En strålende fornøyd kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) kan endelig slippe jubelen løs.

Som stortingsrepresentant for Sør-Trøndelag har hun i en årrekke kjempet for å få godsterminalen inn på Nasjonal Transportplan (NTP). Endelig lykkes hun og samarbeidspartiene Frp, Venstre og KrF.

Ved Trondheim sentralstasjon, med utsikt til dagens godsterminal på Brattøra, kunne hun onsdag slippe nyheten sammen med stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad (Frp), kommunalrådene Geirmund Lykke (KrF) og Jon Gunnes (V), leder av infrastrukturkomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune Karin Bjørkhaug (KrF) og stortingskandidat Mari Holm Lønseth (H).

Det skal gjennomføres ytterligere planlegging før byggestart, men valget er gjort og pengene er klare. Høyre, Frp, KrF og Venstre er enige om å prioritere bygging av ny godsterminal i første periode av NTP, som skal behandles av Stortinget i juni. Første byggetrinn har en prislapp på 1,8 milliarder kroner. Planleggingen kan fortsette for fullt, med byggestart i neste stortingsperiode.

Kan koste 6,7 milliarder

Jernbanedirektoratet har beregnet at en gjennomkjøringsterminal på Torgård vil koste 6,7 milliarder kroner, hvor en tunnelløsning alene koster 2,2 milliarder kroner. Regjeringen støtter forslaget fra direktoratet om trinnvis utbygging. I første trinn bygges en sekketerminal, det innebærer at togene må rygge inn. Senere kan godsterminalen bygges ut med en gjennomkjøringsterminal i tunnel.

Opp gjennom årene har en lang rekke forslag til plassering av terminalen vært foreslått, fra Stjørdal i nord til Søberg i sør. Nå sto kampen mellom Søberg og Torgård, men med sistnevnte som det klart foretrukne alternativ. Alle de store samlasterne har etablert seg i området Torgård og Heggstadmoen.

- At vi nå får frigjort Brattøra til byutvikling, er det viktigste. Endelig kan man for fullt starte arbeidet med å utvikle Brattøra til en spennende bydel, sier kommunalråd Jon Gunnes (V).

Utviklingen har vært låst

Kollega Geirmund Lykke (KrF) er også glad for at godsterminalen endelig har fått sin løsning. Byens fremtidige utvikling på Brattøra har vært låst i påvente av at dagens godsterminal skal flytte.

- Nå kan Brattøra, byens indrefilet, frigjøres. Brattøra er den fineste tomta i byen, stråler statsråd Linda Hofstad Helleland.

Hun mener at etter nærmere 30 års endeløse diskusjoner om hvor den nye godsterminalen skal plasseres, var det på høy tid med en avklaring. – Ikke bare har Regjeringen og samarbeidspartiene besluttet sted for terminalen, det følger også penger med fra 2018. Terminalen blir viktig for hele regionen, understreker Helleland.

Sivert Bjørnstad (Frp) fremholder forutsigbarheten som viktigst med hensyn til at nå kommer en ny godsterminal. Det er antydet rundt ti år fra planarbeidet starter til terminalen står ferdig utbygd.

Kunne mistet milliarder

Kommunalråd Lykke understreker at godsterminalen må bygges med gjennomkjøringstunnel. Det vil ha stor betydning for hele området. Uansett er det gledelig at arbeidene snart kan komme i gang på første byggetrinn.

Helleland er opptatt av at man har klart å oppnå enighet blant de fire partiene om at godsterminalen skal inn på kommende NTP.

- Hvis ikke ville milliardene gått til andre regioner. Det har vi hatt for mange eksempler på, sier statsråden. Vedtaket om ny godsterminal innebærer et taktskifte for hele regionen.

Hun legger til at aldri tidligere har det vært satset så mye på jernbane som med denne regjeringen og de to støttepartiene.

Karin Bjørkhaug (KrF) minner om at et enstemmig fylkesting i juni 2016 vedtok at nå må trondheimsregionen få en ny godsterminal med gjennomkjøringstunnel, men at det kan skje en trinnvis utbygging.

Avlaster 60 000 trailere

Som Adresseavisen skrev tidligere denne uken viser rapporten «Godsterminal for bane», utført av Logistica på oppdrag fra Sør-Trøndelag fylkeskommune at ved en ny godsterminal kan 1,2 millioner tonn gods i året flyttes fra vei til bane. Det tilsvarer 60 000 trailere. De fleste av dem kjører riksvei 3 gjennom Østerdalen.¨

Det vil ta om lag ti år før en ny terminal på Torgård kan stå ferdig. Planprosessen tar to–tre år, deretter en byggeplan på to–tre år og en byggeperiode på to–tre år. I mellomtiden rustes terminalen på Heggstadmoen opp og vil stå ferdig i januar 2018.

Fornøyd: Som stortingsrepresentant har kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) i en årrekke kjempet for å få bevilget penger til en ny godsterminal. Endelig er klarsignal gitt. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Frigjøres: Endelig kan planleggingsarbeidet for fremtidig bruk av Brattøra starte. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Flytter: Godsterminalen på Brattøra skal flyttes til Torgård. Her vil politikerne utvikle en ny bydel med boliger, kontorer og forretninger. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen