Det var ved 11.30-tiden fredag at Telenors mobilnett fikk problemer, noe som førte til at selskapets abonnenter over hele landet fikk problemer med å ringe og å motta samtaler. I tillegg klarte ikke telenorkundene å ringe nødnummerne.

Øvrige operatører som også benytter seg av Telenors nett opplevde de samme problemene.

Først ved 15-tiden, tre og en halv time senere, var nettet i normalt drift igjen.

I en pressemelding søndag skriver Telenor at de har funnet årsaken til problemene, og at de har rettet feilen.

«Under arbeidet med å finne årsaken til feilen har Telenor blant annet analysert signalering inn til mobilnettet i Norge.

Analysen viser at det på tidspunktet feilen oppstod ble sendt uvanlig signalering inn i Telenors nett. Denne uvanlige signaleringen kom fra en annen internasjonal operatør og inneholdt meldingstyper som forekommer svært sjeldent. Denne sjeldne signaleringen ble feiltolket i programvaren som Ericsson har levert til Telenors mobilnett og medførte at deler av mobiltrafikken stoppet. Ericsson har identifisert hvordan feiltolkningen av signaleringen forekom og har gjennomført nødvendig feilretting», heter det i pressemeldingen.

Telenor risikerer å få millionbot som følge av problemene, som rammet cirka én million kunder.