- En opptrappet streik fra torsdag kan bli svært langvarig, sier Norsk Flygerforbunds forhandlingsleder, Jens Lippestad.

Stemningen mellom partene er iskald etter at to piloter ble tatt ut i streik da det ble brudd i meglingen i SAS mandag morgen. I første omgang blir kun to piloter tatt ut – en fra flyverforeningen og en fra Parat.

Blir verre fra torsdag

Dette er imidlertid bare et lite forvarsel om hvordan situasjonen vil bli fra torsdag. Hvis ikke partene finner frem til en løsning innen den tid, vil samtlige norske piloter bli tatt ut i streik. Det betyr at nærmere 600 piloter vil streike. Konsekvensen av det blir at store deler av den norske SAS-trafikken blir berørt.

– Da forbereder vi oss på en omfattende og langvarig konflikt. Det som var vårt siste krav, er et minimum av hva vi kan godta, sier Norsk Flygerforbunds forhandlingsleder, Jens Lippestad.

Det er LO-forbundet Norske SAS-flyveres Forening og Parat-foreningen SAS Norge Pilotforening som har meglet på vegne av pilotene. NHO Luftfart er motpart på vegne av flyselskapet. De norske pilotene utgjør ca. en tredjedel av alle SAS-pilotene.

Liten kontroll på egen fritid

Kommunikasjonssjef Trygve Bergsland i Parat sier den viktigste grunnen til brudd i meglingen er uenighet om regulering av arbeidstiden og at SAS-ledelsen ikke har gitt de norske pilotene samme betingelser som kollegene i Danmark og Sverige.

- De har ikke vært villige til å gi tilsvarende vilkår til norske piloter når det gjelder regulering av arbeidstiden. Pilotene har liten kontroll på egen fritid, sier Bergsland.

Han viser til at pilotene har ikke har forutsigbarhet for når de jobber.

- Enkelte piloter har kanskje hatt bare fire helger fri siden starten av mai. Pilotene har kun kontroll over tre fridager i måneden selv. Resten disponerer SAS, sier Bergsland.

Det handler ikke om lønn

Lønn har ikke vært blant de vanskeligste temaene under forhandlingene.

- Det er relativt beskjedne lønnskrav, og det er ikke der den store forskjellen mellom parten ligger. Kravene er identiske med det som er gitt til danske piloter, sier Bergsland.

Han forteller at det mandag ikke var noen møter mellom pilotforeningene og SAS-ledelsen.

- Det er ikke kontakt før en av partene har noe å gi. I praksis kan begge komme med utspill, men bruddet har nettopp skjedd. Nå venter pilotene på utspill. Ballen ligger hos SAS, sier Bergsland.

Etter det Adresseavisen erfarer skal også noe av konflikten mellom partene ligge i at SAS-ledelsen ønsker at pilotene jobber mer i sommerhalvåret og mindre i vinterhalvåret.

Stor avstand mellom partene

I en pressemelding fra Parat og Norsk Flygerforbund står det at pilotene ga opp kravene, og at SAS kunne unngått streik om de hadde gitt norske piloter samme betingelser som kollegene i Danmark og Sverige. Både danske og svenske piloter ble nylig enige med SAS i sine forhandlinger.

– Vi kuttet dramatisk i samtlige krav. Det som lå på bordet, tilsvarte tilbudet i Sverige og Danmark som partene ble enige om, slår Lippestad fast overfor til Dagens Næringsliv (DN).

Leder for motparten, Torbjørn Lothe i NHO Luftfart, avviser dette.

– Jeg er veldig overrasket over at pilotene går ut og sier det. Det fremstår som en ren røverhistorie, sier Lothe til DN.

Både NHO Luftfart og SAS mener det var stor avstand i kravene fra norske piloter og kolleger i nabolandene.

– SAS hadde vært veldig fornøyd om det fikk gjennomslag for samme avtale i Norge som i Sverige og Danmark. Motparten kom med et siste forslag som ville økt kostnadsnivået og redusert selskapets konkurranseevne, sier Lothe.

SAS hevder de ville gi lønnsvekst på linje med frontfagene og opprettholde dagens ordninger. Selskapet sier de vil forsøke å få til nye samtaler før en eventuell opptrapping torsdag.

– For øyeblikket er det en ren teknisk konflikt med to piloter i streik. Vår ambisjon er å finne en løsning før torsdag, sier kommunikasjonsdirektør Karin Nyman i SAS til DN.