, forbi Lerkendal, via Strindheimtunellen til Brattøra.

Studentene tenker seg en ytre og en indre ringvei. Målet er å løse opp trafikkpunkt der det er mye kø og lage et effektivt trafikksystem. De foreslår å knytte sammen nordre avlastningsvei, Strindheimtunellen og omkjøringsveien til en ytre ringvei. De ser også for seg en indre ringvei som tar av fra Osloveien på Stavne, over Lerkendal og Valentinlyst til Strindheim. De har også funnet ut at rundkjøringene på dagens avlastningsvei i Ilsvika og på Brattøra skaper kø og mener derfor at kryssene må legges om.

(Laget av Magnus Rognes, Fred Fikse Forbord, Odd Sigurd Bruholt og Anne Hege Svartås)

2. Ny Sluppen bru

Sluppen bru: Studentene vil flytte Sluppen bru nedover i elva med en rundkjøring hver ende, med direkte av- og påkjørsel både til Holtermannsveien og omkjøringsveien.

Sluppen bru er for dårlig og det skal bygges ny bru. Studentene vil bygge den nye brua lenger nede i elva for å få til en enklere på- og avkjørsel til dagens omkjøringsvei som de også tenker som en del av en framtidig ringvei. De tenker seg en rundkjøring i hver ende av brua. Rundkjøringene må ha direkte av- og påkjørsel til Osloveien, Holtermannsveien og omkjøringsveien, mener studentene. De mener den nye brua må ha fire felt og midtdeler. Dagens bru bør brukes til gang- og sykkelvei, ifølge forslaget.

(Laget av Anniken Møller, Edvart B. Granhaug, Jiali Xian og Daniel Haugseth)

3. Ringbuss rundt sentrum

Buss i byen: For mange busser drar gjennom Midtbyen og står der for lenge, mener studentene. De vil ha ringbusser rundt sentrum.. Det vil føre til kortere reisetid for folk, mener de.

Studentgruppen mener dagens kollektivtilbud i Trondheim ikke holder mål. De mener det er et problem at alle bussrutene i dag går om knutepunktet i Midtbyen og blir stående for lenge i sentrum før bussen fortsetter videre. Fra Tiller til Lade tar det ifølge studentene tre kvarter med buss. De ønsker seg knutepunkter med parkeringsplasser på Sluppen, Rotvoll og Brattøra og superbusser som kjører på de nye ringveiene med egne bussruter inn til sentrum.

(Laget av Fredrik Sårheim, Håkon Tennøe, Martin G. Eggen, Stine Marie S. Grandetrø)

4. Bybane fra Samfundet til Dragvoll

Behold Dragvoll: Med bybane i tunell mellom campus på Dragvoll og Gløshaugen blir det mulig å beholde NTNU på Dragvoll. Studentene mener det vil ta ti minutter med bane mellom de to campusene.

I stedet for å legge ned NTNU-campus på Dragvoll og flytte alt til Gløshaugen, foreslår studentene bybane i tunell fra Samfundet med stopp på Gløshaugen, Moholt og Dragvoll. Det vil gjøre det kjapt og effektivt å komme seg fra campus til campus, eller fra studentbolig til campus eller Samfundet. De mener løsningen er en nyskapning for framtidig kollektivsatsing i Trondheim. I tillegg vil det gi bedre plass på gateplan.

5. Bilfritt sentrum

Bilfritt sentrum: Fotgjerngere og syklister skal få det bedre, mens privatbilen må parkere enten under Torget eller på Øya.

I sentrumsgatene bør det bare være lov å ferdes for fotgjengere og syklister, samt kollektivtransport, utrykningskjøretøy og vareleveranse. Studentene foreslår å forby privatbiler i området innenfor Olav Tryggvasonsgate, Prinsens gate, Bispegata og Kjøpmannsgata. De tenker seg to store underjordiske parkeringsplasser under torvet og på Øya. Begge bør ha tilkomst under bakken fra Osloveien til Øya, og fra Strindheimtunellen til torvet.

6. Underjordisk godsterminal på Brattøra

Studentene vil ha containerne under bakken og de vil lage en automatisert system for å flytte containere.

Godsterminalen bør bli liggende på Brattøra, mener studentene som har jobbet med det. Men de vil ha containerne under bakken og de vil lage en automatisert system for å flytte containere. De mener Brattøra er dert rette stedet for godsterminalen fordi det er kort vei til havn, jernbane og byen. De tenker seg et publikumsbygg over bakken med restauranter og butikker. Studentgruppen slår fast at prosjektet blir ekstremt kostbart.

(Laget av Linn Ryen, Helene H Amundsen, Ola Pedersen og Jonas R Kirkhaug)

LES OGSÅ LEDEREN: Mye på rett vei, men ikke alt på skinner i Transport-Norge

Da Nasjonal transportplan ble lagt fram sist uke, mente fylkesordfører Tore O. Sandvik at det mangler økonomiske rammer til godsterminal, noe som fører til at terminalen blir utsatt i minst tolv år til.

7. Nytt friidrettsanlegg på Øya

Ny stadion: Her på dagens stadion vil studentene bygge ny friidrettstadion med kontorbygg, tribuneanlegg og både innendørs og utendørs løpebane.

Dagens friidrettstadion på Øya bør erstattes med et lignende anlegg som på Bislett. Studentene vil ha en utendørs friidrettsbane med internasjonale mål og tribuner med plass til 10 000 tilskuere. Under tribunen ser de for seg en innendørs løpebane. I tillegg foreslår de et kontor- og garderobebygg også med plass til et treningssenter. Anlegget må også kunne brukes til konserter og andre arrangement.

(Laget av Asgeir Trondsgård, Daniel Milliam Müller, Jørn Norum Nilsen og Henrik Dalsøren Tufte)

8. Trondheim som det flotteste stoppestedet for Hurtigruta

Kan kanskje bli bedre: Dette synet møter passasjerene fra Hurtigruta i dag. Studentene vil gjøre Trondheim til det flotteste stoppestedet langs kysten.

Hurtigrutepassasjerene møter containere, asfalt og industri når de kommer til Trondheim. Det er et dårlig førsteinntrykk, mener studentene som vil gjøre Trondheim til det flotteste stoppestedet for Hurtigruta. De tenker seg trebrygger langs piren og park i vågen mellom Pir 1 og Pir 2. Området bør få en havnepromenade og serveringssteder i kaiområdet. Industrien og containerlagring bør flyttes i bakgrunnen.

(Laget av Tor-Øystein Solberg, Kent Ove Hellan, Joakim Flore og Øyvind Skrove Schjølberg)