På landsbasis lå dieselandelen i 2015 på 40,9 prosent, mot 48,8 prosent året før.

For få år siden kjøpte tre av fire personbilkjøpere dieselbil, etter at myndighetene hadde oppfordret folk til å velge diesel ut fra et miljøaspekt. Senere er man kommet til at dieselbiler forurenser mer lokalt enn bensinbiler med hensyn til utslipp av NOX.

Salget av Volkswagen i Norge er ikke påvirket av jukset med dieselmotorer, som ble avslørt i USA i fjor høst. I Norge hadde VW en markedsandel på 17,5 prosent, med 26 334 kjøpte biler. Ikke siden 1960-tallet har VW oppnådd så høy markedsandel i Norge.

Volkswagen-direktør i Norge Ulf Tore Hekneby sier at aldri før er det blitt registrert så mange biler av samme bilmerke på ett år i Norge. I 2015 tok elbiler og ladbare hybridbiler en betydelig andel av totalmarkedet i Norge.

- Vi sto for en høy andel av salget av ladbare biler, men har også hatt et bra salg av bensin- og dieselbiler, sier Hekneby i en pressemelding. Han legger til at den høye andelen av ladbare biler i Volkswagens portefølje har også bidratt til at det gjennomsnittlige CO₂-nivået for ny VW registrert nå er nede på 66 gram.

Nedgang i USA

I USA opplever Volkswagen en kraftig nedgang i salget. I desember var svikten på ni prosent, og for hele 2015 er nedgangen på fem prosent. Nylig ble det kjent at Justisdepartementet i USA vil kreve over 160 milliarder kroner i erstatning fra VW for utslippsjukset.

Også i Europa taper VW markedsandeler, men er fortsatt markedsledende flere steder.

- For oss har 2015 vært et fantastisk år med en vekst på over 40 prosent på solgte Volkswagen i trondheimsområdet. De tre merkene VW, Audi og Skoda har nå 26 prosent av markedet i det samme området, forteller daglig leder ved Møller Bil i Trondheim, Roger Hansen. VW alene har en markedsandel på 16,7 prosent.

- Så dieseljukset har ikke påvirket salget?

- Kundene har tillit til oss. Markedet har respondert svært godt på ny teknologi, det brede modellutvalget og våre moderne og innovative biler. Med Golf og Up har vi nærmere 40 prosent av markedet på elbiler. Andelen ladbare hybridbiler venter vi vil øke betydelig, mens andelen elbiler kanskje vil flate noe ut.

Dieselbilene fortsatt populære

Hansen tror imidlertid at dieselbilene vil fortsatt ha en fremtid og kanskje stabilisere seg på rundt 40 prosent. Dieselmotorene blir stadig renere, men både diesel og bensin vil nok tape i konkurransen mot ladbare hybrider.

- Hva råder dere kundene til å velge?

- Vi setter oss ned med kundene og går grundig gjennom hvilket kjøremønster de har. Skal man ha en stor bil som fortrinnsvis brukes på langturer, kan diesel være et godt alternativ. Kjøres bilen mest på korte turer i byen, kan elektrisitet være en fordel. Men jeg tror at ladbare hybrider vil ta stadig større markeder.

Ifølge Roger Hansen starter Møller Bil i Trondheim å innkalle de første dieselbilene, som det er jukset med, til en programvareoppdatering av motorene 29. februar. Det settes av 30 minutter til hver kunde. Tyske myndigheter har godkjent VWs forslag til utbedringer, og oppdateringen vil ikke endre verken ytelser eller forbruk.

Bilbransjen er fornøyd

Det ble i 2015 registrert 150 686 nye personbiler i Norge, en økning på 4,5 prosent fra 2014. Dette er ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) det beste personbilsalget siden 1986, og det tredje høyeste personbilåret gjennom tidene.

17,1 prosent av nybilsalget sto elbilene for, mens plugin hybrid hadde 5,2 prosent av markedet. Andelen firehjulsdrevne biler stiger for hver måned og utgjør nå 37,7 prosent av personbilsalget. Varebilsalget økte med 12 prosent.

- I min tid i bilbransjen er 2015 det beste noen gang, sier Bjørn Krogstad, sjef ved Strandveien Auto og leder av Sør-Trøndelag Bilbransjeforening. 2015 var det femte året på rad med en økning i nybilsalget.

I trondheimsområdet var økningen i personbilsalget på 5,7 prosent. Her gikk dieselandelen ned med ti prosent. Det ble registrert 1663 elbiler, eller 23 prosent av markedet. Økningen i elbilsalget i Trondheim er på 27 prosent fra året før.

Stadig mindre utslipp

Krogstad sier at bilfabrikkene har fokus på miljø, bilmotorene slipper ut mindre farlige avgasser fra år til år.

- Er du selv fornøyd med nybilsalget?

- Vi forhandler Mazda og Porsche, og kan se tilbake på et godt år. Porsche er et i utgangspunktet et dyrt merke, og vi solgte i fjor 34 biler. Det tilsvarer ni prosent av det norske totalmarkedet for Porsche, sier Krogstad.

VW hadde i 2015 en markedsandel på 17,5 prosent i Norge, fulgt av Toyota på 10,6 prosent, Volvo 6,6, BMW 6,3, Ford 5,6, Nissan 5,5, Mercedes-Benz 5,1, Skoda 5,0, Mazda 4,4 og Audi 4,4 prosent.

Golf alene på topp

VW Golf troner suverent på salgstoppen med totalt 16 388 biler og en markedsandel på 10,9 prosent. 8943 av de solgte Golf-bilene var elektriske. Det gir en markedsandel på 34,7 prosent av elbilmarkedet.

Etter Golf på det samlede nybilsalget følger Toyota Auris, Skoda Octavia, Toyota Yaris, Tesla Model S, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, VW Passat, Nissan Leaf og Mazda CX-5.

På elbiltoppen etter Golf følger Tesla Model S, Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe, VW Up, Mercedes-Benz B-klasse, Kia Soul, Peugeot iOn og Mitsubishi i-MiEV.