Lørdag får Tydal seks mil med merkede snøskuterløyper i området Stugudal, rundt Stugusjøen og til Nesjøen.

Dette er de første løypene i Sør-Trøndelag som gir hvem som helst lov til å kjøre snøskuter dersom de har betalt løypeavgift og ellers følger regelverket for å kjøre skuter. Neste vinter kommer enda flere løyper i området rundt kommunesenteret Ås.

Ordføreren, skuterklubben og reiselivsnæringen håper alle at snøskuterkjøring skal føre flere turister til kommunen.

foto
De første skuterløypene: Lørdag åpner skuterløypene i området rundt Stugudal, Stugusjøen og Nesjøen.

- Brukervennlig løypenett

- Mer turisme og flere folk som kommer til bygda for å spise og overnatte, er intensjonen, sier ordfører Ole Bjarne Østby (Sp).

I Nord-Trøndelag har Røyrvik og Lierne allerede merket skuterløyper for rekreasjon. Nå kommer Tydal etter. Skuterløypene er etter mønster fra Sverige og er et resultat av at Stortinget i 2015 vedtok at kommunene selv kan regulere kjøring med snøskuter.

- Dette syns jeg er bra. Endelig får vi et brukervennlig løypenett, sier Erik Kirkvold, leder for skuterklubben. Klubben har tatt på seg jobben med å merke løypene og sette opp skilt.

foto
Fartsgrense på 20 kilometer i timen forbi hyttefelt: Erik Kirkvold monterer opp skilt med fartsgrense og hvor løypa går.

- Dette er et tilbud til hvermannsen, enten det er hyttefolk, fastboende eller tilreisende, som ønsker å komme seg ut i naturen. Snøskuter er en flott måte å komme seg ut på, sier Erik Kirkvold fra skutersetet. Skuterløypa går gjennom krattskogen opp på fjellet og stryker nesten rett forbi hytteveggen til enkelte.

Vil unngå konflikter

- Vi må unngå konflikter, sier han og setter opp skilt med fartsgrense 20 kilometer i timen på enkelte deler av løypa.

- Slik unngår vi å lage for mye bråk og skape farlige situasjoner for hyttefolk og andre skiløpere, sier han.

Han gleder seg til åpningshelga, men innser at værvarsel med snø, regn og vindstyrke opp i frisk bris kan legge en demper på lysten til å kjøre snøskuter. I Tydal har de i mange år har skuterløyper for isfiskere. Nå blir disse løypene koblet sammen med nye løyper og snøskuterkjørerne får sammenhengende løyper de kan kjøre tur på.

- Vi har sett at samspillet mellom skiløpere, reindrift og snøskuter fungerer. Det tror vi det kommer til å gjøre med de nye løypene også, sier Erik Kirkvold.

foto
Skuterløype: Erik Kirkvold på vei over Grønsjøen i Tydal, langs merket løype.

- Tydal har plass nok

Skuterløypene kommer etter at reindriften, en del hyttefolk og andre skiløpere har vært skeptisk, ikke minst av frykt for støy og at all trafikken skal skremme reinen under vårflyttingen og kalvingen. Ordfører Ole Bjarne Østby (Sp) tror det skal gå bra.

foto
Turisme er viktig: Ordfører Ole Bjarne Østby i Tydal tror at snøskuterløypene fører til at flere kommer til Tydal for å kjøre skuter.

- Vi er 860 innbyggere på 1350 kvadratkilometer. Vi har plass nok, sier han.

- Men vi vil ikke ha skuterkjøring over alt. Derfor regulerer vi det i løyper.

Nå håper han at de greier å regulere skuterkjøringen på en slik måte at også motstanderne blir fornøyd. Målet er å få til løyper som knytter seg til løypene som kommer i nabokommunene Holtålen og Selbu, og trolig også Røros og Meråker etter hvert. Men denne vinteren er Tydal alene om å ha skuterløyper til rekreasjonsformål. Tydalingene ser til Sverige og håper skuterkjørerne heller kommer til Tydal heretter.

Håper på skuterturistene

På det eneste hotellet i kommunen, Væktarstua, håper daglig leder Helge Kvithammer inderlig på snøskuterturistene.

foto
Håper på skuterturister: Daglig leder ved Væktarstua, Helge Kvithammer, håper skuterløypene får flere til å stoppe i Tydal, ta seg en skutertur og også legge igjen penger i kommunen.

- Nå ser vi at de kjører forbi med snøskuterne sine på vei til Sverige, sier han. Kvithammer håper at de skal stoppe i Tydal, kjøre seg en tur og kanskje komme innom hos ham for en matbit og aller helst overnatting. Han ser for seg guidede snøskuterturer som en ekstra aktivitet for gjestene. Håpet er at det skal friste flere til hotellet som nesten står tomt de fleste ukedagene. Han håper også at skuterkjøring skal friste folk til bygda i de stille og tomme månedene fra desember til februar.

- Vi ønsker å utvide sesongen, sier han. Nå ser han for seg dagsturister fra Røros, Holtålen, Meråker og Selbu. For ikke å snakke om alle skutereierne i Trondheim som nå drar til Sverige.

- I dag legger de igjen pengene i Sverige. Vi håper de heretter skal legge igjen pengene hos oss. Vi trenger flere inntektskilder for å kunne drive hotellet, sier Kvithammer og forteller at han har vært inne på tanken om å leie ut til asylmottak. Han mener hotellet i dag ikke er drivverdig med om lag 30 prosent belegg. Skutergjestene kan bli et nytt bein å stå på.