– Det vil være helt uakseptabelt at lisensfinansierte NRK forsyner seg av det tradisjonelle reklamemarkedet, for ikke å snakke om å gi Facebook statsfinansiert innhold Facebook kan selge på, sier redaktør for tv2.no Bård Espen Hansen til avisen.

NRK, TV 2 og flere andre medier er denne uken invitert til et møte med Facebook i London for å diskutere muligheten for å koble seg på tjenesten Instant Articles.

NRK bekrefter at et nærmere samarbeid med det sosiale nettstedet kan være interessant.

– Alt er veldig hypotetisk foreløpig. Vi er opptatt av å lære mest mulig og starte en dialog, så får vi se hva som kommer ut av det. Vi er åpne for at et tettere samarbeid med Facebook kan bidra til at vi løser samfunnsoppdraget bedre overfor enkelte grupper som ikke NRK treffer så godt gjennom tradisjonell publisering på TV, radio og nett, sier NRKs nettsjef Frank Gander til Dagsavisen.

Instant Articles er en nyhetstjeneste som gjør det mulig for medier å publisere artikler direkte på Facebook, som da beholder trafikken. Oppsiden for mediene er at de kan beholde hele eller deler av annonseinntektene.