Men fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem, sier det vil bli stilt strenge krav til de nye drosjesentralene, og det vil ta tid å utarbeide de nye retningslinjene og få skrevet kontrakter.
Han tror ikke de nye drosjebilene vil bli å se i trafikken før til høsten. Fylkestinget vedtok i april at det ikke skal settes tak på antall drosjesentraler i Trondheim. Tre nye sentraler har søkt om konsesjon: Trondheim Taxi, Nidaros Taxi og Christiania Taxi.
Åpner for flere drosjesentraler i Trondheim
Samferdselsadministrasjonen hadde nylig et oppstartsmøte med drosjenæringen. Solem sier næringen står foran store omveltninger og beskriver det som nå skjer nærmest som en revolusjon. – Trondheim kan få landets beste drosjetilbud, sier Solem.
Tør ikke si opp
Flere drosjeeiere tør ikke si opp avtaler de har med TrønderTaxi og Norgestaxi før de ser hvordan de nye avtalene blir. Ifølge Geir B. Lerdahl i Trondheim Taxi har så langt 10 løyvehavere med til sammen 12 løyver skrevet avtale. – Men for å kunne ha en forsvarlig drift, trenger vi minst 20 løyver i oppstartsfasen, sier Lerdahl, som sammen med Ole-Andreas Norum står bak Trondheim Taxi. Begge kjører i dag for Norgestaxi.
Hvem kan leve av å kjøre taxi 3 timer og 25 minutter per dag?
Lerdahl hadde sett at fylkestinget langt tidligere hadde åpnet for flere konsesjoner, slik at Trondheim Taxi hadde kunnet delta i anbudskonkurransen om pasientkjøring i Trondheim. Norgestaxi som hadde pasientkjøringen, tapte den nye anbudskonkurransen, som nå er overtatt av TrønderTaxi.
Daglig leder i Christiania Taxi, Hasnat Ahmad, håper fylkesutvalget senest 7. juni vil slutte seg til forslaget til konsesjonsvilkår for taxidrift i Trondheim, som samferdselsadministrasjonen nå er i ferd med å utarbeide.
Ventet i fem år
- Vi har ventet i fem år på å få starte drosjesentral i Trondheim, og trodde vi kunne ha kommet i gang fra årsskiftet, men fylkestinget vedtok å utsette saken til møtet i april. Dagens overgangsregler i forbindelse med skifte av løyve fra én sentral til en annen er i dag altfor uklare. Reglene må endres, sier Ahmad.
Skepsis til frislipp av drosjesentraler
Noen sentraler opererer med 12 måneders oppsigelsestid. Her er det ventet endringer.
Ahmad påstår Christiania Taxi tilbyr nye løyvehavere landets beste avtale. – Vi har ambisjoner om å være billigst og tilby lave, faste priser ved bestilling, understreker han.
Hittil har rundt 40 løyvehavere meldt sin interesse for å skrive kontrakt med Christiania Taxi, samtlige er i dag tilsluttet Norgestaxi.
- Vi skal, som i Bergen, bli den drosjesentralen som studentene foretrekker. Alle lojale kunder skal få lavere priser enn andre, sier Ahmad.
Maks løyver i én sentral
Geir B. Lerdahl sier Trondheim Taxi leker litt med tanken på å kunne starte opp i forbindelse med Fiskerimessen i midten av august.
- Vi vil vise at vi kan
Ifølge vedtaket i fylkestinget skal det settes et tak på maksimalt 250 løyver i én sentral. Antall hovedløyver økes med 36 fra 274 til 310.
- Det er uttrykt fra fylkestingspolitikerne at målet er å få flere hovedløyver ut i trafikken. Reserveløyver skal ikke lenger brukes som hovedløyver, slik praksisen har vært frem til nå. Det legges opp til at en drosjeeier med hovedløyve og flere reserveløyver ved flytting over i en av de nye sentralene kan få omgjort reserveløyvene til hovedløyver. Hvis det blir 36 nye løyver ved bytte av sentral, vil vi juble, sier Lerdahl.
Kan bli et samarbeid
Bjørn Blomsø står bak Nidaros Taxi med ett hovedløyve og sju reserveløyver. Han er tilknyttet Norgestaxi, og er ikke sikker på at han kommer til å starte egen sentral.
Drosjenæringen i Tronddheim frykter ikke Uber
- Vi er i forhandlinger med flere, og det kan god hende at vi inngår samarbeid med en annen sentral. Vi kan med andre ord få formidlet turene gjennom denne sentralen, sier Blomsø. Han legger til at mye kan endre seg frem til det skal skrives kontrakt.
Driftsleder Anders Mauring i TrønderTaxi sier de ønsker konkurranse, vel å merke hvis konkurransen skjer på like vilkår. – Flere sentraler virker skjerpende og er mer positivt enn negativt.
Men Mauring tror de nye sentralene kan få det tøft. I dag er man avhengig av offentlige anbud og faste private kunder for å få lønnsom drift.
Norgestaxi mister pasientkjøring i Trondheim
Kan bli en tøff start
- Vi er heldige som har offentlige anbud. Tidligere i år overtok vi all pasientkjøring i Trondheim. Det er vanskelig å leve av bare tilfeldige kunder, man bør ha en fast og sikker kundemasse i bunnen, sier Mauring.
Han frykter ikke prisdumping som følge av økt konkurranse. I Oslo ble det ikke bare frislipp av antall sentraler, det ble også utdelt flere løyver. Det ble påstått at sentralene overbød hverandre for å få løyvehavere over til seg. Resultatet ble en betydelig prisøkning, veltet over på passasjerene.
Svært uheldig å ha en båtterminal uten kjøreadkomst
Mauring frykter ikke at løyvehavere vil forlate TrønderTaxi, til fordel andre sentraler. Tvert om vet han at flere ønsker å knytte seg til deres sentral. – Her blir det i en overgangsperiode nærmere 40 ekstra løyver, før man går ned på dagens nivå. Det vil gi en sunnere konkurranse, mener Mauring.