Totalt har Miljøpakken satt av 180 millioner kroner til ulike gåtiltak frem til 2025. Disse midlene kommer i tillegg til bevilgninger til fortau og andre trafikksikkerhetstiltak.

Opprusting av snarveier, hvor de gående kan spare flere minutter, er en prioritert oppgave de neste årene. Hensikten er å legge til rette for gåing, på lik linje med sykling og kollektivbruk.

Gågruppen i Miljøpakken har siden i fjor kartlagt 330 snarveier til skoler, arbeidsplasser, lokalsentrene og Trondheim sentrum.

– På enkelte av snarveiene kan man, med en normal gangfart på fem kilometer i timen, spare inntil åtte minutter på noen få hundre meter, forteller leder Siri Bø Timestad i gågruppen.

Gruppen består av fagfolk fra Statens vegvesen, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune.

13 prioriterte snarveier

Etter at kartleggingen ble sluttført i vår, har gågruppen prioritert 13 snarveier som skal utbedres med belysning, grusing og skilting. Det blir satt opp egne skilt med et par føtter og ordet Snarvei ved inngangen til snarveiene.

– Noen av snarveiene er også attraktive turstier med flotte utsiktspunkter. På enkelte steder vil det også bli satt ut benker fordi de som har tid til å ta seg en pause på gåturen, sier Torgeir Haugstulen i gågruppen.

På de prioriterte snarveiene blir det også satt opp en rekke nye belysningspunkter som et ledd i arbeidet med å få opp helårsbruken av snarveiene etter mørkets frambrudd.

De fire medlemmene i gågruppen har vært på befaring på samtlige 330 snarveier hvor de har sett på standarden og tatt bilder. På flere av snarveien er beregnet tidsinnsparing.

Gruppen har funnet frem til snarveiene gjennom å studere kart og luftfotografier samt sjekke tips som har kommet inn fra publikum.

Også en kartlegging som alle byens femteklassinger har gjennomført på nettstedet skolenett.no har vært benyttet som grunnlag for å finne frem til de flere hundre snarveiene.

Trondheim blir den første byen i landet som både har kartlagt alle snarveiene og som setter opp skilter. Blant annet Tromsø og Alta har tidligere kartlagt snarveier, mens Arendal var først ute med skilting.

Snarveiene er populære

Trafikktellinger på de 13 prioriterte snarveiene, hvorav åtte er snarveier til skole, viser at flere allerede har et stort antall gående.

På en 591 meter lang snarvei på Sverresborg, ble det registrert 127 gående på én time, mens det ble talt 101 gående på snarveien på sørsiden av Kristiansten festning.

Får eget skilt

Snarveien Festningen sør går fra Festningsgata til Kristianstensbakken.

Den 155 meter lange snarveien blir trolig den første i Trondhem som blir skiltet med eget Snarvei-skilt neste vår.

Gågruppen i Miljøpakken viser frem den korte snarveien Festningen sør, en av de 13 prioriterte snarveiene.

– De som går denne snarveien på vei mot sentrum sparer ikke mer enn ett minutt, men får samtidig et flott panorama med utsikt mot Festningen og Midtbyen, sier Signhild Volden i Statens vegvesen, ett av medlemmene i Gågruppen.

Rett i nærheten ligger en annen av de aller korteste snarveiene. Den går gjennom Duedalen fra Kristianstensbakken til Lillegårdbakken.

– Etter hvert som de 13 prioriterte snarveiene blir oppgradert, vil vi legge til nye navn på listen. Målet er å oppdatere listen en gang i året, sier leder Siri Bø Timestad.

Oppgraderingskostnaden for hver enkelt av de 13 snarveiene er 0,4–1,4 millioner kroner.