Denne gigantiske stålelgen skal holde deg våken på veien til Oslo

Den gigantiske elgen på riksvei 3 blir 30 cm høyere enn Mac the Moose i Canada.
Storelgen til kunstner Linda Bakke, en gave fra Sparebanken Hedmarks kunstfond til Stor-Elvdal kommune.  (Foto: Linda Bakke (Illustrasjon))

Storelgen til kunstner Linda Bakke, en gave fra Sparebanken Hedmarks kunstfond til Stor-Elvdal kommune.  Foto: Linda Bakke (Illustrasjon)

15. oktober avdukes verdens største elg ved riksvei 3 sør for Koppang i Hedmark. 

15. oktober avdukes verdens største elg ved riksvei 3 sør for Koppang i Hedmark. 

Elgen er laget i polert stål av kunstneren Linda Bakke og er en del av Statens vegvesens trafikksikkerhetsprosjekt. 

Elgen er laget i polert stål av kunstneren Linda Bakke og er en del av Statens vegvesens trafikksikkerhetsprosjekt. 

Elgen er ti meter høy og tolv meter lang. 

Elgen er ti meter høy og tolv meter lang. 

Statens vegvesen håper elgen blir snakkisen i bilen, blant både små og store. 

Statens vegvesen håper elgen blir snakkisen i bilen, blant både små og store. 

Lekeskulptur i granitt som skal være til stede på Bjrøåa rasteplass. 

Lekeskulptur i granitt som skal være til stede på Bjrøåa rasteplass. 

Arkitekttegnet servicebygg som skal åpnes på rasteplassen ved riksvei 3. 

Arkitekttegnet servicebygg som skal åpnes på rasteplassen ved riksvei 3. 

50 elggevir er hengt opp langs vegen i Stor-Elvdal og Alvdal kommuner. Gevirene er helstøpt i glassfiber-former, med ulike farger.   (Foto: STATENS VEGVESEN)

50 elggevir er hengt opp langs vegen i Stor-Elvdal og Alvdal kommuner. Gevirene er helstøpt i glassfiber-former, med ulike farger.   Foto: STATENS VEGVESEN

Jernbaneundergangen ved Atna har blitt dekorert med elger i «pop art»-stil, og har siden også fått et lysegrønt rekkverk på begge sider av vegen som leder bilisten igjennom undergangen.   (Foto: STATENS VEGVESEN)

Jernbaneundergangen ved Atna har blitt dekorert med elger i «pop art»-stil, og har siden også fått et lysegrønt rekkverk på begge sider av vegen som leder bilisten igjennom undergangen.   Foto: STATENS VEGVESEN

Saken oppdateres.

Du har sikkert lagt merke til de fargerike gevirene som står som totempæler langs riksvei 3 til Oslo. Kanskje du også har tenkt at noen må ha vært inspirert av Andy Warhol når du kjører under jernbaneundergangen ved Atna på samme vei.

Men på torsdag vil Statens vegvesen avduke noe som du garantert vil få med deg på veien til Østlandet: En gigantisk elg i høyglanspolert stål som har fått det passende navnet Storelgen.

LES MER: Alle har tatt feil om muligheten for å flytte millioner av tonn fra vei til jernbane

Høyere enn Mac

Torsdag 15. oktober avdukes nemlig verdens største elg ved riksvei 3 nord for Koppang i Hedmark. Elgen ruver i terrenget med en høyde på ti meter og en lengde på 12 meter. Den er 30 cm høyere enn kanadiske Mac the Moose, som inntil nå har vært verdens største elgskulptur.

- Dette blir et av livets høydepunkt, sier avdelingsdirektør Aud M. Riseng i Statens vegvesen til Adresseavisen.

Hun velger å ta i bruk store ord som matcher den gigantiske elgen som blir den store attraksjonen langs riksvei 3 som går fra Rennebu i Sør-Trøndelag til Stange i Hedmark. Avtroppende ordfører i Stor-Elvdal kommune, Even Moen, og Sparebanken Hedmarks kunstfond ved Wenche Sæthre Høye vil få æren av å avduke elgen. Kunstfondet gir nemlig Storelgen av kunstner Linda Bakke til kommunen som en gave.

LES MER: - Veisatsingen er et mageplask

Høy kvalitet på rasteplass

Storelgen vil få stå i vakre omgivelser skal vi tro Riseng etter at Bjøråa rasteplass fikk en ekstrem forvandling. Den vil også bli offisielt åpnet torsdag av statssekretær Tom Cato Karlsen.

- Den er fullstendig renovert, og vil ha et flott serviceanlegg med alle fasiliteter. Den vil ha en høy standard, en standard som vi etter hvert håper at flere rasteplasser vil få, sier Riseng.

Statens vegvesen har et mål om å få færre rasteplasser på veinettet i Norge, men de rasteplassene som blir værende skal ha høy kvalitet. Hun mener likevel at få rasteplasser vil kunne måle seg med Bjøråa, som blir hovedrasteplass mellom Trondheim og Oslo. I tillegg til et arkitekttegnet servicebygg fra Lie arkitekter, vil det også komme lekeskulptur i granitt fra Linge & Stub.

LES MER: Over 400 mill. til trønderske veier

Slitt med dårlig rykte

Riksvei 3 er den mest brukte veien for transport mellom Oslo og Trondheim. Men veien har hatt et dårlig rykte med lange kjedelige strekninger gjennom mye furuskog.

- Østerdalen er veldig monoton. Trafikken er preget av at folk vil raskest mulig til Trondheim eller Oslo. Med denne Storelgen tror jeg folk vil stoppe, sier Riseng.

Storelgen inngår i prosjektet «Trafikantens opplevelse» som handler om å bruke utradisjonelle virkemidler for å øke trafikksikkerheten langs riksvei 3. Prosjektet ble startet i 2009.

- Det har vært mange alvorlige ulykker på denne strekningen. Risikoen for å møte tungtransport er stor og det er ofte høy fart. Mange har kommet over i motsatt kjørefelt, noe som kan skyldes at man er trøtt eller sliten, sier Riseng.

LES MER: Lover topp veier og jernbane i 2050 - om de får 1500 milliarder kroner

Ber sjåfører stoppe for mobilbilde

For å unngå at folk sovner bak rattet eller er uoppmerksom på feil tidspunkt har man valgt å sette opp diverse kunstneriske tiltak for å få vekke sjåførene fra en eventuell døsen tilstand.

- De må bli stimulert eller få en god grunn til å stoppe og trekke litt luft. Østerdalen er egentlig en flott dal, men det har kanskje vært litt vel skjult bak en uendelig rekke med furutrær. Nå blir denne veien en reiseopplevelse, sier en håpefull Riseng.

- Du er ikke redd for at den skal ta for mye fokus og at sjåfører skal ta bilde av Storelgen mens de kjører?

- Nei, det tror jeg ikke blir et problem. Man får jo ikke noe godt bilde av elgen mens man kjører. Da må man heller stoppe opp og knipse et skikkelig godt bilde, råder Riseng.

Les om da elggevirene kom på plass i Østerdalen

Håper på baksete-snakkis

Storelgen vil være siste ledd i prosjektet, som avsluttes i høst. Det er utført to trafikantundersøkelser, og i underkant av 600 trafikanter ble spurt om tiltakene.

- Tilbakemeldingene har vært svært positive, og folk sier at de har tro på dette. De vil gjerne ha mer lyssetting, mer kunst og mer vegetasjonsrydding, sier Riseng.

Hun håper at mange familier opplever at barna i baksetet spør om når man nærmer seg Storelgen.

- Jeg håper selvsagt det blir en snakkis. Jeg har sett den da den ble montert i sommer, og jeg tror folk vil bli overrasket over hvor flott og stor den er. Den er virkelig unik, sier hun.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

På forsiden nå