- Forslaget til omregulering vil være ødeleggende for siktlinjer og friareal for beboere, besøkende og allmennheten, sier Eivind Maråk, styreleder i Sameiet Kanalen.

Sameiet Kanalen i Grilstadfjæra består av 174 leiligheter, fordelt på sju blokker. Ifølge Maråk sto det i prospektet at de fleste fjordutsikt. Nå vil den bli sterkt forringet.

Han mener at hvis politikerne vedtar å omregulere feltene N7 og B3 i Fullriggerveien, vil det være skadelidende for forutsigbarheten og tilliten til vedtatte reguleringsplaner og den politiske forvaltningen.

På feltene B3 og N7 ønsker Grilstad Marina å bygge til sammen 383 boliger i ulike størrelser, 351 leiligheter og 32 rekkehus. Bebyggelsen i planforslaget er i tre til fem etasjer, samt ett punkthus i åtte etasjer. B3 har hele tiden vært regulert for boliger.

På N7 var deler av området regulert til næringsformål; 17 000 m² i fire etasjer. Nå er det søkt om omregulering til boliger.

Vil forringe området

Maråk hevder en omregulering vil bety en forringelse av området. Det vil komme tre ganger så mange boliger som opprinnelig planlagt. Beboerne i Sameiet Kanalen vil få langt dårligere utsikt mot sjøen. Han sier utbygger vil tjene 100–200 millioner kroner på å bygge boliger fremfor næringsbygg.

Maråk og styremedlem Bjørn Karlsen i Sameiet sier Grilstad Marina, sett under ett, har vært et vellykket prosjekt der man i stor grad har fulgt overordnet reguleringsplan.

Men forslaget til ny reguleringsplan for N7 og B3 er etter deres mening i strid med den avtalen Grilstad Marina har inngått med Trondheim kommune for utbyggingen av området, i strid med det båtfolket var lovet og i strid med det kjøpere av leiligheter på Grilstad var forespeilet.

Ingen oppstillingsplasser

Styreleder Olaf Hjelmeland i Trondheim Båtforening med 1600 medlemmer sier de var lovet oppstillingsplasser for småbåter på N7. Det blir det ikke noe av, hvis området blir omregulert. Det er om lag 1000 småbåtplasser ved moloen. Per i dag er 380 plasser belagt og rundt 100 nye kommer neste år.

- Vi får beskjed om at vi kan dra til småbåthavner i nabokommunene om båtene trenger service og reparasjon på land. Vi er sterkt provosert over at vi er holdt utenfor, sier Hjelmeland.

- Grilstad Marina begrunner forslaget om omregulering av N7 fra næring til bolig med at investeringskostnadene blir høyere enn forventet leiepris. Å isolere deler av utbyggingen blir feil. Prosjektets økonomiske bærekraft må sees i sammenheng med utbyggingen av resten av området. Og denne har allerede generert store økonomiske overskudd–243 millioner kroner i utbytte til eierne. Det kan ikke kan ikke være en oppgave for byplankontoret og Trondheims politikere å optimalisere lønnsomheten ytterligere, påpeker Maråk.

Begrenset lønnsomhet

Maråk legger til at allerede da området ble regulert må det ha fremstått som klart at det maritime arealet ville gi svært begrenset lønnsomhet. Det maritime arealet er en del av den kostnaden utbygger har vært nødt til å påta seg for å få tillatelse til å bygge ut området, og er slik sett en del av den merverdien som utbygger må gi tilbake i form av samfunnsnytte.

Daglig leder ved Grilstad Marina, Liv Malvik, sier det må bero på en misforståelse eller manglende forståelse av planen når Sameiet Kanalen hevder at grøntområder søkes omregulert til boligområder. Størrelsen på arealet på grøntområder i planen skal holdes uendret.

- Det er bare beliggenheten på de private grøntområdene som foreslås endret, for å få mer skjermede grøntområder enn i den opprinnelige planen. De offentlige grøntområdene har verken endret plassering eller størrelse, sier hun.

Ville foretrukket boliger

- Jeg personlig ville vært mer skeptisk til å få et fire etasjes høyt næringsbygg på området, fremfor boliger, sier Malvik.

- Det er tegnet inn et punkthus på åtte etasjer?

- Det blir liggende helt ytterst i området. Den laveste bebyggelsen kommer nærmest Sameiet Kanalen.

Malvik legger til at det er søkt å omregulere om lag 15 000 av 17 000 m² næringsbygg til boliger, og beholde om lag 2000 m² til næring.

For den nærmeste bebyggelsen til Sameiet Kanalen ligger foreslåtte gesimshøyder betydelig lavere enn maks regulert høyde.

Sameiet Kanalen mener at omregulering av feltene N7 og B3 til boligformål ikke er nødvendig for at utfylling og utbygging av Grilstadfjæra under ett, i henhold til gjeldende plan, skal ha vært økonomisk lønnsomt.

Må være en misforståelse

- Det må bero på en misforståelse når Sameiet Kanalen hevder at Grilstad Marina argumenterer med at området må omreguleres for at utfylling og utbygging av Grilstadfjæra sett under ett skal være lønnsomt. Dette har aldri vært hevdet fra vår side, sier Malvik.

Hun presiserer at Sameiet Kanalen ikke kan ha satt seg tilstrekkelig inn i regnskapene til Grilstad Marina. Det medfører ikke på noen som helst måte riktighet at det er utbetalt utbytte på 243 millioner kroner fra selskapet. Dette kan selskapets revisor bekrefte.

- Det riktige er at det er satt av 243 millioner kroner til aksjeutbytte. Det som er utbetalt i utbytte tilsvarer de kostnadene eierne har hatt i forbindelse med tomtekjøp på ferdigstilte boligprosjekt.

Malvik sier Grilstad Marina håper på å kunne starte utbyggingen av feltene N7 og B3 innen halvannet år, med en total byggetid på fire–fem år. På sør/vestsiden er 61 boliger i Havseilerveien under bygging.

Malvik sier hun ikke har registrert noen kritikk fra Trondheim Båtforening på at de ikke er rådspurt før området ble foreslått omregulert. Det er imidlertid riktig at det ikke blir oppstillingsplass for småbåter på N7.

Flere innvendinger til planen

Byggesaken har ligget ute til offentlig ettersyn, og det er kommet inn seks merknader. Fylkesmannen har flest innvendinger. Han er opptatt av at næringsareal ikke må omdisponeres dersom det ikke finnes andre aktuelle arealer i Trondheim som kan brukes til næringsvirksomhet. Fylkesmannen er også opptatt av at det må settes av plass til vedlikehold av båter ved småbåthavna.

Arkitekt Ingrid Risan ved byplankontoret sier Grilstad Marina må komme med eventuelle kommentarer til de innkomne merknadene innen 16. januar. Liv Malvik sier de vil ha kommentarene klare innen fristen.

Eivind Maråk mener at politikere med ideer og visjoner burde legge til rette for at Ranheim og Grilstad kunne blitt sjøens svar på markas Bymarka.–Politikerne bør bruke muligheten til å opprettholde et sammenhengende sjønært friluftsområde til alles beste. Å endre den opprinnelige reguleringsplanen innebærer at man godtar en ytterligere privatisering av friområdet, sier Maråk.

Originale planer: Denne illustrasjonen viser de opprinnelige planene for utbyggingen av Grilstad Marina. Ytterst til høyre vil det i stedet for næring komme boliger, om politikerne vedtar omregulering av området. Foto: Illustrasjon: Grilstad Marina
Punkthus: Lengst nord/øst på Grilstad Marina ønsker utbygger å føre opp et punkthus på åtte etasjer. Deler av feltet N7 foreslås omregulert fra næring til boliger. Foto: Illustrasjon: LUND HAGEM ARKITEKTER
64 dekar: Helt ytterst på Grilstad Marina er det planlagt 383 boliger. Sameiet Kanalen mener forslaget til omregulering vil være ødeleggende for siktlinjer og friareal. Foto: Illustrasjon: LUND HAGEM ARKITEKTER
Skuffet: Styreleder i Trondheim Båtforening, Olaf Hjelmeland, er skuffet over at båtfolket ikke får bruke denne delen av Grilstad Marina. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Protesterer: Beboere i Sameiet Kanalen i Grilstadfjæra liker ikke at området nord for Kanalen foreslås omreguløert fra næring til boliger. Olaf Hjelmeland, styreleder Trondheim Båtforening, flankert av Eivind Maråk, styreleder i Sameiet Kanalen (t.v.) og Bjørn Karlsen, styremedlem i sameiet. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Foto: jens petter søraa, Omreguleres: Trondheim Båtforening hadde håpet å få brukt deler av dette området til oppstillingsplass for småbåter. Grilstad M