Foreløpig er det mest snakk om viljeserklæringer og lettelse over at klimatoppmøtet i Paris endte med bred enighet. Men snart må tiltakene konkretiseres. Da regner klima- og miljøminister Tine Sundtoft med at det blir harde tak, melder Aftenposten.

- Hva betyr det i praksis for oss velgere, at vi skal nå klimamålene?

- Målene er så ambisiøse og endringen vi legger opp til er så kraftfull, at vi må komme enda raskere i gang med å planlegge byer og tettsteder slik at vi  reduserer behovet for biltransport. Kollektivtilbudet må bli så bra at en del familier kan vurdere, eller bør vurdere, å kvitte seg med bil nummer to. Hvis du må kjøre bil, må du planlegge å kjøpe en bil som ikke slipper ut så mye som før. Og vi kan ikke ha det slik at staten støtter utbygging av Kolsåsbanen, og kommunen ikke vil fortette langs banen.LES OGSÅ KOMMENTAREN: Tårer i ParisLES OGSÅ: Gledestårer og jubel for avtalen

- Hvor mye dyrere bør det bli å kjøre bil?

- Nei, nå har vi akkurat landet Parisavtalen. Vi har fått på plass våre 2030-mål i Norge, vi har gjort mye med 2016-budsjettet, med klimateknologifondet, jernbanesatsing, mer på kollektiv. Men å gi et eksakt svar nå, det kan jeg ikke.

- Er gulroten i ferd med å vike for pisken?

- Tenk på debatten etter budsjettforlikets flyavgift, sier hun og trekker på skuldrene.

Så legger hun til at Regjeringen er opptatt av at det må bli en "skatteveksling", der høyere avgifter på forurensning fører til lavere skatt på andre ting.

- Prinsippet er klart. Prisen på forurensning kommer til å øke i tiden fremover. Men at det kommer til å koste å forurense, er det bare å venne seg til.LES OGSÅ: Her er det historiske dokumentet. Dokumentet er merket utkast, men ble i all hovedsak vedtatt slik.

- Men når 80 kroner på en flyreise skaper så mye baluba, hvordan blir det om man skal prise bilkjøring slik at folk lar bilen stå?

- Det er det som har vært litt slående i Paris. Der har jeg forhandlet med folk som virkelig kjenner klimaendringene på kroppen. De er redde for at øya deres forsvinner. Så har du den hjemlige debatten.

Statsråden avslutter setningen med en megetsigende stillhet.

- Skal det bli billigere å gjøre alt som er kjedelig?

- Nei, se hva det forrige byrådet gjorde her i Oslo, med å satse på kollektiv. Det er kun syv prosent av jobbreisene inn til sentrum som foretas med privatbil. Det er i gang en endring, så vender du deg til det. Mange endringer vil oppleves positivt.

- Du sitter i regjering med at parti som er mer opptatt av lavere skatter enn lavere utslipp, får du med deg dem?- Nå har vi en samarbeidsavtale med to partier til, og du ser på budsjettforliket at vi skal vurdere oppfølgingen av grønn skattekommisjonen. For denne regjeringen er det viktig med skattevekslingen.LES OGSÅ: Slik ble avtalen klubbet på plass på FNs klimatoppmøte

Flere artikler om klimakrisen:

Dette er de største klimasynderne

Kan unngå de verste klimakonsekvensene

- Statoil: Vi er en del av løsningen, ikke problemet

Alt om klimakrisen

Klima for dummies: Dette kan du og jeg gjøre for å redde klimaet

Klima for dummies: Hva skjer på klimatoppmøtet?

Klima for dummies: Hva skjer om vi bare peiser på?

Kjøttfri uke-blogg: Kålburger? Særlig!

Kjøttfri uke-blogg:- Jeg liker ikke fisk

Kjøttfri uke-blogg: Min kamp mot kufis

Kjøttfri uke-blogg: - Det er ikke enkelt for oss veggiser

Kjøttfri uke-blogg: Byttet ut biff med bønnespirer

Kommentar: Tre ting som kan gå galt i Paris

Kommentar: De verste av de verste

Kommentar: Vi er alle klimaskeptikere

Kommentar: Slik kan klimaet reddes

Kommentar: De som er mest bekymret

Kommentar: 1,5 °C med bismak

Kommentar: De som kødder det til

Kommentar: Fånyttes jakt på det perfekte

Kommentar: Seig sluttspurt i Paris

Kommentar: Klimakamp om virkeligheten

Kommentar: Historisk vendepunkt i Paris