Prøveprosjektet, som går ut året, har som mål å få ned gjennomgangstrafikken og bedre forholdene for syklister og fotgjengere. Dessuten skal mindre biltrafikk øke gjennomsnittshastigheten for bussene.
Ordføreren vil ha trafikktall for miljøgaten hver 14. dag
Les også: Frp vil avslutte prøveprosjektet i Innherredsveien umiddelbart
1,8 km lang sykkelvei
I prøveperioden er Innherredsveien bygget om fra fire til to kjørefelt. Alle busstoppene på strekningen mellom Solsiden og Rønningsbakken er flyttet til midt i gata, mens det er laget en 1,8 kilometer lang sykkelvei som legger beslag på ett av to ledige kjørefelt.
Helt ferske trafikktall fra Statens vegvesen fra tirsdag til torsdag denne uken viser at gjennomkjøringsforbudet ikke har ført til økt trafikk i Nonnegata. Sammenlignet med ett år gamle tall er trafikken gått ned med 2,1 prosent.
I Strindheimtunnelen har antall kjøretøy økt med cirka 13 prosent etter trafikkomleggingen.
Fau-lederen ved Bispehaugen skole telte 161 biler på 15 minutter
- Jeg er bekymret for sikkerheten til alle skolebarna i området
- Mer attraktiv gate
– Jeg hadde forventninger om at gjennomkjøringsforbudet i Innherredsveien ville føre til flere syklister og fotgjengere, og færre kjøretøyer, men jeg hadde aldri turt å tro på så store utslag. Det ser ut til at prøveprosjektet har gjort Innherredsveien til en mer attraktiv gate både for syklister og fotgjengere. Nå sykler det også familier med barn langs veien, sier prosjektleder Randi Trøan i Statens vegvesen.
Innherredsveien må fortsette som miljøgate
Sykkelvei midt i veibanen i Innherredsveien
Lengre grøntperiode ga mindre kø
– I midten av august var det kaos og nærmest stillestående kø i Nonnegata. Rimer ikke det kaoset dårlig med trafikktellingene?
–Vi har observert og analysert køproblemene i Nonnegata. Køproblemene kan skyldes vikepliktsituasjonen ved Kirkegata og mange fotgjengere og syklister som krysser Nonnegata i begge retninger fra Kirkegata samt for korte perioder med grønt lys i kysset Nonnegata–Innherredsveien.
Problemene i krysset Nonnegata–Kirkegata, som altså skyldes at mange bilister har vikeplikt for kryssende trafikk, har ført til «luker» i bilkøen, noe som igjen har ført til at for få bilister har kjørt ut i Innherredsveien på grønt lys.
Vi har nå justert periodene med grønt lys noen sekunder ekstra, noe som ser ut til å ha gitt en positiv effekt på køproblematikken. Vi vil fortsatt ha ekstra oppmerksomhet på disse to punktene i tiden framover for å sjekke at trafikken flyter slik den skal, sier Trøan.
Skilt i miljøgata skaper forvirring
Gjennomkjøringsforbud i Innherredsveien
Nye tellinger i september
Prosjektlederen opplyser at det vil gjennomført nye tellinger i september. Statens vegvesen kan også til enhver tid hente ut trafikktall fra sju faste tellepunkter via detektorer i veibanen.
–Tellepunktene gir en god oversikt over hvordan trafikken fordeler seg i området. Tallene vi har fått denne uken og de vi får i september, er fra en periode av året da trafikken har «satt seg» etter sommeren. Dersom vi ser vesentlige endringer i de faste tellepunktene, vil vi kunne gjennomføre flere tellinger ut over dette, sier Trøan.
Les også: Ekspressfart for alle som vil servere øl i Innherredsveien
Omskiltingen i Innherredsveien er forsinket
Dette viser tallene
Nonnegata
Ingen økning i biltrafikken sammenlignet med september 2016 og april 2017.
I september 2016 ble det registrert 5303 biler opp Nonnegata og 4812 ned Nonnegata, totalt 10115 biler.
29.–31. august i år var tallene 5280 biler opp Nonnegata og 4617 biler ned Nonnegata, totalt 9897 biler (nedgang 2,1 prosent)
Registreringene er gjort med detektortellingen i veibanen knyttet til signalanlegget i krysset Nonnegata/Innherredsveien.
Innherredsveien
Syklister: Dobling i trafikken sammenlignet med 2015.
Manuell telling (Rosendal/Fjæregata) av syklister to timer i morgenrush og to timer i ettermiddagsrush september 2015 og en dag denne uke under sammenlignbare værforhold.
Økning fra 750 syklister i 2015 til 1500 i 2017.
Fotgjengere: 33 prosent økning sammenlignet med 2015.
Økning fra 900 fotgjengere i 2015 til 1200 i 2017.
Kjøretøy: Ca. 20 prosent nedgang i forhold til august 2016.
Faste tellepunkt i Saxenborg alle og Fjæregata.
Saxenborg alle: Fra 7700 kjøretøy i august 2016 til 6600 kjøretøy i august 2017 (nedgang på 14 prosent)
Fjæregata: Fra 9900 kjøretøy i august 2016 til 8200 kjøretøy i august 2017 (17 prosent)
Strindheimtunnelen
Biltrafikk: Økning fra 18200 i august 2016 til 20600 i august 2017 (13 prosent)
Kilde: Statens vegvesen
Innherredsveien stenges for biltrafikk i seks måneder
UkeAdressa: Er mørketida over i Innherredsveien?