TV-aksjonen koster 38 millioner kroner

Oslo (NTB): TV-aksjonen bruker nær 40 millioner kroner på å organisere «verdens største dugnad» for regnskogen søndag.

Saken oppdateres.

Den årlige TV-aksjonen er helt avhengig av frivillig arbeid, og arrangørene håper på at 100.000 bøssebærere vil bidra for Regnskogfondet søndag. Men allerede før bøssebærerne har begynt å gå, er 38 millioner kroner brukt opp på å administrere aksjonen, skriver Aftenposten.

Pengene går til personal- og driftskostnader i sekretariatet som er oppnevnt av Regnskogfondet, samt til reklame og reiseutgifter. NRK får betalt 3,7 millioner kroner for å lage selve TV-sendingen som går søndag kveld.

Leder i Regnskogfondet Lars Løvold mener dette er lite penger og kaller TV-aksjonen blant verdens mest kostnadseffektive aksjoner.

– For hver 200-lapp vi har brukt, får vi 1.000 kroner igjen. Det vil si at vi bruker under en femdel i kostnader for å få hele landet til å reise seg for en god sak og for å få hele landet til å bli kjent med en viktig sak, sier Løvold til NTB.

Han sier TV-aksjonen får en rekke gaver og kostnadsreduserende støtte som gjør at utgiftene kan holdes nede. (©NTB)

På forsiden nå