TV-aksjonen svir av 40 millioner kroner på «verdens største dugnad»

TV-aksjonen bruker millioner av kroner på å organisere tusenvis av frivillige. Før bøssebærerne har begynt å gå, har nær 40 millioner kroner forsvunnet i kostnadssluket.

Årets tv-aksjon er til inntekt for Regnskogfondet. Bildet viser Yanomami-indianere i Amazonas.  Foto: Thomas Nilsson/TV-aksjonen

Saken oppdateres.

Siden TV-aksjonen ble arrangert for første gang i 1974, har nordmenn gitt flere milliarder kroner til veldedige formål. I år skal pengene gå til Regnskogfondet.

Søndag kveld skal 100.000 bøssebærere gå fra dør til dør. Samtidig skal NRK ha over seks timer direktesendt TV – med auksjon, musikkinnslag og reisereportasjer fra regnskogene i Papua Ny-Guinea, Amazonas og Kongo.

TV-aksjonen er helt avhengig av frivillig arbeid. Men NRK tar seg godt betalt for det de omtaler som «verdens største dugnad».

Les også: Slik merker TV-aksjonen flyktningkrisen

Bruker 38 millioner kroner

Totalkostnadene for årets TV-aksjon er på 38 millioner kroner. Det viser en budsjettoversikt som Aftenposten har fått tilgang til. Kostnadene fordeler seg slik:

* 19,5 millioner kroner har gått til å dekke personal- og driftskostnader i sekretariatet som er oppnevnt av Regnskogfondet.

* Reklamene du ser i bybildet og på tv-skjermen har kostet 13 millioner kroner.

* 1,8 millioner kroner har gått til å dekke reiseutgifter.

* I tillegg får NRK betalt 3,7 millioner kroner for å lage selve tv-sendingen som går søndag kveld.

Kommunikasjonsansvarlig for TV-aksjonen, Maren Thorsen Bleskestad, sier det «er avgjørende» for Regnskogfondet å holde kostnadene nede.

- Vi har store og gode samarbeidspartnere som støtter TV-aksjonen gjennom å gi oss tjenester som normalt ville kostet penger, sier hun og legger til at både DNB og Telenor bidrar med tjenester på sine felt.

Regningen tilsvarer 8000 km2 regnskog

Bleskestad sier den frivillige innsatsen er uvurderlig for å holde kostnadene på TV-aksjonen nede. - Ikke minst er vi glad for de 100.000 frivillige som stiller opp to timer på aksjonsdagen for å gå med bøsse. Det er dette som gjør TV-aksjonen til verdens største dugnad, sier Bleskestad.

- TV-aksjonen omtales som verdens største dugnad. Bør ikke alle da jobbe gratis?

- TV-aksjonen er et så stort prosjekt at det fordrer at noen jobber med dette hele året. Hvis du sammenligner med andre innsamlinger, er TV-aksjonen svært kostnadseffektiv.

- Hvor mye regnskog kan man bevare for 3,7 millioner kroner?

- Cirka 8000 kvadratkilometer.

Får lønn for «verdens største dugnad»

Millionene som NRK får fra Regnskogfondet, går til å dekke de tekniske kostnadene for søndagens sending. De redaksjonelle kostnadene kommer i tillegg. Det beløpet er enda større: NRK opplyser til Aftenposten at de bruker 4,6 millioner kroner til å betale lønn til sine ansatte, produsere innslag, dekke utgifter til studio, utstyr og kulisser. Utgiftene finansieres av lisenspengene.

De fleste som bidrar på TV-aksjonen, gjør det gratis. Men alle NRK-ansatte som jobber med produksjonen, får lønn:

- Det dreier seg om mange årsverk over lang tid. Redaksjonen jobber med sendingen i nær ett år, opplyser kommunikasjonsansvarlig Cathrine Fongen.

Tidligere fikk NRK dekket lønnskostnadene til sine ansatte. De siste årene har de imidlertid valgt å dekke lønnen selv.

Minst 65 av 100 kroner til regnskogen

Det er NRKS innsamlingsråd som bestemmer hvilken organisasjon som skal få pengene. De har også ansvaret for å kontrollere at de innsamlede midlene brukes i henhold til loven. Maks 5 prosent av pengene som kommer inn, kan brukes til å dekke administrasjonskostnader, altså organisere og styre prosjektene som skal bevare regnskogen. I tillegg krever Informasjonskontrollen at utgiftene til selve aksjonen ikke må overstige 35 prosent av det innsamlede beløpet. Det vil si at for hver hundrelapp som blir donert, skal minst 65 kroner gå direkte til Regnskogfondet.

Bleskestad i TV-aksjonen tror de skal klare å holde utgiftene under 20 prosent av innsamlet beløp. Det har vært nivået de siste årene.

- Det tror vi så absolutt. Full bøssebærerdekning er en av de viktigste forutsetningene for innsamlingsresultatet. I fjor sto innsamlet beløp fra bøssebærerne for omtrent 55 prosent av innsamlede midler til TV-aksjonen totalt, sier hun.

Både Regnskogfondet og NRK opplyser på sine nettsider hva pengene skal gå til. Ingen av dem skriver et ord om at millioner av kroner allerede er brukt.

På forsiden nå