Adressa.no fikk som første norske media besøke Luke der de to første pilotene akkurat har startet opptreningen.

Se bildeserie ved å trykke på bildet øverst i saken.

- Det var helt surrealistisk å få beskjeden, sier Hanche.

- Utrolig

Frem til onsdag holdt Luftforsvaret hemmelig hvem som blir første pilot. Hanche fikk imidlertid beskjeden før sommeren. Han har i flere år vært tett involvert i kampflyprogrammet hvor han blant annet har skrevet om de nye kampflyene sett fra et jagerpilot-standpunkt.

- Det er utrolig spennende å få være med på dette. Det er så tidlig i programmet. Vi er en del av bare den tredje klassen med instruktører, så vi får komme med innspill og være med å forme det. Når det gjelder F-16 så er fasiten på mange måter skrevet tidligere, sier Hanche

Les også: Forsvarssjefen freder F-35 fra kutt

Toppbesøk

38-åringen fra Svelvik, som i mange år har vært tilknyttet Ørland hovedflystasjon, har fra før over 2000 timer bak seg i cockpiten på en F-16.

Overgangen til det litt mer klumpete F-35-flyet som av enkelte er omtalt som «the fat kid in a magic suit» kaller han spennende på mange måter. Teknologien og ikke minst stealth-mulighetene gjør at flyene vil operere på en helt annen måte.

- Det er et mye mer «sneaky» fly. Den største omstillingen for oss handler om å se mulighetene og måten vi flyr og tenker på, sier Hanche.

Les også: Se bildene av Norges første F-35 kampfly

Fulgte generalinspektøren

Adresseavisen besøker de norske pilotene på basen like ved storbyen Phoenix. Det skjer samtidig som Generalinspektør for luftforsvaret (GIL) Per Egil Rygg, besøker ørkenbasen.

- Det er viktig for oss med et sånt besøk som dette. Norge er tidlig inne i F-35-programmet og det blir lagt merke til at generalen kommer hit og at Norge har stilt med toppledelsen. Det viser hvor viktig dette er for oss, sier Martin Tesli.

Han er Senior national representative. Det vil si sjef og ansvarlig for de norske pilotene og bakkepersonellet som utdannes på F-35 i USA.

Les også: Inviterte på TV-sending og jagerflykake

Hektisk aktivitet

Ute på flyoppstillingsplassen, eller flightline som det kalles, på Luke står F-35-maskiner linet opp på rekke og rad. Rundt oss står omtrent like mange som Norge så langt har bestilt. I tillegg står flere skvadroner med F-16-fly like ved. Over oss tordner flere F-16, F-35 og F-18-fly. Alle bruker de den gigantiske basen og det enorme treningsområdet Barry M Goldwater Range ute i Sonora- ørkenen like ved.

Les også: Dette flyet koster én milliard kroner

Aktiviteten ved gigantbasen på en hverdag er omtrent på nivå med de travleste dagene på de norske hovedflybasene i forbindelse med store øvelser.

Tøff start

De to første norske pilotene startet begge den fem måneder lange treningen i Arizona denne uken. Pilotene vil være en del av den amerikanske 62nd squadron under utdanningen. Hanche skryter av hvor godt de er tatt imot, og hvor godt de allerede er integrert i treningsskvadronen, som i tillegg til amerikanske og norske piloter også har italienske piloter.

Totalt skal de gjennom 360 timer teori, minst 54 simulatorøkter og minst 18 treningsflyginger, før de er ferdig utdannet. Allerede onsdag ventet første eksamen, i instrumentflygingsregler

De første norske pilotenevil begge fungere som instruktører, forteller Martin Tesli. I løpet av høsten starter også flere nordmenn på kursene for å bli instruktører. I løpet av neste år starter de første norske pilotene kurs for å bli operative F-35-piloter. Hvor mange som skal utdannes vil ikke Tesli svare på.

Enkelt å fly

Lockheeds sjefstestpilot fremhevet overfor adresseavisen at de norske pilotene kjapt ville takle overgangen fra F-16 til F-35.

- Dette er et fly som er enkelt å fly. Det tar vare på piloten også fra en sikkerhetsmessig side, sa Alan Norman til Adresseavisen da han snakket om flyets egenskaper.

Hanche, som vil bli den første norske piloten som letter med en F-35 om ca. fem uker, har så langt ikke fått studert flyet i detalj på nært hold.

- Dette er bare min tredje dag med utdanning. Vi har startet med mye introduksjon og teori, sier Hanche.

Inntrykket fra tidligere simulatortrening er likevel at det er et svært enkelt fly å operer, og at det har mange likheter med F-16.

Morten Hanche, stasjonert på Ørland, er den første norske F-35 piloten, han har startet trening i Arizona nå. Foto: Richard Sagen