På grunn av forhandlingsbrudd mellom Canal Digital og Discovery Networks, har Canal Digital-kunder mistet en stor andel av sine TV-kanaler.

På Forbrukerombudets nettsider får du råd om hva du som kunde har krav på, og hva du kan gjøre:

* Heving av avtale:

Du kan kreve å avbryte avtalen din med Canal Digital. Dette skal kunne gjøres kostnadsfritt og ha umiddelbar virking selv for de som står i bindingstid. På grunn av mangelfull varsling fra Canal Digital må det kunne forutsettes at hevingen har tilbakevirkende kraft, slik at den gjelder fra den dagen du mistet kanalene i TV-pakken din.

Dersom du har betalt regningen på forskudd, har du rett til å få tilbakebetalt beløpet. Er du i en fellesavtale gjennom borettslaget eller sameiet ditt, må dere bli enig om hvordan borettslaget eller sameiet skal forholde seg til endringen.

* Hvordan hever (avbryter) du avtalen?

Det skal være enkelt å heve avtalen. Canal Digital tilbyr deg å gjøre dette på telefon, ved innsending av kundeskjema over nett, eller ved å benytte chatten på deres hjemmeside. Sørg for å få bekreftelse på at avtalen er hevet.

Flere forbrukere har opplevd å sitte lenge i kø når de har forsøkt å si opp over telefonen. Sjekk hva det vil koste å ringe et femsifret nummer. Dersom du blir sittende lenge i telefonen for å avslutte din avtale kan du kreve erstatning for det. Heving av avtalen skal være kostnadsfritt.

* Kompensasjon:

Dersom du ikke vil heve din avtale med Canal Digital, har du rett til kompensasjon for den tiden du manglet TV-kanalene. For parabol-kunder tilbyr Canal Digital å legge til andre kanaler som en erstatning, slik at du får så mange kanaler du har krav på. Vil du ikke ha disse kanalene, bør du kunne kreve prisavslag på regningen din i stedet.

For kundene som har Kabel-TV, hvor det ikke legges til erstatningskanaler, vil det kunne være aktuelt å kreve et prisavslag for de manglende kanalene. Dersom for eksempel halve grunnpakken mangler vil det kunne være aktuelt å kreve prisavslag som tilsvarer det.

Dersom du i tillegg velger å kjøpe tilgang på internett for å kunne se de kanalene du har mistet, kan du kreve erstatning for det. Mange velger for eksempel å streame Dplay til 79 kroner per måned. Her er det viktig at hver enkelt forbruker selv tenker igjennom hva slags løsning de ønsker, og gir tilbakemelding om det til Canal Digital.

* Si opp TV-avtalen, men beholde internett:

Kjøp av Internett fra Canal Digital Kabel forutsetter at man også kjøper TV. Vi har lenge forhandlet med selskapet om opphør av denne praksisen, da vi mener dette er et urimelig og forbudt vilkår.

Vi er blitt enige med dem om at dette tvungne koblingssalget skal opphøre i løpet av 2016. Når TV-tilbudet blir endret så mye som i dette tilfelle, mener vi det kunne være naturlig at Canal Digital gir kundene rett til å si opp den ene delen av avtalen, selv om det tekniske ikke er helt på plass. Men dette er altså noe du per i dag ikke har krav på.

(Kilde: Forbrukerombudet)