I Nord-Trøndelag er kommunene blant de beste i landet på samarbeid.

På oppdrag fra Fylkesmannen, KS, fylkeskommunen og kommunene har NIVI Analyse gjort opp status for dagens samarbeid mellom de 25 kommunene i Sør-Trøndelag. Rapporten vurderer også hvordan kommunene er skodd til å møte nye, tunge reformer og krav.

De siste fire-fem årene er det brukt over 50 millioner kroner for å skape mer samarbeid mellom kommunene i Sør-Trøndelag. Pengene er bevilget av blant andre fylkesmannen, fylkeskommunen og KS. Rapporten avslører at samarbeidet er på et lavmål.

–Jeg vil ikke gå så langt som til å hevde at de 50 millionene er bortkastet. Men det er svidd av mye penger på å utvikle interkommunalt samarbeid uten at det har kommet til konkrete ordninger, sier konsulent Geir Vinsand i NIVI Analyse.

Lite på helse

Rapporten viser at et sterkt interkommunalt samarbeid stort sett er fraværende på sentrale områder som helse, omsorg, skole, planlegging og byggesak. Forsøkene på samarbeid hemmes av krangel om lokalisering og fordeling, samt en sterk overbevisning om at man klarer seg best selv.

Rapporten har kartlagt 143 samarbeidsordninger i Sør-Trøndelag, og er en av de mest dyptpløyende rapportene om kommunesamarbeid som er laget i Norge. I tillegg til det formelle samarbeidet, kommer en lang rekke nettverk og uformelle prosjekter.

Klikk på kartet for å se stor versjon av forslag til kommunesamarbeid

–De etablerte ordningene fungerer stort sett godt. De sikrer bredere fagmiljøer, høyere kvalitet på tjenestene til innbyggerne og økonomiske innsparinger. Men samarbeidet er alt for spredt og dårlig utviklet totalt sett. Nesten alle kommuner i Sør-Trøndelag har sagt at de ønsker mer samarbeid framfor sammenslåing. Rapporten viser at det er langt frem til kommunene har innfridd sine ambisjoner, sier Vinsand.

Unntaket Nord-Trøndelag

I Nord-Trøndelag er situasjonen en annen. Ingen andre fylker kan vise til et bedre samarbeid mellom kommunene, ifølge Vinsand. Kommunene samarbeider godt om IKT og administrative oppgaver, men foreløpig lite om tjenesteproduksjon. NIVI kartla samarbeidet i Nord-Trøndelag i 2008.

Fylket har markert seg som «verksted» for utprøving av samkommunemodellen. NIVI har stor tro på denne modellen.

–Samkommunene er på forsøksstadiet, men erfaringene er lovende. Vi snakker om en lettversjon av sammenslåing. Kommunene i en region går sammen om å løse oppgaver på noen utvalgte områder. Modellen eretter vår mening den mest demokratiske og effektive samarbeidsformen, sier Vinsand.

Men også i Nord-Trøndelag er situasjonen kritisk for noen kommuner.

–Leka og Flatanger er ille ute dersom de ikke begynner å samarbeide på bred basis med nabokommunene. Leka er i en kritisk situasjon med å tilby likeverdige velferdstjenester. Hvis de ikke får til samarbeid med Nærøy og Vikna vil det bryte sammen, mener Vinsand. Han peker også på at når Flatanger valgte å stå utenfor Midtre Namdal samkommune, har de store utfordringer med å bygge opp en lokal barneverntjeneste.

Må velge

I rapporten for Sør-Trøndelag hevder NIVI at kommunene nå står overfor to mulige valg, enten frivillig sammenslåing eller utvikling av et tettere og mer formalisert samarbeid i faste geografiske områder.Hvis ingen av delene skjer, kan perioden med frivillig samarbeid og frivillige endringer i kommunestrukturen være over. I dag er det tverrpolitisk enighet i Stortinget om at kommuner ikke kan slås sammenmed tvang.

–Dersom kommunene ikke klarer å samarbeide tettere enn i dag, styrer de mot tvungen sammenslåing eller statlig overstyring. Avstanden mellom det som forventes av kommunene, og forutsetningene for å innfri blir stadig større. Uten et tett og forpliktende samarbeid vil innbyggerne ikke få de velferdstjenestene de har krav på, mener Vinsand.

Barnevernet er eksempel på et fagområde som er svakt bemannet i mange kommuner. Et flertall av kommunene har for dårlig kompetanse samtidig som saksmengden bare øker. Bare en tredjedel samarbeider på dette fagfeltet.

–Kravene til de ulike kommunale tjenestene øker både når det gjelder kvalitet og kvantitet. Men særlig småkommunene i distriktet opplever at fagmiljøer forsvinner som følge av forgubbing og fraflytting. For å sikre at de har kompetanse og kapasitet til å utføre alle lovpålagte oppgaver, bør kommunene samarbeide, sier Vinsand.

NIVI mener mangel på samarbeid svekker kommunenes stilling.

–Jo svakere kommunene er, jo lettere er det å parkere dem på sidelinjen i reformarbeidet til fordel for mer statlig og fylkeskommunal forvaltning. Dette gir en mer baktung forvaltning og økt sentralisering i forhold til innbyggerne, mener Vinsand.

Utfordringer i kø

I perioden med Erna Solberg som kommunalminister hadde kommunene trusselen om sammenslåing over seg dersom de ikke samarbeidet.

–I dag er det lite trykk på samarbeid. Kommunestrukturen ligger fast, og samarbeidet står stille. Situasjonen er kritisk for flere trønderske kommuner dersom de ikke legger prinsippene til side og samarbeider på områder som service og IKT. Bildet er det samme over store deler av landet, mener Vinsand.

I Sør-Trøndelag peker Fosen-regionen seg ut med flest samarbeidsprosjekter. Også i Værnes-regionen er det en del prosjekter mellom kommuner på tvers av fylkesgrensen. Likevel berører samarbeidsordningeneforeløpig bare noen få prosent av samlet økonomi og sysselsetting i kommunene. I Orkdals-regionen har det vært et godt samarbeid om næringsutvikling og samferdsel, men forsøkene på å utvide samarbeidet har ifølge NIVI havarert.

Det mangler ikke på utfordringer for kommunene. Eldrebølgen vil kreve stadig mer av tjenestetilbudet i kommunene. Sosialtjenesten, og spesielt barnevernet, vil stille krav til kommunene som den enkelte kommune ikke klarer å innfri alene. Om kort tid kommer samhandlingsreformen i helsesektoren med full tyngde.

–Reformen kan ikke gjennomføres uten et forpliktende samarbeid mellom kommunene. Når helseforetakene skal forhandle om å flytte ut flere og tunge oppgaver, kan de ikke forholde seg til kommunene enkeltvis, men til grupper, sier Vinsand.