Ørland/Trondheim:

Han er sterkt kritisk til at det ikke finnes forsterkede hangarer klare når de første nye kampflyene er på plass på Ørland.

Det skjer mens dagens gamle F-16-fly normalt står parkert godt beskyttet i forsterkede betongbunkere, såkalte shelter.

Først i 2020, når minst 22 av de nye flyene er levert, vil de nye spesialbygde hangarene til 2,26 milliarder kroner, være klare. Derfor vil Luftforsvaret måtte bruke midlertidige teltløsninger, bekrefter nestkommanderende i luftforsvaret, brigader Aage Lyder Longva, til Adresseavisen.

- I påvente av ferdigstillelse av robuste hangarløsninger vil vi benytte den nye vedlikeholdshangaren til å garasjere F-35. Vi vil også benytte tilpassede flyklargjøringshaller i forsterket plast. Dette blant annet fordi oppstart av fly ikke kan gjøres i vedlikeholdshangaren på nåværende tidspunkt. Vi har en type haller, beregnet på fly, som vi skal bruke når vi deployerer, altså sender fly for å operere andre steder der det ikke er hangarer tilgjengelig, sier Longva.

Gode løsninger på sikt. Aage Lyder Longva i Luftforsvaret sier de vil benytte flere ulike hangarløsninger, blant annet midlertidige telt, som hangarer for de nye kampflyene. Foto: Dan Ågren

Bygget fredsbase

Den spesielle situasjonen oppstår fordi basen opprinnelig var planlagt som en fredsbase uten betonghangarer for å beskytte de nye kampflyene. Isteden skulle det bygges langt enklere løsninger, en garasjeløsning med plass til mange fly ved siden av hverandre, ofte omtalt som «hangaretter». Disse skulle beskytte de dyre flyene mot vær og vind og brukes til lett vedlikehold. Luftforsvaret har tidligere bekreftet at valgene ble gjort ut fra rene økonomiske årsaker.

Først 16. juni i år besluttet Stortinget å bevilge midler til å bygge beskyttelseshangarer i betong for å verne gigantinvesteringen. De nye hangarene skal hver ha plass til to fly og ha en «robust konstruksjon som gir både tilstrekkelig trygghet mot inntrengning og godt vern mot ytre påvirkninger», het det da Forsvarsdepartementet offentliggjorde planene.

Adresseavisen har tidligere skrevet om at nye missilsystemer er noe av det som gjør at kampflybasen må sikres bedre.

– Bygging av hangarer for F-35 er et særdeles viktig prosjekt for etableringen av kampflybasen på Ørland og anskaffelsen av F-35 som Forsvarets nye kampfly. Det vil gi en trygg og effektiv behandling av flyene på bakken, noe som er en forutsetning for å sikre kravene til kampflyvåpenets operative evne, sa daværende forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) til NTB den gang.

Kom sist uke. Et av de tre nye kampflyene som fredag landet på Ørland flystasjon. I årene fremover får Norge levert seks nye fly hvert år. Foto: Håvard Jensen Haugseth

Det har imidlertid vært stilt spørsmål ved om den valgte hangarløsningen er god nok, fordi den ikke sprer flyene nok for å begrense skader ved et eventuelt angrep. Til sammenligning står altså de gamle betongsheltrene, som huser dagens gamle F-16-fly, spredt ut over store områder både i Bodø og på Ørland flystasjon.

Her kan du lese om hvordan Forsvaret blant annet vil anskaffe langtrekkende luftvern som skal beskytte den nye kampflybasen og samtidig vil dekke store deler av Trøndelag.

Ler av hele saken

Forsker Ståle Ulriksen, som blant annet jobber med sikkerhetspolitikk, bryter ut i spontan latter når Adresseavisen forteller om Luftforsvarets teltløsning på Ørland flystasjon. Han omtaler det som «en planleggingstabbe av dimensjoner».

Forsker Ståle Ulriksen er overrasket over at det ikke står hangarer klare til de nye flyene. Foto: NUPI

- Jeg blir skremt. Vi har visst i så mange år at disse flyene skulle komme. Jeg blir rett og slett rystet, sier Ulriksen.

Forskeren trekker linjene tilbake til diskusjonen om kampflykjøp, da Norge i flere omganger opererte utenlands med forsvarets kampfly. Forskeren sier det i et slikt perspektiv ikke ville vært nødvendig med annet enn fredsbase i Norge og et lavere antall fly. Kanskje så få som 16 moderne kampfly. Han er likevel overrasket over at det ikke tidligere ble tatt høyde for å sikre flyene og basen bedre.

- Det er noe feil med den forsvarspolitiske planleggingen i Norge når dette skjer, sier Ulriksen.

Kom med sterk kritikk

Norges Forsvarsforening har også i en rekke artikler i forenings magasin, Norges Forsvar, vært kritisk til standarden som ble valgt da den nye kampflybasen på Ørlandet ble planlagt. Basen ble blant annet betegnet som «altfor sårbar».

President i forsvarsforeningen, Lars Myrane, toner imidlertid ned kritikken.

- Selvfølgelig skulle jeg gjerne sett at alt sto klart til flyene kom, sier Myraune nå. Den tidligere stortingsrepresentanten for Høyre, fra Frosta, har selv bakgrunn som generalmajor i Luftforsvaret.

President i Norges Forsvarsforening og pensjonert generalmajor, Lars Myraune, toner ned kritikken. Foto: Frank Cadamarteri

- Jeg ser det ikke som kritisk at det mangler hangarløsning nå. Vi har ikke alle flyene og de er ikke operative ennå. Det er F-16 som skal beskytte oss dersom noe skjer. Det er ofte sånn når man anskaffer noe nytt at det tar litt tid, sier Myraune, og understreker at han gjerne skulle vært uten kuttene i forsvarsbevilgningene på 90- og tidlig 2000-tallet, som gjør at det er et stort investeringsbehov nå.

- Jobbet med robuste løsninger

Forsvaret og forsvarsdepartementet har tidligere vist til at de eksisterende betongsheltrene ikke er store nok til å huse de nye kampflyene. F-35 er nemlig større enn F-16-flyene som luftforsvaret flyr i dag.

På spørsmålet om hvordan han ser på at de nye kampflyene vil bli stående i ubeskyttede telt, mens de gamle F-16-flyene står beskyttet i betongshelter, svarer nestkommanderende i Luftforsvaret Aage Lyder Longva:

- Dagens flyshelter vil bli benyttet av F-16, som de nærmeste årene vil representere hovedtyngden av kampkraften i kampflyvåpenet. Disse må også sikres. De eksisterende sheltrene er ikke velegnet for de nye flyene. Vi har jobbet for å få på plass gode, robuste løsninger for fremtiden. F-35 vil få en begrenset operativ kapasitet fra 2019, noe som sammenfaller med når første del av den endelige hangarløsningen skal være på plass. Frem til da vil flyene være tilstrekkelig sikret innenfor det nåværende trusselbildet.

Har hangarer på Evenes

Mens Ørland altså mangler forsterkede jagerflyhangarer, står shelter klare til å huse de nye flyene på Evenes, som skal være fremskutt operasjonsbase for F-35 flyene i Nord-Norge. Det opplyste Olaf Dobloug, som er Forsvarsbyggs sjef for kampflybaseutbyggingen, da han sist uke informerte Ap-leder Jonas Gahr Støre om gigantprosjektet. Jagerflyhangarene på Evenes er såkalte tredjegenerasjonsshelter, opplyser Forsvarsbygg til Adresseavisen.

- Der har vi de mest moderne sheltrene i landet. Basen ble bygget for å huse jagerfly, sa Dobloug sist uke.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.