Miljøpartiet De Grønne og deres talskvinne Hilde Opokus viktigste visjon er at Trondheim kommune skal ha nullutslipp av klimagasser innen 2030.

For å nå målet om at Trondheim skal være en grønn foregangsby, kommer MDG med en rekke forslag de ønsker å gjennomføre de neste periodene. Ett av dem er å kutte ned på det kommunale kjøttforbruket, det vil si antallet kjøttmiddager som lages på storkjøkkenet og sendes til byens sykehjem, hjemmetjeneste, skoler og SFO. Tidligere har partiet foreslått en kjøttfri dag i kommunale institusjoner, men dette ble nedstemt i bystyret.

- Vi har en klar visjon om at Trondheim skal bli en europeisk grønn foregangsby på linje med Freiburg i Tyskland. Vi har alle forutsetninger til å nå dette målet i Trondheim, til tross for at vi har en regjering som ikke har tatt vår største samfunnsutfordring på alvor. Det er også derfor vi nå stiller til valg over hele landet – vi vil ta kommunalt grønt ansvar, sier Hilde Opoku, som også har lansert seg som byens neste varaordfører etter at partiet nå er byens tredje største parti på meningsmålingene.

Disse tiltakene skal gjøre Trondheim til en grønn foregangsby:

  • Kutte kjøttforbruket i kommunale kjøkken. 50 prosent økologisk mat innen 2020.

  • Kommunal matsentral der folk kan levere og hente mat som ville blitt kastet.

  • Redusere kjøpepress med klarere regler for reklame i offentlig rom. Nei til retusjert reklame som øker kroppspress.

  • Installere solceller på viktige bygg, for eksempel Rådhuset og Pirbadet.

  • 600 sosiale boliger skal bygges til klimanøytral standard – med hjelp fra lærlinger.

  • Parsellhager i alle bydeler.

- Noen vil mene det ikke er en politisk oppgave å bestemme hvor mye kjøtt folk skal spise?

- Produksjonen av rødt kjøtt er en av de viktigste kildene til klimautslipp. At storkjøkkenet bruker mindre kjøtt er bra både i et helseperspektiv og et klimaperspektiv.

- Hvor mye bør kjøttbruken ned?

- Vi har ikke satt noe tall på dette, og dette er vanskelig fordi folk har lagt seg til vaner gjennom et langt liv. Men vi vil øke bruken av økologisk mat med 50 prosent, og dette vil også gjøre det mer forutsigbart for produsentene i nærområdet.

- Er vi for sløve når det gjelder kjøttkutt og økologisk mat?

- Veldig mange er opptatt av dette nå. Det er stor oppmerksomhet rundt for eksempel matfestivaler og mathaller. Men så er det fremdeles en del mennesker som ikke tenker gjennom kostnadene dette medfører. Derfor vil vi løfte debatten – dette handler også om folkeopplysning. Det er ikke noe vi gjør for å være vonde og vanskelige.

- Hvor ofte er det greit for en familie å spise rødt kjøtt, sett i et miljøperspektiv?

- Før var det vanlig å spise kjøtt kun på søndager. Dagens høye kjøttforbruk er nytt også i Norge. Vi må i hvert fall slutte å spise kjøtt hele uka gjennom, sier Opoku, som selv ikke er vegetarianer.

- Men jeg kan ikke huske sist vi laget rødt kjøtt hjemme hos oss.

-En kommunal matsentral, hvordan ser dere for dere dette?

- Vi har allerede idealister, som Bjørn Eklo på Bakklandet, som driver privat. Men den kommunale matsentralen vil ikke bare være for folk med dårlig råd, den vil også henvende seg til alle andre. Den skal samarbeide med ulike aktører, for eksempel kafeer, restauranter og matbutikker, som kan levere mat de ellers ville kastet. All maten som kommer inn skal deretter omarbeides av kokker som jobber der.

- Det blir ikke sånn at du kan kjøpe dagsgammelt brød billig der?

- Nei, varene skal brukes i produksjon av ny mat. Når det gjelder brød kan det kanskje lages arme riddere, smiler Opoku, som også ser for seg at matsentralen kan være en kafé.

- Dere vil forby retusjert reklame som øker kroppspress i det offentlige rom. Hvem skal bestemme hva som faller inn i denne kategorien?

- Presset mot ungdommen vår er stort og økende, vi ser stadig at de unge sliter psykisk og føler at de ikke strekker til. Vi vil bidra til å dempe dette presset. Denne typen reklame er også en drivkraft i overforbruket. Når det gjelder hvem som skal administrere eventuelt nye retningslinjer, er det naturlig at Clear Channel, som har ansvar for denne reklamen i dag, tar seg av det.

Foto: jens petter søraa
Solceller? De Grønne vil at viktige bygg i byen skal utstyres med solceller - for eksempel Rådhuset og Pirbadet. Foto: Jens Petter Søraa
Grønn visjon De Grønnes Hilde Opoku vil gjøre Trondheim til en klimanøytral by innen 2030. Foto: jens petter søraa