Kontaktutvalget i Miljøpakken vendte fredag tommelen ned for et forslag om kjørefeltkutt i nedre del av Byåsveien.

Forslaget handlet om å omdisponere ett av kjørefeltene for busser og biler for å få plass til sykkelløsning.

Nedstemt

- Forslaget ble nedstemt, sier Lars Aksnes i Vegdirektoratet, som er leder av kontaktutvalget.

Det blir dermed ikke fremmet noen sak om kjørefeltkutt og sykkelløsning i Byåsveien for politikerne i fylket og kommunen i denne omgang.

Ifølge Aksnes ville kontaktutvalget ha en mer helhetlig og langsiktig løsning for sykkel i Byåsveien, og at denne må sees i sammenheng med Byåstunnelen.

- Statens vegvesen har et ansvar for å finne en sykkelløsning, det var derfor denne saken kom nå. Nå må de komme tilbake til kontaktutvalget med en ny sak, og den saken må det jobbes ganske mye med. Jeg vil ikke tro det kommer noe ny sak om sykkelløsning i 2018, sier Aksnes.

Ifølge Aksnes ble det imidlertid bestemt at det skal gjennomføres enkle tiltak nederst i Byåsveien, der det i dag er vanskelig for syklister å passere trikkesporet.

Ønsker ikke prøveprosjekt nå

Trondheimsordfører Rita Ottervik sitter også i kontaktutvalget i Miljøpakken. I formannskapsmøtet tirsdag orienterte hun politikerne etter møtet fredag.

- Man ønsker ikke et prøveprosjekt i metrobuss-traseen når det starter opp. Men det er ikke en generell skepsis mot prøvetiltak. Det ble også bedt om strakstiltak for å tilrettelegge for sykler i sommersesongen, for å gjøre det enklere å komme inn på sykkelbanen nederst i Byåsveien, sa Ottervik.

Byåsveien blir trasé for metrobussene som skal i trafikk fra høsten 2019, og i rushtiden får bussene avgang ned i hvert femte minutt.

- Litt beklagelig

Venstre, Kristelig folkeparti og SV har lenge ivret for en løsning med kutt av kjørefelt for å gjøre plass til sykkelfelt i nedre del av Byåsveien.

Representanter for de tre partiene meldte seg på i formannskapsdebatten tirsdag.

- Jeg synes det er litt beklagelig at vi ikke kommer noe særlig nærmere det nå, men det er positivt at kontaktutvalget har bedt om en sak tilbake igjen i kontaktutvalget. Så jeg oppfatter ikke at det legges lokk på saken, snarere at det er ett skritt i riktig retning, sa Venstres Erling Moe.

- Jeg er positiv så lenge løsningen ikke er avvist, men den er i prosess. Så velger jeg å være optimist: Det kan bli en løsning med tid og stunder, sa KrFs Geirmund Lykke.

- Hva er begrunnelsen dersom man ikke vil ha prøveprosjekt i 2019? Rådmannen sier jo at de tror det er uproblematisk for fremdriften av buss, spurte SVs Ottar Michelsen.

- Finnes løsninger det ikke er gjort rede for

Ordføreren etterlyser et bedre saksgrunnlag.

- Etter min vurdering det gjort en for tynn jobb. Man vil levere en sak siden man har fått en bestilling for lenge siden, men denne vurderingen er for tynn for å sette i gang et prøveprosjekt. Det er mitt standpunkt, og det var også fylkesordføreren bekymret for. Så kan man se for seg et prøveprosjekt etter at metrobussen er innført, men først og fremst må vi få et bedre saksgrunnlag. Det finnes også flere løsninger som det ikke er gjort rede for. Det har også vært en for stram vurdering av at tiltakene ikke skal koste noe, sa ordføreren.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter