- Dette er en veldig kjent opplevelse for brannvesen over hele landet. Jo kaldere det er, desto verre blir røyken, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i Norges Automobil-Forbund (NAF).

En småbarnsfamilie i Trondheim opplevde forleden morgen at dieselvarmeren begynte å ryke mens tre unger satt fastspent i baksetet og ventet på at far skulle komme ut fra huset. Det var seksåringen som fikk løsnet småsøsknene og fikk dem ut i sikkerhet fra den røykfylte kupeen.

- Jeg har selv sett en bil der kupeen var full av røyk og var i ferd med å ringe brannvesenet. Det så dramatisk ut, men ingen fare for brann, sier Engebretsen.

Adskilt fra bilmotoren

Webasto motorvarmer går enten på bensin eller diesel, men er adskilt fra motoren i bilen. Den henter imidlertid drivstoffet fra tanken på bilen. Det er svært sjelden en bensindrevet Webasto begynner å ryke.

- Med mye småkjøring soter anlegget ned. Derfor bør man starte systemet ofte og la motorvarmeren gå en god stund. Også en bilmotor som går på diesel, vil kunne sote hvis bilen bare brukes til småkjøring, understreker NAF-eksperten.

Informasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige sier det svært sjelden oppstår branner i slike motorvarmere. – Våre teknikere opplyser at det ved småkjøring hoper seg opp med slagg i forbrenningskammeret til motorvarmeren. Da kan det komme veldig mye røyk, som kan oppleves som svært ubehagelig, sier Eklo.

Bestill service

I likhet med Engebretsen anbefaler han bileierne med slike motorvarmere å kontakte et verksted for å få tatt service. – Folk kan bli veldig redde og opplever fenomenet som en bilbrann, men det er bare eksos som brenner, sier Eklo.

Nå vinters tid vil en forvarmet bil med motorvarmer halvere utslippene de første 20 minuttene. Dette har ifølge NAF vært regelen frem til nå, men en fersk test utført av VTT (Technical Research Centre of Finland) viser at reduksjonen fra en moderne bil kan være opptil 71 prosent.

- Når bilen er iskald om vinteren, vil ikke katalysatoren fungere før motoren er varm. Det betyr at bilene spyr ut avgasser ufiltrert i den perioden. Verst er det med dieselbiler, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Mindre skadelige utslipp

Hvis alle biler i Norge brukte elektrisk bilvarmesystem, kan CO₂-utslippene reduseres med 179 000 tonn CO₂ og 923 tonn NOx årlig. NAF anbefaler elektriske bilvarmesystemer, som er det beste for miljøet. Mange nye biler leveres med drivstoffvarmer, som bruker bilens drivstoff for å varme motor og kupé.

Tallene er basert på en bil forvarmet med et system som inneholder motorvarmer, batterilader og kupevarmer, hvor alle delene bidrar til disse reduksjonene av utslipp. Testen omhandler ikke bruk av Webasto, som går på bensin eller diesel.

En Webasto motor- og kupévarmer kan aktiviseres trådløst, via mobiltelefonen eller ved hjelp av tidsur.

Sjelden: Informasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige sier det svært sjelden oppstår brann i dieseldrevne motorvarmere. Foto: Gjensidige