Sjåfør Arild Magne Båtberget har smerter i ryggen og vondt for å gå etter at lastebilen han satt i fallt åtte meter ned da brua knakk i to. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix

Det forteller en mørbanket Arild Magne Båtberget på telefon til Adresseavisen.

Brudd i ryggen

Den erfarne lastebilsjåføren, som også er daglig leder i Båtberget Transport AS, ble skrevet ut fra Sykehuset Innlandet på torsdag, én dag etter brukollapsen over nye E6 i Gudbrandsdalen.

LES HER: Bru over nye E6 i Gudbrandsdalen har kollapset

- Det går bra med meg, men jeg har vondt i ryggen og klarer knapt å gå. Jeg har et lite brudd i ryggen, og skjelettet har fått seg en trøkk, men legene har god tro på at kroppen blir helt fin igjen. Det er positive tanker, og da velger jeg å tro på det, sier han.

31 tonn

For Båtberget er det som skjedde fortsatt helt uvirkelig. Han forteller at brua først svingte mot venstre, før den rettet seg opp, og knakk på midten. Båtberget falt mellom syv til åtte meter rett ned.

- Hvis brua hadde brukket før den hadde rettet seg opp, hadde jeg mest sannsynlig landet i en skrent med brua over meg, sier Båtberget.

Det var første gang Båtberget kjørte over limtrebrua. Han forteller at han hadde full last med tømmer, og at vekta var på 31 tonn. Brua skulle tåle en vekt på 65 tonn.

Kuldefrysninger

Båtberget sier at han tenker lite på hva som kunne ha skjedd dersom bilen hadde landet i en annen posisjon, eller det hadde vært biler på E6.

- Men jeg kan få enkelte kuldefrysninger når jeg tenker på det, innrømmer han.

Selv har Arild Magne Båtberget jobbet som sjåfør i 42 år. At det kan bli tøft å sette seg bak rattet igjen, har han liten tro på.

LES HER: Gransking av brukollaps på Sjoa i gang

- Det har vært mye rart som har skjedd i de årene jeg har jobbet som sjåfør. Det gjelder å bli raskt ferdig med det negative, sier han.

Tilfeldig

Båtberget husker brukollapsen i Trondheim i 2013. At også limtrebrua over nye E6 var prosjektert av Reinertsen AS for Statens vegvesen, tror han er en tilfeldighet.

- Jeg kan ikke tro at det har noe med hverandre å gjøre. Det er så ulike konstruksjoner, sier Båtberget.